Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

    Ik hoop dat ik hier juist zit met mijn vraag, in het algemeen forum.

    Ik denk dat mijn vraag een is die wel meermaals gehoord word, maar ik vind er nergens een pasklaar antwoord op.

    In januari zal ik mijn diploma webdesign middelbaar onderwijs behalen en ik ben enorm geïnteresseerd in grafische technieken en het fotografisch aspect ervan.
    Zelf heb ik ook al heel wat geëxperimenteerd met fotografie en foto's gemaakt, bewerkt en in mijn websites of posters, ... verwerkt.

    Nu zou ik graag verder studeren in de hoge school, maar in een richting waar beide fotografie en grafische bewerking als photoshop, illustrator en dergelijke aan bod komen.
    Fotografie hiervan interesseert me het meest.

    Ik weet alleen twee zaken niet:
    Waar moet ik eigenlijk naartoe? Ik vind op het net een opleiding van Artesis en Karel-De-Grote Hogeschool in Antwerpen, van Sint-Lukas en Erasmus Hoge School in Brussel en van HoGent in Gent.

    Zijn er scholen in België, die écht aan te raden zijn? Ik heb niet bepaald een voorkeur van stad, sinds de enige mensen in het hele land die ik ken allemaal in Leuven wonen.

    Dan is er nog een probleem, dat waarschijnlijk nog een iets grotere drempel veroorzaakt.
    Mijn ouders en familie. Zij zien me liefst van al gewoon webdesign verder studeren, want daar (natuurlijk is dit hun excuus) "zit meer toekomst in" beter nog "in fotografie en grafische kunst zit geen toekomst"

    Ik vind Webdesign wel fijn, maar om er mijn levenslang beroep van te maken zie ik toch niet echt zitten. Ik denk ook dat ik grandioos zou falen op het programmeren/coderen gebied. Ik doe dat namelijk echt niet graag. Ik verdiep me altijd veel liever in het grafisch aspect en blijkbaar doe ik dat ook nog eens goed. Op mijn php krijg ik namelijk nooit complimentjes, alleen opmerkingen.

    Hoe overtuig ik nu mijn ouders dat er wel toekomst in zit voor mij wanneer ik fotografie zou studeren? Tenzij er werkelijk geen toekomst is, maar waarom zou er dan nog iemand dit studeren?

    Als iemand me hier een nuttig antwoord op kan geven, dat zou geweldig zijn.
    Last edited by woosh; 30 november 2010, 11:36.
    http://www.joerivanhamel.be

  • #2
    Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

    Nou ik kan je niet echt helpen met je preciese vraag.

    Maar ik wil je zoiezo advieseren om niet met tegen zin aan een opleiding te beginnen omdat omstanders dat willen. Als jij het niet ziet zitten en er niet helemaal voor zal gaan zal het ook geen succes worden is mijn mening !

    In ieder geval succes
    Greetz Twan

    http://500px.com/TwanGroenen

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

      En waarom zou in dat grafisch design geen toekomst zitten? Hoe komen alle reclamebureaus en dergelijke dan aan hun lay-out, foto's, banners, etc...?

      Nu, dik gezaaid zitten die jobs niet percé hoor, maar om te zeggen dat daar geen toekomst in is, is te kort door de bocht lijkt me!

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

        Oorspronkelijk geplaatst door woosh Bekijk bericht
        .................... ........
        Mijn ouders en familie. Zij zien me liefst van al gewoon webdesign verder studeren.

        Hoe overtuig ik nu mijn ouders dat er wel toekomst in zit voor mij wanneer ik fotografie zou studeren?
        en hoe oud bent u?
        en is fotograferen nu reeds uw hobby.
        is het laatste het geval, overtuig je ouders/familie met je werk, zodat ze van mening veranderen.
        wat en wie bedoel je met Familie, dat je daar ook rekening mee houd, en wat voor invloed zouden die (mogen) hebben op jou keuze?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

          Je kunt het ook op een andere manier bekijken.
          Je hebt de basis inmiddels voor het webdesign, fotografie is een welkome uitbreiding in je takenpakket.

          Zelf maak ik als hobby wat websites (zelf geleerd qua coderen etc), inmiddels ben ik mijn fotografie ook dermate aan het (proberen) op te krikken, gezien je bij webdesign natuurlijk ook afbeeldingen nodig gaat hebben. Op deze manier combineer ik dus beide.

