Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oplichting mbv paypal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oplichting mbv paypal?

    ik heb een paar advertenties op Marktplaats staan en ik kreeg een aantal verdachte mailtjes.
    Wat me erbij opviel is dat ze afzender er op aandrong gebruik te maken van PayPal. Dat is nieuw voor me en Paypal leek me eerder toch een veilige manier van betalen.
    Natuurlijk heb ik er niet op gereageerd.


    Zijn er meer mensen die deze mailtjes krijgen? Wat moet ik er mee doen? Doorsturen naar Paypal?

    hier de tekst:

    Beste ---
    Ben interesse in het kopen van deze post, ben uit België en ik wil voor de man. dan i we graag geld toe te voegen voor u op te sturen naar Engeland ...... aub hoe u wilt worden betaald specificeren, geef ik de voorkeur paypal want het is snel en veilig. Ik woon in Les Rouges Eaux 13 België. Als u geen paypal kunt u een bezoek www.paypal.nl, lezen over PayPal en maak een account met hen. Het is gemakkelijk en veilig! Gelieve te antwoorden als je wilt dat ik te betalen met Paypal en je zal het schip naar hem als je geld ontvangt ...... Bedankt en dan reply.I zal handvat voor de scheepvaart

  • #2
    Re: oplichting mbv paypal?

    dat lijkt mij niet al te pluis
    anyway, alles wat ik al van problemen heb gehad met PayPal (frauduleuze verkopers onder andere) werd steeds zeer correct door paypal opgelost met volledige vergoeding van mijn kosten
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: oplichting mbv paypal?

      Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
      ik heb een paar advertenties op Marktplaats staan en ik kreeg een aantal verdachte mailtjes.
      Wat me erbij opviel is dat ze afzender er op aandrong gebruik te maken van PayPal. Dat is nieuw voor me en Paypal leek me eerder toch een veilige manier van betalen.
      Natuurlijk heb ik er niet op gereageerd.


      Zijn er meer mensen die deze mailtjes krijgen? Wat moet ik er mee doen? Doorsturen naar Paypal?

      hier de tekst:

      Beste ---
      Ben interesse in het kopen van deze post, ben uit België en ik wil voor de man. dan i we graag geld toe te voegen voor u op te sturen naar Engeland ...... aub hoe u wilt worden betaald specificeren, geef ik de voorkeur paypal want het is snel en veilig. Ik woon in Les Rouges Eaux 13 België. Als u geen paypal kunt u een bezoek www.paypal.nl, lezen over PayPal en maak een account met hen. Het is gemakkelijk en veilig! Gelieve te antwoorden als je wilt dat ik te betalen met Paypal en je zal het schip naar hem als je geld ontvangt ...... Bedankt en dan reply.I zal handvat voor de scheepvaart
      Toch wel een vreemd mailtje als je het mij vraagt. Ik vind het ook raar dat naar de NL site van paypal verwezen wordt en niet naar de BE site. De foute taal kan natuurlijk wel komen door een van nature franssprekende (of anderstalige in het algemeen) en gebruik van online vertaal programmas.
      Maar door het aangeven waar die woont, om zo vertrouwen te wekken, lijkt het me net het tegenovergestelde en komt het me meer over als een poging tot oplichting.
      Ik heb een paypal account en heb er zowel betalingen mee gedaan als geld ontvangen zonder problemen. Tot nu dacht ik ook dat dit een zeer veilige manier was, maar dit mailtje doet me toch wenkbrauwen fronsen van hoe ze nu paypal zouden misbruiken.

      'k zou het toch eens doorsturen naar Paypal...
      Last edited by saphi; 28 november 2010, 10:05.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: oplichting mbv paypal?

        @ saphi, ik ben een Nederlandse, daarom zal de afzender wel wijzen op de Nl. site.
        Berichten die opgesteld zijn dmv een vertaalcomputer belanden bij mij doorgaans direct in de prullenbak.

