Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat moet ik vragen voor een foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat moet ik vragen voor een foto?

    Hallo,

    iemand heeft me gecontacteerd om een foto op groot formaat van me te kopen. Nu is dit de eerste keer dat ik een foto verkoop en ik weet niet goed wat ik moet vragen. Hij wil de foto op digifoam in het formaat 60x90 (cm). Ik zal de afdruk regelen, maar wat moet ik vragen voor de foto zelf? Misschien (hoogst waarschijnlijk) zitten hier wel enkele mensen welke al vele foto's hebben verkocht en mij even raad willen geven...

    Het gaat om deze foto.

    Maxim.
    www.maximpiessen.com
    www.facebook.com/maximpiessenphotography
    Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

  • #2
    Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

    Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
    ..........

    Het gaat om deze foto.
    'die zou ik zo wie zo niet verkopen!
    of het zou al voor veel geld aan een berdrijf moeten zijn, die er posters van laat maken voor de verkoop/handel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      'die zou ik zo wie zo niet verkopen!
      of het zou al voor veel geld aan een berdrijf moeten zijn, die er posters van laat maken voor de verkoop/handel.
      grt,bouk.
      Waarom niet? Ik geef het digitaal bestand niet mee hé.
      www.maximpiessen.com
      www.facebook.com/maximpiessenphotography
      Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

      Comment


      • #4
        Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

        Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
        Waarom niet? Ik geef het digitaal bestand niet mee hé.
        Omdat die foto goed is, ik bedoel echt echt goed. Ik sluit mij aan bij Bouk, of ze leggen er een heel serieus bedrag voor neer of die gaat niet over de toonbank.

        Maar daarmee heb je nog geen gedacht van hoeveel is "een heel serieus bedrag". Om je een idee te geven. Afgelopen zomer vonden we in Knokke in een galerij een zwart witte foto van olifanten in het wild, kan Kenia of zoiets geweest zijn. Was op iets van een 1,00 x 1,80 op canvas afgedrukt. Zouden er maar enkele van geweest zijn en men vroeg 2500 euro. Een paar deuren verder in een andere galerij opnieuw olifanten van een schijnbaar nog veel beroemdere fotograaf en hop, ze moesten er ineens een veelvoud van die van de andere galerij voor hebben. Weet niet meer hoeveel het was want werd er spontaan misselijk van maar kan rond de 17.000,00 euro geweest zijn.

        Dit zou wel eens big business kunnen zijn waarvoor je meer zakenman dan fotograaf moet zijn. Veel succes en ik hoop dat je van andere BDers nog aan informatie geraakt.

        Djienbe
        Last edited by djienbe; 22 december 2010, 13:34. Reden: taalfout

        Comment


        • #5
          Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          'die zou ik zo wie zo niet verkopen!
          of het zou al voor veel geld aan een berdrijf moeten zijn, die er posters van laat maken voor de verkoop/handel.
          grt,bouk.
          Zou het dan niet handig zijn een contract op te stellen ?
          Overigens, zoals TS zelf aangeeft, gaat het om een afdruk.
          Ok, die is te fotograferen en dan te reproduceren op kleiner formaat, maar gebeurt dat in werkelijkheid /
          En is die kans hier groot ?

          P.S.
          Wat kan de keus voor digifoam hebben veroorzaakt ?
          Het is alleen maar kras- en watervast he.
          Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

          Comment


          • #6
            Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

            ik zou op zijn minst de prijs van de print vragen met pakweg 10% extra!
            is geen fortuin dat erbij komt
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              ik zou op zijn minst de prijs van de print vragen met pakweg 10% extra!
              is geen fortuin dat erbij komt
              Hoe bedoel je? Neem dat de print 80 euro kost, moet ik dan (in totaal) 88 vragen of 168 volgens jouw 'systeem' ?
              Last edited by mpke; 19 december 2010, 13:14.
              www.maximpiessen.com
              www.facebook.com/maximpiessenphotography
              Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

              Comment


              • #8
                Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                Kost de print je pakweg 80@, vraag dan 80 x 2 = 160 € , excl. BTW en eventuele verzend/leveringskosten. Dit is een realistische prijs mss al aan de hoge kant. voor je klant, je kunt natuurlijk meer vragen maar of ze dan nog interesse hebben?