          In grafisch design e.d. zit zeker wel toekomst. In alleen webdesign zul je echter problemen gaan tegenkomen. Veel mensen willen een website, maar laten dit voornamelijk door hobbyisten/studenten doen. Dit omdat zij goedkoop zijn. Kijk maar eens hoeveel kleine webdesign-bureau's er zijn en hoe lang deze hun kop boven water houden. (ken zelf al enkele personen die een eigen bedrijfje hadden, maar er inmiddels alweer mee gestopt zijn).

          Door je fotografie op te krikken, heb je iets unieks en kun je dit allemaal samen combineren.

          Ik zie dus geen enkel nadeel indien je een fotografieopleiding zou gaan doen.
          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

            @bouk

            Ik ben 20 jaar oud,
            fotografie is inderdaad reeds mijn hobby.
            Enkel heb ik het mezelf moeten aanleren en heb ik geen les gehad in fotografie,
            maar persoonlijk denk ik wel dat de zelfstudie vrij goed geslaagd is.
            Een camera leren begrijpen is niet zo moeilijk naar mijn mening,
            bepalen welke foto je wil, ook niet echt,
            maar natuurlijk komt er nog heel wat bij kijken dat ik kan leren.
            't is juist dat wat ik wil kunnen, om niet te moeten zeggen dat ik ooit alles wil kunnen.

            Mijn ouders, mijn zus en mijn grootouders zijn degenen die er moeilijk over doen.
            Ik weet dat de meesten op zich niet zo van tel zijn, maar mijn ouders betalen mijn studies wel,
            hen zou ik liefst toch wat vertrouwen willen doen stellen in mijn studiekeuze.

            Ik heb ook al geprobeerd hen te overtuigen met wat ik kan, maar of ik nu een foto die ik gemaakt heb of een foto van een professionele fotograaf toon..
            het enige antwoord dat ik krijg is: "da is n foto. das mooi zeker?"
            of: "ja da zal wel goe zijn zeker"
            Dus echt veel komt daar ook niet uit verder, ze zijn absoluut niet kunstig aangelegd en hebben totaal geen oog voor detail.
            Als ik een website toon krijg ik eigenlijk ook nogal vaak hetzelfde antwoord. Wanneer er een andere kleur dan wit, grijs, donkerblauw of zwart gebruikt wordt ervaren ze dit zelfs meestal als storend.
            Al kan ik ook niet echt van iedereen verwachten dat ze hetzelfde zien.
            Iedereen is anders, luckely.

            @WillemC

            De reden waarom ik met fotografie ben begonnen is exact dit.
            Ik wil eigenlijk dat al mijn designs en websites exclusief zijn.
            Eigen beeldmateriaal maakt altijd alles wel wat origineler dan iets klakkeloos geript van het net.

            Ik vind grafisch design en fotografie vooral interessant omdat dit de manier is waarop ik mezelf kan uitdrukken. Ik doe het graag, ik voel me er goed bij en ik kan me erin uitleven.

            Ik werk ook graag binnen een vaste opdracht, dus het hoeft ook niet altijd mijn gedacht te zijn. Webdesign daarentegen is niet direct mijn ding. Ik maak gewoon niet graag constant websites.
            Alles samen combineren lijkt me dan wel weer perfect.


            Ik vraag me ook af waar ik het best kan studeren.
            Wat is ook het verschil tussen een professioneel bachelor en een academisch bachelor als het er op aan komt binnen de fotografie?
            Ik vraag me ook af of mijn kennis voldoende is.
            Zelfstudie in fotografie kan ik nu niet direct bewijzen aan de hand van een diploma, enkel in de praktijk.
            Mijn diploma omvat dan weer wel redelijk wat (photoshop, illustrator, flash, dreamweaver, cms, html/css/php/as2, interface design), dus ik ga er vanuit dat ik hiermee wel zou mogen beginnen aan een opleiding aan de hogeschool.

            En waar zou ik best eens gaan kijken?
            http://www.joerivanhamel.be

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

              Je moet je goed voorbereiden, zoals je dat later ook in de praktijk zal moeten doen. Ga dus zeker eens op info-of opendeurdagen langs van de scholen van je voorkeur. Ik denk dat je buiten het Narafi in Vorst de belangrijkste zelf hebt opgenoemd.
              Toekomst of niet, studeer wat je graag doet en volhard.
              Steven

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                Hoi,

                Allereerst, je moet niet naar anderen luisteren maar iets gaan studeren wat je graag doet. Als je drie jaar (op z'n minst ) tegen je zin naar school moet gaan op toch wel een behoorlijk hoog niveau zal dat heel moeillijk worden...

