Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur muren in fotostudio?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleur muren in fotostudio?

    Hoi,

    Wij hebben een kleine studio gemaakt , (4m * 5m) en nu willen we de muren gaan verven.

    Zouden we de muur waar het model naar kijkt een felle kleur mogen geven? Of zou dit te zien zijn op de foto's? We werken met studioflitsers dus ik denk persoonlijk van niet.

    We zouden de muur graag fel blauw maken. Of zijn witte muren echt een must voor een studio??

    Wat denken jullie?

    Bedankt

  • #2
    Re: Kleur muren in fotostudio?

    Wit weerkaast te hard als je flits zou je schaduw krijgen ,ik heb net mijn beginnende studio heel licht blauw gedaan zowel de muren als het plafond of het goed is weet ik niet ,ben al een bij een bevriende fotograaf geweest en die had zijn studio helemaal zwart gemaakt ook het plafond .

    De toekomst zal het uitwijzen of ik de goede keuze heb gemaakt of niet ,en anders beginnen we opnieuw de hele studio te schilderen tot het juiste kleurke hebben gevonden ;

    Grtz
    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: Kleur muren in fotostudio?

      Wil je het beste resultaat bereiken in je studio, dan schilder je best je studio in een grijze verf, zowel de muren als het plafond. Een witte muur geeft teveel weerkaatsing van je licht maar dit kan je natuurlijk gaan benutten. Je zal dan steeds dezelfde poses moeten maken. Met eender welke kleur dat je je muren schildert ga je telkens die kleur met je flitslicht mee in de ruimte rondsturen.Het is dus zeker niet goed van iets anders dan wit of zwart of grijs te gebruiken.
      Een goede raad van een 'ouwe' rot in het vak.
      Succes.

      Comment


      • #4
        Re: Kleur muren in fotostudio?

        Zoals hierboven gezegd: voor zover ik weet alleszins geen kleur gebruiken. Lijkt me maar logisch ook.
        Ik denk dat zwart het beste zou zijn. Alles zwart schilderen, ofwel zwarte doeken hangen over een witte muur, dan kan je nog variëren.

        L.
        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: Kleur muren in fotostudio?

          'Waar je model naar kijkt' Je gaat toch niet enkel kijk-eens-naar-het-vogeltje-foto's maken Je bedoelt waarschijnlijk de muur tegenover de achtergrond. Die kant van de studie ga je niet rechtstreeks belichten, dus veel gereflecteerd blauw licht ga je niet hebben, zeker niet in verhouding met het rechtstreekse licht op je model.

          Mij lijkt het bij studiofotografie vooral te gaan om het controleren van licht. Dan lijkt de aanwezigheid van enorme witte reflectors (muren) eerder een probleem dan een toegevoegde waarde.

          Comment


          • #6
            Re: Kleur muren in fotostudio?

            Ok, dit zijn al heel wat reacties, bedankt!

            We wouden de kamer eigenlijk gewoon wat opfleuren, nu zijn alle muren nog wit, en voor ons zijn de foto's tot nu toe goed...

            Het gaat idd over de muur tegenover de achtergrond

            Omdat we veel met kinderen willen gaan werken, leek het ons leuk om een felle kleur te gebruiken !

            Ik kan ook eens proberen om foto's te nemen, met een groot blauw laken op te hangen aan de desbetreffende muur! Of heeft dit niet hetzelfde effect ivm weerkaatsen??

            Bedankt!!

            Comment


            • #7
              Re: Kleur muren in fotostudio?

              Ideaal is volledig zwart. Zo heb je perfect controle over belichting.
              Vergelijk het met camera obscura en inwendig deel van fotocamera.
              Je kan de studio wel opfleuren met mobiele panelen recto zwart en verso wit of kleur.
              Deze panelen kunnen daarbij extra goed werk doen als invullicht of afscherming.

              Henri
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #8
                Re: Kleur muren in fotostudio?