        Ik zag net trouwens dat de afzender een Duits email adres gebruikt. Een tijdje geleden kreeg ik ook zo'n mailtje (dat was toen ik een oude Sigma lens van 20 euro aanbood) en dat was ook Duits. Dat zegt niets natuurlijk, maar het viel me op.

        Ik heb de e-mails inmiddels doorgestuurd naar Paypal, wellicht kunnen zij er iets mee.

        Comment


        • #5
          Re: oplichting mbv paypal?

          Mail terug dat je geen paypal account hebt en dat je liever je geld krijgt via Western Union. Wedden dat je er niets meer van hoort
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: oplichting mbv paypal?

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Mail terug dat je geen paypal account hebt en dat je liever je geld krijgt via Western Union. Wedden dat je er niets meer van hoort
            En de beleefdheid gebiedt dat je dat dan in het Frans doet, eventueel middels een vertaalcomputer. Je wil tenslotte zijn geld, zonder dat hij de zekerheid heeft van Paypal.

            Comment


            • #7
              Re: oplichting mbv paypal?

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Mail terug dat je geen paypal account hebt en dat je liever je geld krijgt via Western Union. Wedden dat je er niets meer van hoort
              Dat is net het rare, bij western union kan je je geld achteraf nog terughalen daarom opteren die oplichters voor WU, bij paypal kan dit dus niet zonder tussenkomst van paypal. Allemaal erg vreemd.

              Comment


              • #8
                Re: oplichting mbv paypal?

                Les Rouges Aux is wel 'Les Aux rouges'
                Verhaal is verdacht te noemen, laat maar zitten

                mvg,

                Roland

                Comment


                • #9
                  Re: oplichting mbv paypal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                  Dat is net het rare, bij western union kan je je geld achteraf nog terughalen daarom opteren die oplichters voor WU, bij paypal kan dit dus niet zonder tussenkomst van paypal. Allemaal erg vreemd.
                  De verkopers die vooraf een betaling wensen via WU, zijn verdacht omdat de koper dat geld nooit kan recupereren.
                  Een koper, daarentegen - de kwetsbare partij- die volledig terecht zekerheid van levering vraagt als ie iets vooraf betaalt, is niet verdacht omdat ie een klein taalprobleem heeft, of omdat ie de naam van zijn dorp nogal onconvetioneel weergeeft. Nee, integendeel, mensen met taalproblemen worden vaker bedrogen dan anderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: oplichting mbv paypal?

                    Ook opletten als er een mailtje binnenkomt met de melding dat er iemand geld van je paypall rekening probeert te halen door een betalingsopdracht (bij mij was dat 60$). En het verzoek om indien dit fraude lijkt een link te volgen ( naar een nep pay-pall site) en in te loggen.
                    zeker niet doen.
                    Graag een eerlijke mening.

                    Comment


                    • #11
                      Re: oplichting mbv paypal?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
                      hier de tekst:

                      Beste ---
                      Ben interesse in het kopen van deze post, ben uit België en ik wil voor de man. dan i we graag geld toe te voegen voor u op te sturen naar Engeland ...... aub hoe u wilt worden betaald specificeren, geef ik de voorkeur paypal want het is snel en veilig. Ik woon in Les Rouges Eaux 13 België. Als u geen paypal kunt u een bezoek www.paypal.nl, lezen over PayPal en maak een account met hen. Het is gemakkelijk en veilig! Gelieve te antwoorden als je wilt dat ik te betalen met Paypal en je zal het schip naar hem als je geld ontvangt ...... Bedankt en dan reply.I zal handvat voor de scheepvaart
                      Knipperlicht 1: "deze post", ze noemen het artikel dat ze willen kopen niet bij naam.
                      Knipperlicht 2: online vertaling.
                      Knipperlicht 3: Opsturen naar iemand anders dan de koper

                      Mogelijk gaat het om een gekraakt paypal account waarmee betaald zal worden. De echte eigenaar zal dan geld van zijn rekening zien gaan en jij stuurt "deze post" naar Engeland. Later kan paypal misschien het geld terughalen van je account omdat de rekening misbruikt werd.