                Wil je meer, veel meer vragen, zorg dan wel voor certficaten ivm gebruikte inkten en fotopapier. Dit met betrekking houdbaarheid. Niemand die een paar honderd euro voor een afdruk overheeft, welke na een jaar al aan het verkleuren is.

                veel succes verder met je verkoop.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                  ik had het inderdaad dan ergens op een prijs tussen 100 en 150 euro (voor een print van 80 euro)
                  natuurlijk te zien of je dit in't "zwart" doet of in bijberoep!
                  met een factuur kan je al iets meer doen! mijn idee toch
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                    Ga gewoon eens uit van de uren, die je besteed hebt aan deze foto: dus de foto + eventueel wat tijd, die je kwijt was om tot dit resultaat te komen + naar de afdrukker + ophalen + inpakken + naar het postkantoor en dan winst.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ga gewoon eens uit van de uren, die je besteed hebt aan deze foto: dus de foto + eventueel wat tijd, die je kwijt was om tot dit resultaat te komen + naar de afdrukker + ophalen + inpakken + naar het postkantoor en dan winst.
                      Dat begint er al meer op te trekken qua denkwijze!
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                        De berekening is simpel :
                        je kostprijs van de afdruk x 2 doen, dan je uren tellen die je bezig geweest bent om de foto te maken aan 25 tot 50 Euro per uur (dus opzet, foto maken, post processing ... alles tellen hé) en ik denk dat je dan aan een redelijke prijs komt ... of je klant dan nog interesse heeft zal afwachten zijn.

                        Ik schat dat je snel tegen de 200 Euro zal zitten vrees ik, na aftrek van kosten en belastingen zal je een kleine 50 Euro winst overhouden ... tof hé, en dan zeggen ze : jij bent duur zeg, maar als je dan het uiteindelijk bedrag dat je in handen hebt ziet denk je wel eens : is dit nu de moeite om zoveel werk en tijd in te steken

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          De berekening is simpel :
                          je kostprijs van de afdruk x 2 doen, dan je uren tellen die je bezig geweest bent om de foto te maken aan 25 tot 50 Euro per uur (dus opzet, foto maken, post processing ... alles tellen hé) en ik denk dat je dan aan een redelijke prijs komt ... of je klant dan nog interesse heeft zal afwachten zijn.

                          Ik schat dat je snel tegen de 200 Euro zal zitten vrees ik, na aftrek van kosten en belastingen zal je een kleine 50 Euro winst overhouden ... tof hé, en dan zeggen ze : jij bent duur zeg, maar als je dan het uiteindelijk bedrag dat je in handen hebt ziet denk je wel eens : is dit nu de moeite om zoveel werk en tijd in te steken

                          Mark
                          Ben je zeker dat dat niet onder de prijs is? De foto in kwestie is tenslotte niet zoiets simpel als "ons K'rin bij het zwembad en ons K'rin bij ne palmboom". Als ik die foto bekijk zou ik bij jouw berekening zoiets als de "art fee" toevoegen en die mag echt wel wat bedragen. Dat hebben die met hun olifanten waar ik eerder over sprak immers ook gedaan.

                          Djienbe

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                            @ Djienbe. De foto's van Nick Brandt zijn niet 'zomaar' foto's van olifanten. De man schiet met een een heel team van begeleiders en met topend Hasselblads en is daar maanden voor aanwezig. Hij investeert duizenden euro's per dag om deze beelden te kunnen schieten.
                            Hij heeft intussen ook een serieuze naambekendheid en dat doet de prijs dan ook nog wat stijgen...
                            Website http://www.kristofpattyn.be

                            a lotta canonstuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat moet ik vragen voor een foto?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                              @ Djienbe. De foto's van Nick Brandt zijn niet 'zomaar' foto's van olifanten. De man schiet met een een heel team van begeleiders en met topend Hasselblads en is daar maanden voor aanwezig. Hij investeert duizenden euro's per dag om deze beelden te kunnen schieten.
                              na en....gaat toch om de opname!
                              wat maakt het nou uit of er een heel team mee gemoeid is.
                              de meeste (lees duurste) bekende opnamen zijn gewoon gemaakt door 1 mannetje die op het juiste moment heeft afgedrukt.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X