Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

    Vorige week liet ik bij pixum fotoprints maken in panoramaformaat (16/9) die ik wens te gebruiken enerzijds als kerstkaart maar tevens als bedankkaart voor de geboorte van ons zoontje.

    Daarom had ik dus maar liefst 80 prints nodig van mijn ontwerp.
    Groot was echter mijn teleurstelling toen de prints geleverd werden. Ik heb gewerkt met een zwarte achtergrond en daarop witte en rode tekst. De rode tekst is zo goed als niet leesbaar. De witte tekst is wel leesbaar maar is bijlange niet zo leesbaar als ik verwacht had. Op het scherm is alles perfect leesbaar met voldoende contrast tussen de kleuren. Ik begrijp dat de inkt bij fotoprints wat kan uitvloeien waardoor de tekst minder leesbaar wordt. Toch vind ik het vreemd dat de kwaliteit zo teleurstellend is.

    Ik had nog nooit fotoprints laten maken bij pixum dus ik heb geen ervaring met hun afdrukkwaliteit. Als verwelkoming kreeg ik ook 25 gratis fotoprints op standaard formaat. Ook bij deze prints vind ik de kwaliteit niet geweldig. Ik had wel uitgevinkt dat ze zelf nog kleurcorrecties zouden maken gezien die 25 fotoprints bestanden waren van een professionele fotografe dus reeds specifiek nabewerkt.

    Hierbij een link naar het doorgestuurde bestand. Ligt volgens jullie het probleem bij de printservice of moet ik iets aan mijn ontwerp veranderen om een kwalitatief resultaat te bekomen. 'k Heb namelijk geen zin om nog een keer 80 prints de vuilbak in te kieperen.

    http://www.ikgrauwvanjou.net/bd/kerstkaart_pano.jpg

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

  • #2
    Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

    kleurcorrecties nooit aanvinken!!!!
    steeds kijken wat hun profiel is, staat meestal wel ergens op de site en zelf je foto's aanpassen!

    ben ook in afwachting van mijn kerstkaart via foto.com
    hoop da dees goed is (wel maar 25 en met geen 10 euro maar soit)
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

      Ja het gekozen lettertype is al geen echte hoogvlieger qua leesbaarheid hé, komt daar dan nog is bij dat je twee slecht leesbare types door elkaar gaat gebruiken.
      Om zoiets in de toekomst te vermijden, moet je een proefdruk maken, liefst zelf bij U thuis op de printer, en anders via het labo 1 printje laten maken en beoordelen.

      Persoonlijk zou ik gaan voor een ander lettertype.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

        Het lettertype is inderdaad een "geschreven" lettertype maar dat geeft juist iets feestelijks aan de kaart. 't Is tenslotte een kerstkaart. Nu, 't is niet het lettertype op zich dat het onleesbaar maakt, de tekst wordt gewoon héél fijn bij het afgedrukte resultaat.
        Een vijftal jaar geleden heb ik trouwens datzelfde lettertype gebruikt voor onze kerstkaart. Toen witte tekst op een rode achtergrond (en bij andere printservice) en dat gaf geen enkel probleem qua leesbaarheid.

        Voor de rode tekst zou ik een ander lettertype kunnen overwegen maar daar is het gebrek aan contrast (rood op zwart) dan weer het probleem. Ik vrees dat een ander lettertype daar weinig aan gaat veranderen.

        'k Heb intussen ook het klachtenformulier van de pixum website ingevuld. Eens afwachten wat ze daar zeggen.
        Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

        Comment


        • #5
          Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

          Dit probleem heb ik nog niet meegemaakt met fotoprints,
          maar het valt me ook regelmatig voor dat de mijn kleurenkeuze op scherm prachtig uitkomt en eenmaal geprint een regelrechte ramp is.

          Een testafdruk maken kan inderdaad geen kwaad. Ik hoop dat je een oplossing vind.
          Ik zie niet direct waarom de leesbaarheid zo ondermaats zou moeten zijn. Het lettertype is misschien niet de beste keuze als het op leesbaarheid aankomt, maar normaal zou het toch voldoende moeten zijn om een mooi resultaat te krijgen.
          http://www.joerivanhamel.be

          Comment


          • #6
            Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

            Ik denk dat de rode tekst gewoon te fijn is.
            Als je zo'n kaartje maakt, dan bekijk je het ondertussen op een groot scherm, maar de afdruk wordt veel kleiner.
            Op een kleine print worden de lijnjes zo dun dat ze nog maar net zichtbaar zijn, en dat is het probleem. Je mag deze print in eender welke afdrukcentrale laten maken, de tekst zal nooit echt goed leesbaar worden.

            Als je dit kaartje op posterformaat afdrukt, dan is de tekst wel duidelijk leesbaar...


            Ik heb net een paar afdrukken aangekregen die ik bij Pixum heb besteld, en die zien er goed uit. Het is wel een veel groter formaat...

            Bij Pixum heb ik ook al een aantal communiekaartjes laten afdrukken, en die waren ook altijd perfect.


