Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

    Ik zou graag een portretlens aanschaffen, vnl. voor de mooie DOF. De Sigma kost ong. 370€en de Sony 160€. Na wat gelezen te hebben is de Sigma één vd beste 50mm prime lenzen. Is het verschil groot met de Sony? Iemand die één van beide lenzen heeft? De Sony zal ik toch niet onder de 2.8 gebruiken, maw is de Sigma op 2.8 zoveel beter dan de Sony ?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

    Bij 2.8 gaat het verschil heel klein worden in het centrum van het beeld, maar daarbuiten zal de Sigma toch duidelijk beter blijven.

    http://www.kurtmunger.com/sony_dt_50..._samid147.html

    Persoonlijk vind ik het voornaamste voordeel van de Sigma dat ze de beste beelden levert op f/1.4 van zowat alle 50mm's, dus absoluut geen nood op ze toe te draaien voor echt goeie resultaten.
    Heel plezant ook is de snelle en geruisloze AF (HSM), ook bij weinig licht.

    Het voornaamste nadeel is de omvang van deze lens: bijna even groot als de gemiddelde 85/1.4.

    Misschien had je die al gevonden, maar een goeie review van deze vind je op DPR.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Het voornaamste nadeel is de omvang van deze lens: bijna even groot als de gemiddelde 85/1.4.
      Wat ook weer een voordeel is want al je 77mm filters passen erop.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

        Ik ga toch voor de Sony, op dyxum.com geeft zowat iedereen goeie commentaar en de prijs natuurlijk. Ook zie ik me niet zo vaak op F1.4 foto's nemen, je DOF op 2m afstand is 4cm ... als je een headshot neemt heb je wel erg weinig scherpte in de foto volgens mij.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

          DOF op 2 meter is 9 cm. denk ik, dus net goed om ogen en neus scherp te hebben (tenzij voor mensen met heel lange neus) :

          Subject distance 2 m

          Depth of field
          Near limit 1.96 m
          Far limit 2.05 m
          Total 0.09 m

          En bij 3m wordt DOF al 20 cm. !

          Subject distance 3 m

          Depth of field
          Near limit 2.9 m
          Far limit 3.1 m
          Total 0.2 m

          In front of subject 0.1 m (48%)
          Behind subject 0.1 m (52%)


          Eerlijk gezegd, ik gebruik die lens vrij veel op f/1.4. Heel plezant.

          Maar die 50/1.8 is inderdaad ook absoluut niet slecht, integendeel. Een stuk beter zelfs dan de oude Minolta 50/1.7.
          Het wordt trouwens tijd dat Sony zijn 50/1.4 eens moderniseert zodat ze iets hebben dat met deze nieuwe Sigma te vergelijken is (vooral op FF dan...).

          Wat je natuurlijk kan overwegen, is een Minolta of Sony 50/1.4 tweedehands (zo'n €200 à 250 vermoed ik)...
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Wat ook weer een voordeel is want al je 77mm filters passen erop.
            Zeker... alleen net iets minder voor wie er geen meer op overschot had en er dan eentje van 77mm moet gaan halen. Net iets duurder dan eentje van 55mm .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              De Sony zal ik toch niet onder de 2.8 gebruiken
              Ik denk trouwens dat je dan beter ook een Tamron 28-75/2.8 mee neemt als mogelijk alternatief. Dan heb je meteen flexibiliteit qua bereik samen met f/2.8...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

                Minolta AF50mm 1.7 niet iets voor jou?
                Ik vind ze geweldig en lijkt me ook geschikt voor wat jij zoekt.
                Sterk gebouwd en regelmatig 2de hands te vinden voor €80-100..
                Nikon D700, wat glas en Sony RX100
                BD2424BE
                Klik voor meer!

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 50mm/1.4 en Sony 50mm/1.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  De Sony zal ik toch niet onder de 2.8 gebruiken
                  Als je geïnteresseerd ben ik macro, zou je ook een 50mm 2.8 macro kunnen nemen. 2 vliegen enz....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X