Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schermkalibratie en afdrukcentrales

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schermkalibratie en afdrukcentrales

    Er bestaan al heel wat onderwerpen hierover maar ik zie eigenlijk bos door de bomen niet meer.

    Zelf heb ik Nikon D90 ingesteld op Adobe RGB.

    Enige vragen :

    1.Als ik goed begrijp bij exporteren naar JPG in LR indien het voor web is kiezen voor sRGB en als voor afdrukcentrale is exporten in Adobe RGB ?

    2. Ik wil scherm kalibratie doen maar op een Medion LCD scherm, is dit opportuun ? Is Spyder 3 Elite goede keuze of zijn er betere ? Let wel ik druk dus zelf nooit foto's af, wil ze alleen goed naar een afdrukcentrale krijgen. Dat Medion scherm zal ook enkel maar sRGB kunnen weergeven, heeft het dan nut van kalibreren ?

    3. Indien ik exporteer naar JPG Adobe RGB vanuit LR, welke afdrukcentrales kunnen deze foto's dan afdrukken tot een goed resultaat, want ik lees dat niet elke afdrukcentrale dit aankan ? Zelf heb ik al bij Elka Color, Photobox, Foto.com, extrafilm gewerkt. Kan ik profielen ergens installeren van de afdrukcentrale waarmee ik werk en hoe doe ik dit dan ?


    4. Iemand een goede tip voor een beeldscherm die toch Adobe RGB kan weergeven maar liefst ergens een instapversie of middenklasser want ik ben nog amateurfotograaf.


    5. Als ik vanuit LR naar Photoshop ga bewerken, in welk kleurruimte stel ik photoshop in ? In welke kleurruimte bewerk ik beste ? En hoe sla ik de foto beste op alvoren terug te keren naar LR ? In ProPhoto en dan later exporteren naar JPG Adobe RGB vauit LR of zie ik het verkeerd ?



    Alle tips welkom op gelijk welke vraag.
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

  • #2
    Re: Schermkalibratie en afdrukcentrales

    Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
    1.Als ik goed begrijp bij exporteren naar JPG in LR indien het voor web is kiezen voor sRGB en als voor afdrukcentrale is exporten in Adobe RGB ?
    niet helemaal... het deel : exporteren voor web = srgb klopt...

    Niet alle afdrukcentrales "kennen" adobergb. Best even informeren bij jouw afdrukcentrale welk profiel je best gebruikt voor je foto's (kan je makkelijk omzetten in photoshop)

    Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
    2. Ik wil scherm kalibratie doen maar op een Medion LCD scherm, is dit opportuun ? Is Spyder 3 Elite goede keuze of zijn er betere ? Let wel ik druk dus zelf nooit foto's af, wil ze alleen goed naar een afdrukcentrale krijgen. Dat Medion scherm zal ook enkel maar sRGB kunnen weergeven, heeft het dan nut van kalibreren ?
    schermcalibratie heeft ALTIJD nut. stel dat je jouw scherm niet calibreert en het staat veel te licht... jij bewerkt je foto's afgaand op jouw scherm, stuurt ze door en ze worden allemaal te donker op afdruk... Ik heb zelf de EYE-One Display 2 en ben daar heel tevreden over.

    Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
    3. Indien ik exporteer naar JPG Adobe RGB vanuit LR, welke afdrukcentrales kunnen deze foto's dan afdrukken tot een goed resultaat, want ik lees dat niet elke afdrukcentrale dit aankan ? Zelf heb ik al bij Elka Color, Photobox, Foto.com, extrafilm gewerkt. Kan ik profielen ergens installeren van de afdrukcentrale waarmee ik werk en hoe doe ik dit dan ?
    ik gebruik steevast www.profotonet.nl pro-centrale voor eigenlijk een goede prijs. Je kan daar zelfs hun profielen downloaden om te softproofen. Je kan hun normaal gezien foto met eender welk courant profiel doorsturen en het wordt goed afgedrukt (srgb, adobergb, prophoto, ...)


    Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
    4. Iemand een goede tip voor een beeldscherm die toch Adobe RGB kan weergeven maar liefst ergens een instapversie of middenklasser want ik ben nog amateurfotograaf.
    is allemaal afhankelijk van je budget. Ik heb zopas een HP LP2475w gekocht en ben daar HEEL tevreden over. Kost nieuw wel ongeveer 600 € maar is een dijk van een monitor.

    Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
    5. Als ik vanuit LR naar Photoshop ga bewerken, in welk kleurruimte stel ik photoshop in ? In welke kleurruimte bewerk ik beste ? En hoe sla ik de foto beste op alvoren terug te keren naar LR ? In ProPhoto en dan later exporteren naar JPG Adobe RGB vauit LR of zie ik het verkeerd ?
    ik bewerk alles (enkel) in photoshop en mijn workflow staat op prophoto. Het is maar of je het onderste uit de kan wil halen... meestal zal je met adobe rgb ook wel toekomen...

    Voor alle duidelijkheid : bij mij begint alles met een goed gecalibreerd scherm.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Schermkalibratie en afdrukcentrales

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      is allemaal afhankelijk van je budget. Ik heb zopas een HP LP2475w gekocht en ben daar HEEL tevreden over. Kost nieuw wel ongeveer 600 € maar is een dijk van een monitor.
      Ik heb dit scherm al meer dan een jaar en ben er ook heel tevreden over !
      [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

      Comment

      Working...
      X