Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oeps

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oeps


    Ik heb de afgelopen weken in de woestijn in Noord Afrika gezeten, zonder internetverbinding uiteraard, dus ik kwam er wat laat achter dat deze foto een eervolle vermelding heeft gekregen bij de Travel Photographer of the Year Awards.

    De meeste dierenfotografen gebruiken lange telelenzen om potentieel gevaarlijke dieren mee te fotograferen, en dat is uiteraard heel verstandig. Veiliger voor de fotograaf en voor het dier. Bovendien krijg je met lange lenzen mooie rustige achtergronden, vaak ook geen onbelangrijke reden.

    Echter, ik vind een groothoeklens meestal veel dynamischer qua perspectief, dus ik ben vaak op zoek naar mogelijkheden om er een te gebruiken in situaties waar dat eigenlijk niet voor de hand ligt. Leeuwen laten zich over het algemeen vrij goed benaderen omdat ze snel gewend raken aan de aanwezigheid van mensen, vooral in bekende safarigebieden. Niet zelden komen de leeuwen op een voertuig af om in de schaduw ervan te gaan liggen. Dat zijn vervelende momenten, omdat je er als fotograaf eigenlijk helemaal niets mee kan; als je een foto neemt, dan schiet je schuin naar beneden en krijg je het verfoeide dierentuinperspectief. De enige mogelijkheid is om plat op de grond onder de auto te gaan liggen, maar met leeuwen lijkt mij dat niet zo'n goed plan.

    Een paar jaar geleden heb ik een manier bedacht om op dit soort momenten toch met een groothoeklens te kunnen fotograferen. Voor deze foto had ik mijn camera met een radiografisch bestuurde afstandsbediening op een monopod gemonteerd, op z'n kop. Op die manier kon ik vanuit de auto mijn camera tot op de grond laten zakken en vanaf een laag standpunt met een groothoek fotograferen.

    Ik heb al duizenden leeuwen gefotografeerd, en meestal kun je een kanon afschieten voordat ze ergens van opkijken, maar om de een of andere reden viel deze leeuw bij het horen van de eerste klikjes onmiddellijk mijn D3 aan. Gelukkig bleef het bij een schijnaanval en gebeurde er verder niets, maar het was wel even zweten geblazen. Misschien was ie toch meer het Canon type.

    Groeten uit de Sahara.
    Last edited by Soeki Wan; 12 januari 2011, 17:12.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Oeps

    Knappe foto. En een terechte vermelding.

    Comment


    • #3
      Re: Oeps

      Heel knap en uiteraard is de vermelding heel terecht
      Nog interessanter wordt de foto met het verhaal erbij !

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Oeps

        Nu kan ik me voorstellen hoe ze zich voelden in de arena van het Colosseum!
        Verdiende vermelding want knappe foto!
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

        Comment


        • #5
          Re: Oeps

          Misschien was ie toch meer het Canon type
          Denk het ook want 't ziet er een leeuw uit met een goeie smaak
          Heel knappe foto
          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

          Comment


          • #6
            Re: Oeps

            Een niet alledaagse maar voor mij een prachtige foto. En blij ook te lezen hoe de foto tot stand kwam, daar kunnen we wat van opsteken. (niet dat ik direct van plan ben om leeuwen te fotograferen). Een terrechte eervolle vermelding
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

            Comment


            • #7
              Re: Oeps

              Een heel knappe, imposante foto! Proficiat met je eervolle vermelding! Volledig terecht! En die uitleg vind ik ook steeds zeer interessant om lezen!
              Grt. Jef

              Comment


              • #8
                Re: Oeps

                overweldigend...brengt bijna de dodelijke sprong
                superplaat !

                Comment


                • #9
                  Re: Oeps

                  Knappe foto Het zal zonder twijfel ook een mooie ervaring geweest zijn.

                  Gelukkig heeft de leeuw niet zelf op de ontspanner gedrukt, anders was je D3 vast om zeep geweest.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oeps

                    Sorry, ik vind geen superlatieven die goed genoeg zijn om uit te drukken wat ik van deze plaat vind... en dat spijt me zo!

                    Dit is über alles!
                    www.brunodyserinck.be
                    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oeps

                      Schitterende foto en het verhaal erachter ook
                      Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oeps

                        tja, dat is een stukje hoger van niveau dan m'n vogeltjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oeps

                          Je moet het maar doen , en ik me maar wegstoppen in een kijkhut voor een klein musje.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oeps

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
                            Een heel knappe, imposante foto! Proficiat met je eervolle vermelding! Volledig terecht! En die uitleg vind ik ook steeds zeer interessant om lezen!
                            Grt. Jef
                            Volg deze

                            Grtz,
                            Kurt

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oeps

                              Prachtige foto !
                              Nominatie op Nederpix !

                              mvg Jelle
                              Meer foto's: http://users.telenet.be/jellevandeveire
                              Mijn boshut-blog: http://jellevandeveire.blogspot.be

                              Comment

                              Working...
                              X