Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in Lapland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in Lapland

    Omdat er binnenkort een reis(je) naar Lapland op het programma staat en ik totaal geen ervaring heb met fotograferen in zo'n klimaat vroeg ik me af of er hier mensen zijn die daar al geweest zijn, en er dan ook gefotografeerd hebben. Ik zou het mij ginds enorm beklagen mocht ik mijn cam niet mee hebben dus zou ik me graag optimaal voorbereiden.
    Factoren waar rekening moet mee gehouden worden :
    temperatuur : -20 tot -30 en zelfs nog kouder...kan een camera daar überhaupt tegen ?
    activiteiten : sneeuwcootersafari en sleehondentocht staan op de agenda...bescherming van het materiaal is dus belangrijk

    Weet er iemand nog zaken waar ik rekening moet mee houden ?
    Mark (300D)

  • #2
    Uw batterijen zeker niet !!!

    Die zullen super snel leeg zijn. (cfr batterij auto in winterperiode)

    Geert
    Nikon D80

    Comment


    • #3
      Op de vraag of je camera er al dan niet tegen kan heb ik geen antwoord, maar zorg ervoor dat je genoeg batterijen mee hebt. Bij zo'n temperaturen vermindert de gebruikstijd enorm.
      Je batterij is niet persé leeg, maar steek ze op tijd tegen je lichaam aan op op temperatuur te komen.

      Denk dat je ook moet opletten met condensatie wanneer je geregeld van "warm" binnen naar "koud" buiten gaat.

      Alvast een fijne reis!

      ZABB
      BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

      Comment


      • #4
        Zou in elk geval een marinepack (onderwater behuizing) gebruiken. Deze zijn dus waterdicht en beschermen je camera wat meer.

        Als de camera van buiten naar binnen gaat, eerst in de open lucht laten climatiseren. Als ze op temperatuur is en droog dan opbergen in de tas waarin silicazakjes aanwezig zijn om het eventuele interne vocht te absorberen.

        In dit soort omstandigheden is een losse accu in de broekzak met een kabel voor de stroomvoorziening natuurlijk het mooist!

        Visit my website

        Comment


        • #5
          Dat marinepack zie ik niet zo goed zitten...ik denk niet dat dat echt nodig is, dat zijn trouwens dure spullen als je over SLR spreekt...kost al bijna evenveel als de camera zelf.

          Batterijen ja...voldoende voorzien zal de boodschap zijn.
          Mark (300D)

          Comment


          • #6
            in deze extreme gevallen zou ik mij voorzien ( als back up ) van een oude analoog ( kweet ik ben der uk nie veur zulle ) een die nog volledig manueel werkt, zonder baterij, zonder AF, zonder eletrische zoom, deze oude toestellen laten je niet in de steek wanneer je ze nodig hebt !!!
            Zelfs zo'n wegwerpcamera zou al beter zijn dan niets !
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Originally posted by lieven lens
              in deze extreme gevallen zou ik mij voorzien ( als back up ) van een oude analoog ( kweet ik ben der uk nie veur zulle ) een die nog volledig manueel werkt, zonder baterij, zonder AF, zonder eletrische zoom, deze oude toestellen laten je niet in de steek wanneer je ze nodig hebt !!!
              Zelfs zo'n wegwerpcamera zou al beter zijn dan niets !
              Zelfs de meeste "oude" analoge camera's hebben minstens al een batterijtje voor de lichtmeter, dus dat blijft een klein probleem ook al kan de sluiter mechanisch bediend worden. Maar idd, die toestellen kan je meestal nog goed gebruiken bij "diepvriestemperaturen", want die lichtmeter heeft niet veel stroom nodig om correct te werken. Zo,n wegwerpcamera, dat zie ik niet echt zitten, vooral omdat je in Lapland in dit seizoen midden op de dag nog maar weinig licht hebt. En als je in een "ijshotel" logeert: de batterijen van een flitser zijn na een paar flitsfoto's "plat", tenzij je nog zo'n antieke losse accu hebt die je onder je jas kan hangen. http://65.109.119.244/english/locations/Lappi/icehotel.htm