                      Als het om een gewone mail gaat kan je proberen om het IPadres ervan te achterhalen. Dat staat in de headers van de mail dier normaal verborgen staan. Aan de hand van dat IP adres kan je dan op maxmind de locatie achterhalen (let wel, dit is niet altijd 100% betrouwbaar maar als het IP van b.v. Roemenie is weet je zeker dat het bedrog is).
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: oplichting mbv paypal?

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Mogelijk gaat het om een gekraakt paypal account waarmee betaald zal worden. De echte eigenaar zal dan geld van zijn rekening zien gaan en jij stuurt "deze post" naar Engeland. Later kan paypal misschien het geld terughalen van je account omdat de rekening misbruikt werd.
                        Als iemand mijn fiets betaalt met gestolen geld, hoef ik dat in België niet terug te geven tenzij ik heb aanvaard op voorwaarde van voldoende dekking. En zeker niet als ik bovendien mijn fiets niet terugkrijg. Ik zou wel gek zijn.
                        Als Paypal dergelijke praktijken toepast, maken ze zich in mijn ogen erg verdacht. Van veilig handelen kan dan nooit sprake zijn: weinig Roemeense IP-adressen zijn zo onveilig, omdat ze deze service niet eens bieden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: oplichting mbv paypal?

                          Niet ingaan op buitenlandse mails is het veiligst. Laatst leden verkocht ik een nikkor 18-105 en kreeg ook een mailtje om de lens te verzenden ergens in Afrika. Ben daar wel niet op ingegaan.

                          mvg Yves.
                          What you see is what you get

                          Comment


                          • #14
                            Re: oplichting mbv paypal?

                            Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                            Niet ingaan op buitenlandse mails is het veiligst. Laatst leden verkocht ik een nikkor 18-105 en kreeg ook een mailtje om de lens te verzenden ergens in Afrika. Ben daar wel niet op ingegaan.

                            mvg Yves.
                            Jij ook contact gehad met Mary(of haar pseudoniem), wiens zoon in Nigeria zit voor zijn studies?
                            En die net dat "item" zoekt dat jij van de hand doet?
                            Ik ook!
                            Volgens mij heeft die zoon een loods gehuurd om al die camera's en lenzen te stockeren die zullen arriveren

                            gewoon niet op reageren is het beste middel om van die onzin af te komen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: oplichting mbv paypal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
                              ik heb een paar advertenties op Marktplaats staan en ik kreeg een aantal verdachte mailtjes.
                              Wat me erbij opviel is dat ze afzender er op aandrong gebruik te maken van PayPal. Dat is nieuw voor me en Paypal leek me eerder toch een veilige manier van betalen.
                              Natuurlijk heb ik er niet op gereageerd.


                              Zijn er meer mensen die deze mailtjes krijgen? Wat moet ik er mee doen? Doorsturen naar Paypal?

                              hier de tekst:

                              Beste ---
                              Ben interesse in het kopen van deze post, ben uit België en ik wil voor de man. dan i we graag geld toe te voegen voor u op te sturen naar Engeland ...... aub hoe u wilt worden betaald specificeren, geef ik de voorkeur paypal want het is snel en veilig. Ik woon in Les Rouges Eaux 13 België. Als u geen paypal kunt u een bezoek www.paypal.nl, lezen over PayPal en maak een account met hen. Het is gemakkelijk en veilig! Gelieve te antwoorden als je wilt dat ik te betalen met Paypal en je zal het schip naar hem als je geld ontvangt ...... Bedankt en dan reply.I zal handvat voor de scheepvaart
                              Het is dit truckje dat ze je willen lappen: http://kassa.vara.nl/discussies/disc...de-in-de-hand/

                              Comment

                              Working...
                              X