Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe te reageren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe te reageren ?

    Iemand vroeg mij een reeks foto's te nemen op een boerenmarkt sfeer en producten.
    Dit werd gedaan en een vergoeding voor het werk werd afgesproken.
    De foto's worden donderdag a.s. op cd bezorgd.
    Tot hier geen probleem.

    Nu krijg ik de vraag van één van de standhouders:
    "Ik hou me sinds kort bezig met info en foto's verzamelen voor onze website.
    Als jij foto's ter beschikking wil stellen ben ik daar zeer dankbaar voor.
    Je mag ze altijd naar mij doormailen (liefst formaat 600*800). Ik wou nu graag een paar foto's van de proevertjes en van de sfeer van
    vandaag."

    Mijn antwoord :
    "Heel graag zou ik je foto's ter beschikking stellen, maar de opdracht om foto's te maken was een samenwerking overeenkomst
    met ..., zij hebben de afbeeldingen donderdag in hun bezit.
    Ik heb haar gecontacteerd en jouw vraag voorgelegd, zij zal ze u waarschijnlijk wel ter beschikking stellen...."

    Terug een antwoord van de standhouder met een wrange ondertoon:
    "Als de hoffelijkheid u gebied alleen aan haar foto's door te geven, wil ik wel graag een opmerking maken.
    Als de gemaakte foto's bedoeld zijn voor doeleinden die niet met onze boerenmarkt te maken hebben, denk ik dat je de foto's die van marktkramers persoonlijk zijn niet mag doorgeven.
    In elk geval is er een uitdrukkelijk verbod om foto's te publiceren en
    door te geven van onze vrijwillige helper Tony.
    (Tony heeft dat al herhaaldelijk gezegd!)"

    Ja ... hoe te reageren en waaraan mij te houden.
    (ik ben geen beroeps-fotograaf, deed dit enkel voor het plezier en een klein zakcentje)
    ik vind dat als iemand betaald voor foto's ik ze zomaar niet kan uitdelen.

    Graag wat respons.

  • #2
    Re: hoe te reageren ?

    Wie was uw opdrachtgever? Was dat een organisator of iemand van de inrichters?
    Vraagt gij toelating aan de standhouders om te fotograferen?
    Hebt gij u bekend gemaakt als fotograaf aan de standhouders?
    Zijn er commerciële bedoelingen van uw opdrachtgever die u betaalt!

    Comment


    • #3
      Re: hoe te reageren ?

      Als ik het probeer te begrijpen gaat het er slechts om dat iemand met de naam Tony niet
      wil dat hij/zij wordt gefotografeerd. Zoek uit wie dat is en wis alle foto's (of crop ze)
      waarop deze persoon voorkomt.
      En dat moet het dan zijn. Meer niet.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment


      • #4
        Re: hoe te reageren ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
        Als ik het probeer te begrijpen gaat het er slechts om dat iemand met de naam Tony niet
        wil dat hij/zij wordt gefotografeerd. Zoek uit wie dat is en wis alle foto's (of crop ze)
        waarop deze persoon voorkomt.
        En dat moet het dan zijn. Meer niet.
        Lijkt me ook... tenminste als ik het hele verhaal juist begrijp.

        Comment


        • #5
          Re: hoe te reageren ?

          Zonder een akkoord van de betrokken persoon ( hij die op de foto staat ) mag je die foto niet publiceren als hij herkenbaar is, bij een algemeen shot van de markt is dit niet van toepassing, dus enkel als de persoon herkenbaar is weergegeven op de foto.
          U bent eigenaar van het beeld de auteur en hij heeft het portretrecht maar samen bent U de personen die normaal het meeste rechten hebben op het beeld.

          De opdachtgever moet in principe aan U en aan de betrokken persoon toestemming vragen tot publicatie, nu zal uw toestemming geen probleem zijn, want U verkoopt uw werk, en je kan wel je eigen rechten verkopen, maar niet die van de geportretteerde.

          MVG, Jeff C
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: hoe te reageren ?

            Ik denk dat Tony niet graag heeft dat anderen weten dat ie daar aan 't werk was... vrijwillig aan 't werk, uiteraard ;-)
            www.YourConcertShots.com

            Comment


            • #7
              Re: hoe te reageren ?

              Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
              Ik denk dat Tony niet graag heeft dat anderen weten dat ie daar aan 't werk was... vrijwillig aan 't werk, uiteraard ;-)
              Dat zou wel is kunnen, de vraag is wie is die Tony.

              De mensen die ik fotografeerde wisten dat ik dat deed en poseerde zelfs met hun producten.

              Nu de opdracht was gegeven door iemand die ook meewerkt aan die boerenmarkt en er zelf een stand heeft en mij een kleine vergoeding betaald voor het geleverde fotowerk en het is daarom dat ik het passend vind de gemaakte foto's niet zomaar door te geven, ben wat ontgoocheld door de reactie van die andere standhouder, twijfel zelfs ooit zoiets nog te fotograferen - of toch zeker van me voor zoiets te laten vergoeden gezien de botte reactie van de briefschrijver.

              Comment

              Working...
              X