              Comment


              • #8
                Ik weet niets van die bat of de camera in die extreme omstandig heden maar ik benijd je enorm omdat je naar lapland gaat, is er nog een plaatsje in je valies, ben er altijd voor te vinden.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jake221267
                  Ik weet niets van die bat of de camera in die extreme omstandig heden maar ik benijd je enorm omdat je naar lapland gaat, is er nog een plaatsje in je valies, ben er altijd voor te vinden.
                  Tja Jake"de-ik-weet-niet-meer-hoeveelste", het moet daar echt prachtig zijn. Ik ben al enkele keren naar Scandinavië geweest, maar nog niet in de winter. Nochtans kon ik vorig jaar een ééndagsreis naar Rovaniemi ( de woonplaats van de kerstman: http://www.santaclausvillage.info/ )gemaakt hebben, maar helaas.... Ik heb er nog steeds spijt van, maar over enkele jaren ga ik Scandinavië volledig verkennen!

                  Comment


                  • #10
                    Ik weet niets van die bat of de camera in die extreme omstandig heden maar ik benijd je enorm omdat je naar lapland gaat, is er nog een plaatsje in je valies, ben er altijd voor te vinden.
                    Wel, er hebben er al 4 aangeboden om in de valies te zitten, dat gaat daar een gezellige boel worden
                    Misschien kan je helpen dragen want dat is nie goed voor mijn rugske 4 man dragen.

                    Wel, ik vertrek binnen een maand, dus qua lichtomstandigheden zal het niet optimaal zijn. In elk geval, er zijn foto's terug te vinden op de diverse Lapland sites (hier gaan wij naartoe) dus fotograferen moet mogelijk zijn !
                    Mark (300D)

                    Comment


                    • #11
                      In de winter is het daar misschien wel koud en donker. Wij zijn daar in de zomer met de motor doorgereden toen we naar de Noordkaap gingen. Toen ging de zon niet onder, en we hadden daar een redelijke temperatuur (zo'n 15°C). Het grootste probleem was dat je daar constant opgegeten werd door enorme zwermen muggen. Je moest altijd van dat spul gebruiken om je in te smeren, en dan bleven ze nog in de buurt.
                      Neem een stel extra akku's mee, en zorg ervoor dat die een beetje warm blijven, want een lithium-ion batterij kan niet goed tegen de kou. Die verliest heel veel van zijn capaciteit (komt wel terug als de akku terug warmer wordt). Dat heb ik gisteren nog gemerkt.
                      Het is ook wel mogelijk dat je camera bij extreme koude dienst weigert. Voor een 300D geven ze op dat ie tussen 0° en +40° zou moeten werken. Als je camera door de lage temperatuur niet wil werken, dan is ie niet stuk. Gewoon ergens rustig laten opwarmen zou dan voldoende moeten zijn om er terug leven in te krijgen.
                      Goede reis
                      (En laat binnenkort de foto's maar eens zien.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Lieven,

                        in deze extreme gevallen zou ik mij voorzien ( als back up ) van een oude analoog ( kweet ik ben der uk nie veur zulle ) een die nog volledig manueel werkt, zonder baterij, zonder AF, zonder eletrische zoom, deze oude toestellen laten je niet in de steek wanneer je ze nodig hebt !!!
                        bij die temperaturen ben ik daar nog niet zo zekers van.
                        olien en vetten bevriezen, materiaal wordt broos en pelicule scheurt.

                        Jo(han)

                        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                        Comment


                        • #13
                          En zijn er hier mensen die ervaring hebben met fotograferen op wintersportvakantie dichterbij, want blijkbaar zijn er nog niet veel naar Lapland geweest.
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • #14
                            ben al een hele tijd aan het twijfelen of ik nu de 300D of de 10D zou kopen en volg dus reakties/ervaringen van BDs. Heeft de 10D ook dit 'koude' probleem ?

                            Comment


                            • #15
                              ben al een hele tijd aan het twijfelen of ik nu de 300D of de 10D zou kopen en volg dus reakties/ervaringen van BDs. Heeft de 10D ook dit 'koude' probleem ?
                              10D of 300D...maakt volgens mij totaal geen verschil uit in deze omstandigheden.
                              Mark (300D)

                              Comment

                              Working...
                              X