                Ikzelf ben in september ook begonnen met Fotografie aan Narafi in Brussel.
                Ik heb voor deze school gekozen omdat deze school heel technisch is en véél materiaal ter beschikking heeft die je al vanaf het 1e jaar kan uitlenen.
                Je heb bovendien ook veel praktijk ( 2 volle dag per week ).
                Daarnaast krijgen we 4u/week photoshop en na het 1e jaar krijgen we ook webdesign, ..
                Het verschil tussen KDG en Narafi is dat KDG enkel digitaal is en je ook meer algemene vakken krijgt zoals filosofie. Narafi krijg je veel vakgerichte vakken zoals optica, beeldtaal, technologie enz... Theoretisch is het niet overdreven moeillijk. ( Optica en Sensitometrie zeker niet onderschatten ) Praktisch wordt de lat wel heel hoog gelegd. Maar ze beginnen bij het begin. Voorkennis is dus niet nodig. Het verschil tussen Narafi en de academische bachelors ( st lukas, kask ) is dat deze laatste kunstrichtingen zijn, en dus lang niet zo technisch. Daar word je opgeleid tot een kunstenaar. Op narafi tot een vakman. Als je er buiten komt na drie jaar kun je met alles werken ( technische camera's, middenformaat, analoog, digitaal, .... )

                Moest je nog vragen hebben, laat je het maar weten

                Gr

                T

                Oorspronkelijk geplaatst door woosh Bekijk bericht
                @bouk

                Ik ben 20 jaar oud,
                fotografie is inderdaad reeds mijn hobby.
                Enkel heb ik het mezelf moeten aanleren en heb ik geen les gehad in fotografie,
                maar persoonlijk denk ik wel dat de zelfstudie vrij goed geslaagd is.
                Een camera leren begrijpen is niet zo moeilijk naar mijn mening,
                bepalen welke foto je wil, ook niet echt,
                maar natuurlijk komt er nog heel wat bij kijken dat ik kan leren.
                't is juist dat wat ik wil kunnen, om niet te moeten zeggen dat ik ooit alles wil kunnen.

                Mijn ouders, mijn zus en mijn grootouders zijn degenen die er moeilijk over doen.
                Ik weet dat de meesten op zich niet zo van tel zijn, maar mijn ouders betalen mijn studies wel,
                hen zou ik liefst toch wat vertrouwen willen doen stellen in mijn studiekeuze.

                Ik heb ook al geprobeerd hen te overtuigen met wat ik kan, maar of ik nu een foto die ik gemaakt heb of een foto van een professionele fotograaf toon..
                het enige antwoord dat ik krijg is: "da is n foto. das mooi zeker?"
                of: "ja da zal wel goe zijn zeker"
                Dus echt veel komt daar ook niet uit verder, ze zijn absoluut niet kunstig aangelegd en hebben totaal geen oog voor detail.
                Als ik een website toon krijg ik eigenlijk ook nogal vaak hetzelfde antwoord. Wanneer er een andere kleur dan wit, grijs, donkerblauw of zwart gebruikt wordt ervaren ze dit zelfs meestal als storend.
                Al kan ik ook niet echt van iedereen verwachten dat ze hetzelfde zien.
                Iedereen is anders, luckely.

                @WillemC

                De reden waarom ik met fotografie ben begonnen is exact dit.
                Ik wil eigenlijk dat al mijn designs en websites exclusief zijn.
                Eigen beeldmateriaal maakt altijd alles wel wat origineler dan iets klakkeloos geript van het net.

                Ik vind grafisch design en fotografie vooral interessant omdat dit de manier is waarop ik mezelf kan uitdrukken. Ik doe het graag, ik voel me er goed bij en ik kan me erin uitleven.

                Ik werk ook graag binnen een vaste opdracht, dus het hoeft ook niet altijd mijn gedacht te zijn. Webdesign daarentegen is niet direct mijn ding. Ik maak gewoon niet graag constant websites.
                Alles samen combineren lijkt me dan wel weer perfect.


                Ik vraag me ook af waar ik het best kan studeren.
                Wat is ook het verschil tussen een professioneel bachelor en een academisch bachelor als het er op aan komt binnen de fotografie?
                Ik vraag me ook af of mijn kennis voldoende is.
                Zelfstudie in fotografie kan ik nu niet direct bewijzen aan de hand van een diploma, enkel in de praktijk.
                Mijn diploma omvat dan weer wel redelijk wat (photoshop, illustrator, flash, dreamweaver, cms, html/css/php/as2, interface design), dus ik ga er vanuit dat ik hiermee wel zou mogen beginnen aan een opleiding aan de hogeschool.