                Zoals Henri al schrijft, alles Zwart.
                En ideaal is het gebruik van speciale verf die zo veel mogelijk licht absorbeert.

                Daar waar nodig kan je dan dmv witte of gekleurde panelen licht reflecteren naar je onderwerp, enkel zo heb je de volledige controle over je licht. Als natuurlijk de ruimte ook voor andere zaken dienst doet is zo'n zwarte doos niet aangenaam.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kleur muren in fotostudio?

                  50% grijs! Dan kunt ge u witbalans daar ook op meten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleur muren in fotostudio?

                    Ook ik zou opteren voor 18% grijs, het grijs van op een grijskaart dus.

                    Dit omwille van het feit dat wat er dan mogelijks gereflecteerd wordt, in principe WB neutraal zou moeten zijn EN grijs is bovendien toch iets lichter en aangenamer in werken dan in zwart, zeker ook voor het model!

                    En het grijs gebruiken om je witbalans te meten is natuurlijk ook een optie
                    Last edited by Threesa; 16 december 2010, 13:27.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleur muren in fotostudio?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      50% grijs! Dan kunt ge u witbalans daar ook op meten
                      en die andere 50%.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleur muren in fotostudio?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        en die andere 50%.
                        grt,bouk.
                        In 't wit natuurlijk want hij wil daar zijn wit op meten

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleur muren in fotostudio?

                          toch straf dat ik hier zoveel meningen lees om ZEKER geen wit te gebruiken...

                          kijk eens wat volgende pro fotograaf gedaan heeft: http://forums.dieselstation.com/inde...howtopic=33126
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleur muren in fotostudio?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                            toch straf dat ik hier zoveel meningen lees om ZEKER geen wit te gebruiken...

                            kijk eens wat volgende pro fotograaf gedaan heeft: http://forums.dieselstation.com/inde...howtopic=33126
                            Hij toont zijn studio maar ik wil zijn uitslagen zien.
                            Als hij dat buitenlicht niet controleert gaat hij heel wat kopzorgen hebben. Hij kan natuurlijk de zwarte overgordijnen dicht maken. Het overdadige wit van deze studio is tevens een bron van stoorlichten (direct en weerkaatst). Feit is wel dat de ruimte zeer groot is en dan is de nefaste invloed natuurlijk minder (op voorwaarde dat hij ver van die reflecterende oppervlakten wegblijft).
                            Als je kan ga dan eens een kijkje nemen in een prof studio waar naast modellen ook andere opnames gebeuren gaande van glas, porcelein, bestek, klankapparatuur, kleine en grote meubelen, kleding, eetwaren, fietsen, moto's, wagens,enz...
                            Let ook eens op de gebruikte belichting en accessoires bij toneelopvoeringen, revues, happenings, ....Al veel witte dozen gezien???

                            Henri
                            Last edited by kodachrome; 17 december 2010, 00:43.
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleur muren in fotostudio?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                              Hij toont zijn studio maar ik wil zijn uitslagen zien.
                              Als hij dat buitenlicht niet controleert gaat hij heel wat kopzorgen hebben. Hij kan natuurlijk de zwarte overgordijnen dicht maken. Het overdadige wit van deze studio is tevens een bron van stoorlichten (direct en weerkaatst). Feit is wel dat de ruimte zeer groot is en dan is de nefaste invloed natuurlijk minder (op voorwaarde dat hij ver van die reflecterende oppervlakten wegblijft).
                              Als je kan ga dan eens een kijkje nemen in een prof studio waar naast modellen ook andere opnames gebeuren gaande van glas, porcelein, bestek, klankapparatuur, kleine en grote meubelen, kleding, eetwaren, fietsen, moto's, wagens,enz...
                              Let ook eens op de gebruikte belichting en accessoires bij toneelopvoeringen, revues, happenings, ....Al veel witte dozen gezien???

                              Henri

                              Ahum... http://www.youtube.com/watch?v=VYkNKP96b84
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X