Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's in donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's in donker

    Ben druk aan het oefenen met mijn Minolta 7HI. Lukt aardig moet ik zeggen, maar in het donker krijg ik foto's niet scherp. Zie ook onderstaande foto als voorbeeld met de technische eigenschappen. Wat gaat er / doe ik fout?



    ISO 200
    Shutter: 4" / F3,5
    Focal lenght: 26,9 mm
    Focal (35mm eq) 109 mm
    Multi segment Metering
    White Balans: Auto

    Manual Focus en Autofocus maken geen verschil
    Visit my website

  • #2
    Heb je een statief gebruikt?

    Comment


    • #3
      Naar mijn "bescheiden" mening is dit enkel bewegingsonscherpte. Is je statief wel stevig genoeg? Gebruik je wel een draadontspanner? (Ik weet niet echt of dat op een Hi wel mogelijk is, maar dat zou voor mij één van de criteria zijn om een bepaalde camera al dan niet te kopen)

      Comment


      • #4
        Statief gebruikt?
        Als je nachtfoto's maakt met een statief, kan de minste beweging voor onscherpte zorgen. Daarom moet je voor jouw toestel al een voldoende stevig statief hebben.
        De minste beweging zorgt voor onscherpte, dus als je afduwt om de foto te nemen, veroorzaak je ook al onscherpte. Daarom kan je bij nachtfoto's altijd best de afstandsbediening van je toestel gebruiken en als je dat niet hebt, de timer.
        Op een stevige ondergrond je statief zetten, helpt ook al veel. Dus niet op een brug waar vrachtwagens over razen.
        :: http://www.dpix.be ::

        Comment


        • #5
          Ik heb een met lood verzwaard statief gebruikt, echter geen draadontspanner. Dit is wel mogelijk met de 7HI. Deze foto is gemaakt vanaf een kade waar cruise schepen aanleggen dus lijkt me stevig genoeg. (hoop ik )
          Visit my website

          Comment


          • #6
            Indien het om een analoge foto zou gaan, dan zou ik nog kunnen denken aan het "Schwarzschild-effect", maar ik heb nog te weinig eigen ervaring met "digitaal" (zie mijn profiel)om te zeggen dat hier iets gelijkaardigs kan voorkomen bij "lange" sluitertijden.
            Iemand hierover een mening of ervaring?

            Comment


            • #7
              Onscherpte kan toch niets te maken hebben met het "Schwarzschild-effect" ?
              Schwarzschild-effect betekent toch dat hoe langer je belicht, hoe meer je moet compenseren (overbelichten), om onderbelichting te voorkomen ?
              Dit is het geval bij negatieffilms. Weet niet of dit ook bij digitaal zo is.
              Originally posted by pcwiet
              Indien het om een analoge foto zou gaan, dan zou ik nog kunnen denken aan het "Schwarzschild-effect", maar ik heb nog te weinig eigen ervaring met "digitaal" (zie mijn profiel)om te zeggen dat hier iets gelijkaardigs kan voorkomen bij "lange" sluitertijden.
              Iemand hierover een mening of ervaring?
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Dit lijkt mij duidelijk bewegingsonscherpte, en wel in de vertikale richting. Ik denk dat het indrukken van de ontspanner de oorzaak is vanwege de vertikale beweging. Ik hoop dat je camera ook 'vast' op je statief staat.
                Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                Comment


                • #9
                  De camera is dmv de bijbehorende schroef gekoppeld aan het statief. Dus een stevige verbinding. de kop stond vast en kon niet gedraaid worden.

                  Ik zal het een dezer dagen nog eens proberen vanaf dezelfde positie maar dan met een draadontspanner (ff aanschaffen maar) of met de timer. Bedankt tot zover!
                  Visit my website

                  Comment


                  • #10
                    Hallo H€rmen,

                    Je kan ook de zelfontspanner van de camera gebruiken ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Heb ook met de Minolta op die plek foto's gemaakt, op statief en zelf ontspanner, zie hier het resultaat:
                      http://www.triker.nl/events/bd/bdnacht/index.htm

                      Dus moet lukken
                      http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dama
                        Onscherpte kan toch niets te maken hebben met het "Schwarzschild-effect" ?
                        Schwarzschild-effect betekent toch dat hoe langer je belicht, hoe meer je moet compenseren (overbelichten), om onderbelichting te voorkomen ?
                        Dit is het geval bij negatieffilms. Weet niet of dit ook bij digitaal zo is.
                        Originally posted by pcwiet
                        Indien het om een analoge foto zou gaan, dan zou ik nog kunnen denken aan het "Schwarzschild-effect", maar ik heb nog te weinig eigen ervaring met "digitaal" (zie mijn profiel)om te zeggen dat hier iets gelijkaardigs kan voorkomen bij "lange" sluitertijden.
                        Iemand hierover een mening of ervaring?
                        Je hebt gelijk Dama, dit Schwarzschild-effect heeft niks met "beweging" te maken, maar ik heb ooit eens, lang geleden, een gelijkaardige foto gezien bij een lange en vooral saaie technische uitleg over de invloed van lange belichtingstijden op de chemicaliën van de film. Vraag me niet hoe dat juist in mekaar zat...
                        Ik hoopte hier te horen te krijgen dat bij digitale foto's zoiets ZEKER NIET kan voorkomen, want ik heb in analoge fotografie steeds nachtopnames vermeden omwille van het vaak teleurstellende resultaat.

                        Comment


                        • #13
                          Hier heb ik ook last van gehad, ben de zelfontspanner gaan gebruiken en weg probleem.

                          En met 4 sec. bij zoveel lichtbronnen zou ik het ook eens proberen op iso 100 of natuurlijk 3 sec. op iso 200., maar hoe hoger je iso hoe groter de kans op ruis.

                          Groeten Omega.

                          www.digiwaart.nl

                          Comment


                          • #14
                            Logische verklaring: Je drukt met je vingertje op de ontspanknop, gezien de relatief korte sluitertijd, druk je eigenlijk je camera iets naar beneden, in die 3 a 4 sec. beweeg je je camera.
                            Oplossing: eventueel de zelfontspanner gebruiken of die speciale
                            ontspanner van Minolta kopen....

                            Suc6,

                            Jim

                            Comment


                            • #15
                              Vanaf nu geen bewogen foto's meer. Heb een remote control aangeschaft.

                              Bedankt voor de tips!
                              Visit my website

                              Comment

                              Working...
                              X