                En waar zou ik best eens gaan kijken?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                  Dat maakt de keuze eigenlijk wel niet zo simpel. :P

                  Ik vind vooral, aangezien ik me vrijwel constant verdiep in kunst, het kunstig aspect belangrijk voor mezelf.
                  Nu zet ik hier wel voor mezelf. Ik hou van kunst, ik houd er me graag mee bezig en ik maak het graag zelf,
                  maar ik vraag me af in hoeverre dat nuttiger is dan alle techniek te beheersen.

                  Als ik even goed moet nadenken denk ik dat eender welk bedrijf net iets meer is met iemand die techniek beheerst dan met iemand die meer naar de kunstrichting neigt.
                  Ik denk dat wanneer je techniek beheert je ook meer mogelijkheden hebt om je idee te realiseren. Of zit ik daar fout?

                  Wat is dan de beste keuze? Ik denk inderdaad dat opendeurdagen hier het meeste antwoord op zullen bieden.
                  Soms vraag ik me af waarom er zoveel keuze is, t is positief, maar je wordt ook wel zo goed als overrompeld door mogelijkheden waardoor de keuze moeilijk wordt.
                  Ik kies ook niet zo gemakkelijk, en ik heb nogal snel de neiging fout te kiezen. :P
                  http://www.joerivanhamel.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                    Oorspronkelijk geplaatst door woosh Bekijk bericht
                    Dat maakt de keuze eigenlijk wel niet zo simpel. :P

                    Ik vind vooral, aangezien ik me vrijwel constant verdiep in kunst, het kunstig aspect belangrijk voor mezelf.
                    Nu zet ik hier wel voor mezelf. Ik hou van kunst, ik houd er me graag mee bezig en ik maak het graag zelf,
                    maar ik vraag me af in hoeverre dat nuttiger is dan alle techniek te beheersen.

                    Als ik even goed moet nadenken denk ik dat eender welk bedrijf net iets meer is met iemand die techniek beheerst dan met iemand die meer naar de kunstrichting neigt.
                    Ik denk dat wanneer je techniek beheert je ook meer mogelijkheden hebt om je idee te realiseren. Of zit ik daar fout?

                    Wat is dan de beste keuze? Ik denk inderdaad dat opendeurdagen hier het meeste antwoord op zullen bieden.
                    Soms vraag ik me af waarom er zoveel keuze is, t is positief, maar je wordt ook wel zo goed als overrompeld door mogelijkheden waardoor de keuze moeilijk wordt.
                    Ik kies ook niet zo gemakkelijk, en ik heb nogal snel de neiging fout te kiezen. :P
                    Het is natuurlijk niet zo dat op Narafi geen belang wordt gehecht aan kunst.. We krijgen ook kunst en cultuurgeschiedenis, fotogeschiedenis, beeldtaal ( hier worden werken van topfotografen bekeken en besproken ).
                    En ook in de praktijk is kunst belangrijk. Maar er wordt vooral op het technische gehamerd.
                    Voor mij vond ik het technische gedeelte belangrijker dan het kunstgedeelte. Ik weet dat als ik afstudeer zonder problemen elke camera kan hanteren, of iemand van St Lukas dat kan weet ik natuurlijk niet...
                    Verder hebben ze mij verteld dat op St Lukas je bij elke foto een volledig verhaal achter een foto moet gaan vertellen. En voor mij is het nog altijd de foto die het belangrijkste is... Ik ga op een tentoonstelling eerst kijken naar een foto en als de foto mij bevalt het bordje erbij lezen en niet andersom. Voor mij zijn die bordjes waar uitleg over de foto's gegeven wordt leuke bijkomende informatie, maar het beeld primeert voor mij.

                    Gr

                    T

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                      Dat begrijp ik eigenlijk ook wel.
                      Ik zou bij elke foto een verhaal kunnen verzinnen, maar eigenlijk heb ik echt niet bij elke foto een nuttig verhaal te bedenken.

                      Bij een puur compositorische foto of een foto van een lichteffect heeft het toch weinig zin een verhaal te vertellen terwijl het puur om het gevoel van de foto zelf gaat?
                      Soms is het juist leuk om ieder voor zich te laten uitmaken wat hij/zij in een foto ziet in plaats van een visie door hun strot te duwen.