            Bekijk de foto op het scherm op hetzelfde formaat als de afdruk (16x9cm), dan zie je dat de lijntjes heel dun worden, maar een paar beeldpuntjes, op sommige plaatsen zelfs nog net één puntje (ik heb even mijn vergrootglas gebruikt).
            Last edited by Black B@ndit; 6 december 2010, 18:40.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

              Ik vraag me ook af waarom die resolutie 571,71 dpi moet zijn. De meeste afdrukcentrales werken op 300 dpi, sommigen maar 250dpi. De afdrukcentrale zal van jouw foto maar ongeveer één vierde van de pixels gebruiken. Best dat je zélf bepaald welke pixels gebruikt worden en welke niet. Sommige afdrukcentrales doen niet zo'n goede job als het op resizen aankomt.

              Willy
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

                vandaag mijn kaarten binne van foto.com
                ('t gaat om dees)

                iets minder kleur dan mijn print (donkerder), maar slecht is't zeker niet.
                verder alles ok, tekst mooi leesbaar.
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

                  Mijn ervaring is dat mijn foto's en kaartjes altijd veel mooier zijn als ik ze zelf afdruk. Je weet nooit hoe het uit de afdrukcentrale zal komen...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

                    Hallo Robynn,

                    Ik heb naar de originele afbeelding gekeken en ik denk inderdaad ook dat het eraan ligt dat de tekst te smal/dun is om duidelijk leesbaar te zijn op een kleine print.

                    Maar als u mij het bestelnummer kunt doorgeven, dan kijk ik even naar de opdracht en vind wellicht nog een oplossing voor u.
                    U kunt dit hier posten of mij een privébericht sturen.

                    Met vriendelijke groeten,
                    Felicia @ Pixum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

                      Bij deze wil ik graag een rechtzetting doen. De desbetreffende bestelling was niet geplaatst bij pixum maar bij mypix. Mijn excuses voor de vergissing.

                      Ik heb het ontwerp intussen aangepast :
                      - ander lettertype voor de rode tekst
                      - witte outline rond de rode tekst zodat het rood niet verdwijnt tegen de zwarte achtergrond
                      - ook witte tekst met outline zodat die wat vetter is

                      Eerst een testprint gemaakt en daarna besteld bij extrafilm.
                      Resultaat volledig naar wens en de kaartjes zijn op de post.
                      Sony a6400 / Sony 16-50mm kitlens / Sigma 56mm f 1.4 / Sigma 30mm f 1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

                        Oorspronkelijk geplaatst door Robynn Bekijk bericht
                        Bij deze wil ik graag een rechtzetting doen. De desbetreffende bestelling was niet geplaatst bij pixum maar bij mypix. Mijn excuses voor de vergissing.
                        Ik heb het ontwerp intussen aangepast :
                        - ander lettertype voor de rode tekst
                        - witte outline rond de rode tekst zodat het rood niet verdwijnt tegen de zwarte achtergrond
                        - ook witte tekst met outline zodat die wat vetter is

                        Eerst een testprint gemaakt en daarna besteld bij extrafilm.
                        Resultaat volledig naar wens en de kaartjes zijn op de post.
                        Goe bezig
                        Ondertussen staat Pixum dankzij jou post bovenaan in de Google resultaten als je zoekt op 'teleurstellend resultaat Pixum'.

                        En het houdt dan blijkbaar niet op : je hebt besteld bij mypix en door een gat in je fotografie / print kennis wring je het resultaat de nek om en je gaat dan maar bij de concurrentie ... Tsss. Iets zegt me dat je niet goed bezig bent.
                        Vaderschapsstress waarschijnlijk

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: Teleurstellend resultaat fotokerstkaart pixum

                          Oorspronkelijk geplaatst door Robynn Bekijk bericht
                          Bij deze wil ik graag een rechtzetting doen. De desbetreffende bestelling was niet geplaatst bij pixum maar bij mypix. Mijn excuses voor de vergissing.

                          Ik heb het ontwerp intussen aangepast :
                          - ander lettertype voor de rode tekst
                          - witte outline rond de rode tekst zodat het rood niet verdwijnt tegen de zwarte achtergrond
                          - ook witte tekst met outline zodat die wat vetter is

                          Eerst een testprint gemaakt en daarna besteld bij extrafilm.
                          Resultaat volledig naar wens en de kaartjes zijn op de post.
                          Ja .... Dat doet me denken aan mijn jaren in het reclamebureau, daar was het ook steeds een strijd tussen creativiteit en leesbaarheid. En geloof me een affiche die niet goed leesbaar is, van uit de wagen bijvoorbeeld, die mist het doel, en is een zeer kostelijke onderneming. Dus onze baas heeft dat meermaals gedemonstreerd, je hangt dat aan de muur, ge neemt afstand, en "kan je het lezen" dan mag je der mee bij mij komen, "kan je het niet lezen" dan beging je aan een ander ontwerp.

                          Allez ik ben blij voor U dat het toch goed terecht gekomen is.

                          MVG, Jeff C.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment

                          Working...
                          X