Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

    Zoals je in een ander topic kan lezen ga ik me een achtergrond voor een thuisstudio aanschaffen en in de nabije toekomst een Elinchrom setje. Ik volg avondschool en de module portret start na nieuwjaar, voorlopig ken ik er weinig van buiten wat opzoekwerk op internet naar belichting toe.

    Ik lees wel eens dat mensen een studio maken met bouwlampen. Dit zou voor mij een handige tijdelijke oplossing zijn. Wat moet ik mij hier bij voorstellen? Bij een bouwlamp denk ik aan een 500 w halogeen spot. Als je dit op iets of iemand richt krijg je toch veel schaduw. Bedoelen jullie iets anders of wordt er iets voor de lamp gemaakt om het softbox effect te hebben?

    Welke vermogen van bouwlamp gebruiken jullie dan? Is het licht van een halogeen bouwlamp niet te geel?
    Gebuik je dan één lamp om het onderwerp te belichten (schaduw wegwerken met reflectiescherm) en een tweede om de achtergrond te belichten?

    Samengevat hoe doen jullie dit?

    Alvast bedankt voor de tips!
    Tim
    Last edited by Tim76; 23 november 2010, 19:24.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

    Samengevat hoe doen jullie dit?
    we doen het niet! veel te veel nadelen

    gebruik maar de zoekfunctie eens hier op BD, en je zal veel draadjes hierover vinden...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

      Laten schijnen door een paraplu, krijg je mooi soft-effect mee.
      1 lamp is genoeg om te starten, verder kan je invullen met 1 of 2 reflectors.

      Best ook je brandverzekering nakijken of alles in orde is
      Je weet maar nooit.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

        Door de jaren zijn hier vele threads hierover geweest. Het komt op neer dat ieder persoon die met bouwlampen begint daarvan afstapt vanwege slechten kwaliteit van het licht. Spaar je de geld en wacht tot jij echt lampen kan kopen.

        mvg,
        Helen
        vriendelijke groeten, Helen
        Updated WWW.HELENICA.NL
        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

        Comment


        • #5
          Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

          Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
          Door de jaren zijn hier vele threads hierover geweest. Het komt op neer dat ieder persoon die met bouwlampen begint daarvan afstapt vanwege slechten kwaliteit van het licht. Spaar je de geld en wacht tot jij echt lampen kan kopen.

          mvg,
          Helen
          Ik ben volledig akkoord en ben aan het sparen maar de bouwlampen heb ik staan en in afwachting van zou ik graag al wat oefenen. Voor mij is dit een tijdelijke oplossing onder het mom van beter iets dan niets
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

          Comment


          • #6
            Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

            Dan ka nje berginnen...

            doek tegen iets hangen. (wij durven dat hier zelfs aan een plank te doen die we tussen twee kasten in de keuken hangen) Voor portret moet die niet eens tot op de grond komen (tenzij je ten voeten uit wil)
            Lamp erop (let op, is fel licht, en heel snel erg warm!!)
            eventueel paraplu ervoor (heb ooit gehoord dat er paraplu's van de blokker waren waar dat ook goed mee ging)
            en witbalans aanpassen (is idd geel licht)
            Dan nog een stuk isomo als reflectiescherm en je kan beginnen te oefenen!!!

            Maar kijk anders eens rond voor een goedkoop beginners flits setje, moet niet zo heel veel meer kosten en dan gaat er toch een nieuwe wereld voor je open. Met twee flitsen sta je al een heel eind!!

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

              Ik heb mij begin dit jaar 2 halogeen bouwlampen van 500 watt op statief gekocht (160 cm hoog) prijs; 27 euro per stuk. Daar kun je nergens flitsers voor kopen.
              Gebruik die eigenlijk alleen voor product foto's en soms om een interieur uit te lichten.
              Het huis van die dingen wordt gloeiend heet maar de warmte van het licht valt best mee. Je moet ze natuurlijk niet een uur constant aan laten staan (op de bouw gebeurt dat wel) Je model zou wegsmelten.
              Als je er op een redelijk veilige afstand (minstens 50 cm) een laken voor hangt heb je een behoorlijk goede softbox.
              De kleur van het licht ? Daarvoor hebben we dan toch witbalans instellingen op de kamera of in de software. Ik stel mijn camera in op kunstlicht, maak 1 foto met een grijskaart en moet bijna niks corrigeren.

              Succes.

              Bert
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

                Nu iets meer investeren in een basic strobist setje hoeft geen weggesmeten geld zijn als je later die Elinchrom-flitsers aankoopt.
                Een goedkope opzetflits gerne Yongnuo YN-460 II (€ 33) kan nadien nog gebruikt worden als haarlichtje of om de achtergrond uit te lichten of ... (optische slave). Een lichtstatief extra komt later ook zeker van pas, als was het maar voor een reflector aan te bevestigen. Een een paraplu heb je nadien ook nodig. Radiogestuurde triggers zoals RF 602 kan je overigens ook nog gebruiken als camera-trigger moest je nadien voor een ander type/merk kiezen.

                Maar goed, een bouwlamp geeft ook licht, en je kan de verwarming terwijl afzetten
                Moest je doeken, paraplu's, snoot's, gels, barndoors willen gebruiken: pas op met brandbare materialen

                Met de beperkte lichtopbrengst en de kleurtemperatuur kon ik destijds nog leven, maar de hitte en de moeilijke controleerbaarheid van het licht beperkten ernstig de creativiteit
                Last edited by Sam Jae; 24 november 2010, 11:04.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

                  Lees er zeker de draad van RUPSELKOPKE erop na!
                  Ik heb al een paar keer op BD reeds verschillende soorten ministudio's gezien. De meeste werden gemaakt van kartonnen dozen met vensters erin uitgesneden.Daarna werden in deze vensters papier geplakt. Misschien is de versie van mij totaal overbodig en hebben de meesten reeds zulk een ministudio gemaakt. Benodigdheden ; 2
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

                    Oorspronkelijk geplaatst door sam jae Bekijk bericht
                    een goedkope opzetflits gerne yongnuo yn-460 ii (€ 33) kan nadien nog gebruikt worden als haarlichtje of om de achtergrond uit te lichten of ... (optische slave).
                    ...

                    +1

                    ...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe tijdelijke studio maken met bouwlampen

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Lees er zeker de draad van RUPSELKOPKE erop na!
                      http://forum.belgiumdigital.com/f20/...io-153699.html
                      Is inderdaad een zeer goede tip. Ik heb de opstelling al nagebouwd met een curver box maar de gleuven aan de zijkant zijn niet top.

                      Bedoeling is om in afwachting van genoeg centjes en vooral kennis die ik na nieuwjaar in de avondschool hoop te vergaren al wat te oefenen met bouwlapen op een grote pop.
                      De bedoeling is dus van iets groters te werken dan een mini studio.
                      Als na nieuwjaar blijkt dat studiofotografie echt mijn ding is dan zal het iets makkelijker zijn om het geld te laten rollen voor een Elinchrom setje
                      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                      Comment

                      Working...
                      X