                      Beide methoden lijken me wel fijn, maarja.
                      Fotografie is echt wel iets waarmee ik verder wil, nu nog een school vinden. :P
                      Misschien zit ik volgend jaar ook in Brussel dan. Ik weet het nog niet, maar daar zal binnenkort met de opendeurdagen wel heel snel verandering in komen denk ik.
                      http://www.joerivanhamel.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                        Ik denk dat je wel iets moet vertellen over je foto's de manier en de gedachte bij de foto. Vertellen waarom een foto goed zou zijn waar je op gelet hebt.
                        Je kunt ook nog 2 foto's langs elkaar leggen 1 perfecte en 1 "slechte" om zo het verschil duidelijk te maken en dat er echt wel meer achter zit!
                        Greetz Twan

                        http://500px.com/TwanGroenen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                          Oorspronkelijk geplaatst door woosh Bekijk bericht
                          ...
                          Ik vind Webdesign wel fijn, maar om er mijn levenslang beroep van te maken zie ik toch niet echt zitten...
                          Denk er ook eens over na als je wel fotografie als je levenslang beroep wilt maken...
                          Vele op het forum geven het maar al te vaak aan: pas hier mee op, want vanaf het moment dat het van "MOGEN", naar "MOETEN" gaat verlies je al een heel deel van de fun. Want geen opdrachten = geen geld = geen eten = ... ga zo maar door.

                          Zelf ben ik een hobbyfotograaf, de meeste foto's die ik neem zijn voor mij, soms doe ik voor een kennis ofzo eens een trouw, niet veel speciaals. Maar om hele dagen foto's te moeten nemen, van trouw naar trouw gaan.. Mij niet gezien

                          Succes met je keuze!!
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                            vanaf het moment dat het van "MOGEN", naar "MOETEN" gaat verlies je al een heel deel van de fun. Want geen opdrachten = geen geld = geen eten = ... ga zo maar door.
                            Wel, daarnaar gezien is het juist mijn keuze fotografie te doen.
                            Ik denk dat ik vrijwel alles geprobeerd heb voor ik webdesign ging studeren.
                            Informatica, boekhouden, kapper, verkoop, mode, nog maar eens secretariaat geprobeerd.

                            T was allemaal niet echt mijn ding.
                            Ik zeg natuurlijk ook niet dat ik ook werkelijk enkel als fotograaf zou werken. Ik denk dat ik evengoed een job in een totaal andere sector die met fotografie/ontwerp temaken heeft zou kunnen doen, maar veel bureaujobs zijn er niet die me langer dan een maand zouden bezighouden, tenzij ik creatief kan wezen, of mijn creativiteit kan gebruiken binnen een bepaalde opdracht. Dat mag ook een keer saaie creativiteit zijn.

                            Ik heb ook weinig problemen met iets te moeten doen. Natuurlijk zijn er aan elk beroep minder fijne zaken verbonden, daar zal iedereen mee moeten leren leven denk ik.

                            Maar ik heb er zeker over nagedacht. Het betekent voor mij niet per se dat ik enkel nog zou fotograferen. Ik wil meer kunnen dan enkel dat, met een computer werken kan ik ook. Dan bedoel ik met de hele adobe master collection. Ik ga er vanuit dat ik daar ook nog wel iets mee zal zijn wanneer ik een job uitkies.

                            Maar heel terechte vraag. Ik probeer er zo goed mogelijk in te kiezen en ik ga er vanuit dat die keuze wel goed zit, aangezien ik hier kies voor hetgene mij het meest interesseert en in de toekomst ook sowieso zal blijven interesseren.
                            http://www.joerivanhamel.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie, maar nu nog de rest meekrijgen

                              Ik denk dat je wel iets moet vertellen over je foto's de manier en de gedachte bij de foto. Vertellen waarom een foto goed zou zijn waar je op gelet hebt.
                              Je kunt ook nog 2 foto's langs elkaar leggen 1 perfecte en 1 "slechte" om zo het verschil duidelijk te maken en dat er echt wel meer achter zit!
                              Dat is ook waar, maar ik denk dat als je fotografie studeert het vanzelfsprekend is je je opdrachten moet leren onderbouwen. Ten slotte studeer je dan als professioneel fotograaf, dan wordt er ook van je verwacht dat je weet waarom iets goed of niet goed is.

                              Maar, om nu werkelijk een verhaal te plakken aan elke foto? De meeste kunstige fotos hebben dat wel nodig, maar ik denk niet dat elke foto er nood aan heeft.
                              Er zijn foto's die voor zichzelf spreken, of als enige doel hebben dat ze mooi aansluiten bij een bepaald reclame-onderwerp.

                              Misschien stel ik het ook te letterlijk en gaat het er in t Sint-Lukas alleen om dat je bij de opdrachten waarbij het zinvol is, een verhaal moet kunnen koppelen aan je werk, wat dan weer wel logisch, en normaal is. Vooral als je er ook je instellingskeuze bij moet verantwoorden.
                              http://www.joerivanhamel.be

                              Comment

                              Working...
                              X