Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

films uit 1958!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • films uit 1958!!

    Ben aan een doos vol pressopan films uit december 1958 gekomen. Wie kan me wat meer over de films vertellen? Wat me vooral vreemd voorkwam is dat de film zelf groen is, is dat een teken dat de film niet bruikbaar meer is?


    het doosje


    de spoel


    de knalgroene film..
    Last edited by Guest38; 21 januari 2011, 15:32. Reden: foto's toegevoegd

  • #2
    Re: films uit 1958!!

    groene film, zou hem graag eens uitproberen

    vind er verder niks van terug... zal straks eens verder zoeken...

    misschien dat Nerdi iets meer weet
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: films uit 1958!!

      Euh... sinds je de film hebt afgerold is hij in elk geval niet meer bruikbaar...

      Comment


      • #4
        Re: films uit 1958!!

        Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
        Euh... sinds je de film hebt afgerold is hij in elk geval niet meer bruikbaar...
        echt? goh, daar heb ik nog nooit bij stilgestaan... misschien daarmee dat ik (nog steeds) analoog werk en alleen maar zwaar overbelichte negatieven heb

        de TS spreekt van een doos vol film he, en ik vermoed dat de meeste mensen van voor 1985 wel weten hoe om te gaan met negatieven...
        ik zou ook eerst eentje afrollen om te kijken hoe de film en drager en gevoelige laag eruit zien...
        maar een groene drager, die heb ik nog nooit gezien...
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: films uit 1958!!

          en worden nog steeds aangeboden hoor:


          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: films uit 1958!!

            Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            de TS spreekt van een doos vol film he, en ik vermoed dat de meeste mensen van voor 1985 wel weten hoe om te gaan met negatieven...
            ik zou ook eerst eentje afrollen om te kijken hoe de film en drager en gevoelige laag eruit zien...
            maar een groene drager, die heb ik nog nooit gezien...
            Die doos, daar had ik over gelezen, maar het zou (hier) niet de eerste zijn hoor..

            Comment


            • #7
              Re: films uit 1958!!

              Zouden dat misschien de filmpjes kunnen zijn die Antoimnette gekocht heeft?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: films uit 1958!!

                Veel kan ik er niet overzeggen. Wslk. een afgietsel van agfa of ilford zelf fuji zou kunnen. Zelfs voor de toen gebruikelijke Kodak Panatomic-x heeft deze film een zeer lage iso. Deze lage iso zou op een zeer scherpe film kunnen wijzen - de naam laat vermoeden dat het een reportage film is. De basis-sluier zal wslk. onoverkomelijk zijn.
                Zijn deze belicht ? Staat er een made in ... op ?

                Nerdi

                NB. Het groene is de antihalationlaag om interne reflecties te vemijden;
                Last edited by Nerdifant; 20 december 2010, 13:26.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: films uit 1958!!

                  amaai, ik heb op films nog nooit zo'n groene anti halo laag gezien... wel een gekleurde, paars, of gewoon donker maar groen, en dan nog zo groen
                  ik vind er ook niks van terug, alleen dat ze idd nog steeds te koop worden aangeboden on line. Lage iso, scherp dan wel ja, zeker op 6*6 of 6*9.
                  Fijn om te weten dat er nog steeds op zolder zo'n onverwachte dingen te vinden zijn...
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: films uit 1958!!

                    Dat is inderdaad de doos die ik overgenomen heb Bouk Dat groene schijnt een soort van bescherming tegen licht te zijn heb ik inmiddels begrepen. Ik ga ze gewoon eens gebruiken in mijn Pentacon Six en zien wat er gebeurd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: films uit 1958!!

                      uitproberen, zeker doen!!!!

                      wat je wel kan doen is ze belichten op nog een lagere iso en dan langer ontwikkelen, dat durft bij oude films nog wel eens "beeldherstellend" te werken...

                      ik kijk zeker uit naar de resultaten!!!
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: films uit 1958!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                        uitproberen, zeker doen!!!!

                        wat je wel kan doen is ze belichten op nog een lagere iso en dan langer ontwikkelen, dat durft bij oude films nog wel eens "beeldherstellend" te werken...

                        ik kijk zeker uit naar de resultaten!!!

                        Ik denk dat de film zo grijs is als een postduif, alle contrast zal weg zijn.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: films uit 1958!!

                          alle contrast weg ten gevolge van lage iso belichten en langer ontwikkelen of gewoon door zijn euh, stilaan bejaarde leeftijd?
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: films uit 1958!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                            alle contrast weg ten gevolge van lage iso belichten en langer ontwikkelen of gewoon door zijn euh, stilaan bejaarde leeftijd?
                            Door zijn leeftijd.!!
                            Zilverhalogenides (waaruit film is opgebouwd) gaan uit zichzelf over tot "zelfsluiering" en dat uit zich vooral door een toename van de basissluier. Daarbij is er nog een vermindering van de gevoeligheid. Deze twee zaken maken dat de min en max densiteiten naar elkaar toegroeien zodat er nog een algemene en gemiddelde densiteit overblijft.
                            Als de film in diepvriezer werd bewaard zijn deze verschijnselen minder uitgesproken, maar als de film werd blootgesteld aan gemiddelde omgevingstemperatuur (of hoger) ziet het resultaat er niet al te best uit.
                            Een extra opmerking betreft de gelatine coating van de film; dit is dikwijls een prima ontwikkelingsomgeving voor bacterieën e.d.
                            De groene deklaag kan erop wijzen dat de panchromatische film zeer overgevoelig is voor rood en infrarood. Die cyaan-deklaag werkte als filter om die overgevoeligheid te minimaliseren.
                            Het is ook zo dat de polyester drager van de film toendertijd niet altijd perfect was en wel eens groenig kleurde.

                            Henri
                            Last edited by kodachrome; 21 december 2010, 14:03.
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: films uit 1958!!

                              Eerste film is ontwikkeld en ik moet zeggen: het valt me nog reuze mee!


                              Zou wel graag horen of iemand weet of je tijdens het ontwikkelen nog iets kunt doen om die vlekken op het negatief te verminderen.


                              hier geen vlekken

                              volgende film wat meer fotograferen, dit was testen om te zien of er überhaubt nog beeld zou ontstaan

                              Comment

                              Working...
                              X