Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschillende formaten..??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschillende formaten..??

    Als ik een foto neem met mijn toestel (canon powershot S50, dra nikon coolpix 5700) heb je een foto, met een bepaalde resolutie. Je kan dan die resolutie gaan aanpassen om een bepaalde grootte van de foto te bekomen. Bv. 600 * 800 komt overeen met 10*15 (zeg me als ik mis ben hé.

    Als je dan in PS een stuk uit die foto haalt, hoe kan je dan zeer gemakkelijk aan die juiste pixels komen. Je kan natuurlijk de pixels zelf invullen, maar dan komt horizontaal bv. goed, en wordt vertikaal automatisch aangepast, maar zal nooit juist bv. 800 zijn.

    Je kan de onderling samenhang gaan uitschakelen, maar dan krijg je vervorming. Bestaat er hier een betere oplossing voor?

    thx,

    nonkelwim

  • #2
    Originally posted by nonkelwim
    Als ik een foto neem met mijn toestel (canon powershot S50, dra nikon coolpix 5700) heb je een foto, met een bepaalde resolutie. Je kan dan die resolutie gaan aanpassen om een bepaalde grootte van de foto te bekomen. Bv. 600 * 800 komt overeen met 10*15 (zeg me als ik mis ben hé.

    Als je dan in PS een stuk uit die foto haalt, hoe kan je dan zeer gemakkelijk aan die juiste pixels komen. Je kan natuurlijk de pixels zelf invullen, maar dan komt horizontaal bv. goed, en wordt vertikaal automatisch aangepast, maar zal nooit juist bv. 800 zijn.

    Je kan de onderling samenhang gaan uitschakelen, maar dan krijg je vervorming. Bestaat er hier een betere oplossing voor?

    thx,

    nonkelwim
    600 * 800 is een verhouding van 3:4 en een 10*15 is een verhouding van 2:3, dus neen het is niet juist, je bent mis.
    En ook niet verwarren tussen resolutie en het formaat van je foto.
    Onderlinge samenhang mag je niet uitschakelen dan krijg je inderdaad vervorming.
    Oplossing : Met de croptool, en de juiste afmetingen bv 10 cm x 15 cm invullen, en je snijdt dan een perfecte foto van 10 x 15 cm.
    Dit is wat betreft de afdruk. Als je dan kiest voor ongeveer 200 tot 250 dpi, heb je een goede kwaliteitsafdruk.

    Indien het enkel voor publicatie is op het net (Max hier 800 x 600 pixels) Kies je voor dpi 72 (is voldoende) en in het aantal pixels kies je in het vakje van de grootste pixels 800, het tweede vakje wordt automatisch aangepast.


    Comment


    • #3
      Als je vóór het resizen naar 800x600 er voor zorgt dat je crop een verhouding 3:4 heeft, zal je geen vervormingen hebben.

      Als je dus een rechthoek selecteert die je uit je foto wil halen waarvan de langste zijde bvb 972 pixels groot is dan moet de kortste zijde 729 pixels groot zijn
      of maw Kortste zijde = Langste zijde x 0.75.
      of natuurlijk ook : Langste zijde = Kortste zijde / 0.75
      De aldus bekomen crop kan je dan heel gemakkelijk resizen naar 800x600 (of 600x800)

      Ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag en of het duidelijk is ???
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        alles is nu duidelijk voor mij.

        bedankt Sonyke en Filipo

        Comment

        Working...
        X