Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

    kan je deze lens ook gebruiken op Nikon D90
    omdat ik lees bij de info lens dat deze voor gebruik is voor de Nikon FX formaat en mijn toestel (Nikon D90) is DX formaat ?

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

    lens gaat prima op je d90!!
    der staat hier ergens een ferm uitgebreid draadje over deze lens, zoek maar effe.


    1 ding nog FX (ook wel FF) lenzen gaan op op full-frame en DX, DX lenzen enkel op DX (ge gaat ze ook wel op een FF kunnen zetten, maar met een beperking van het aantal mp)
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

      yup zal werken...FX wil enkel zeggen full frame. alle full frame lenzen werken ook op een crop camera (dx) zoals je d90.
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

        Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
        kan je deze lens ook gebruiken op Nikon D90
        omdat ik lees bij de info lens dat deze voor gebruik is voor de Nikon FX formaat en mijn toestel (Nikon D90) is DX formaat ?
        Als je deze vraag moet stellen is het de vraag of je er verstandig aan doet: voor 1400-1500 kun je veel ander mooi glas kopen.
        Voor portretten is het brandpunt aan de lange kant op DX. Voor algemene onderwerpen is het objectief ook uitstekend, maar voor sport is de autofocus te langzaam.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Als je deze vraag moet stellen is het de vraag of je er verstandig aan doet: voor 1400-1500 kun je veel ander mooi glas kopen.
          Voor portretten is het brandpunt aan de lange kant op DX. Voor algemene onderwerpen is het objectief ook uitstekend, maar voor sport is de autofocus te langzaam.
          Da's eigenlijk wel een beetje persoonlijk niet, ik neem liefst portretten met een 50 mm op een crop, zelfs met een 60 mm macro (u kent ongewtijfeld wel het effect dat ik daarmee beoog). Maar ook ik twijfel eraan of deze persoon de 85 naar waarde kan schatten. Ik meen oprecht dat de vraagsteller misschien meer in de richting moet gaan van een 17-55 voor dat geld. De 85 1.4 is één van de beste lenzen ooit gemaakt, maar je moet hem liefhebben om hem goed te kunnen gebruiken.... en als je het wezenlijke verschil tussen fx en dx lenzen niet kent betwijfel ik of dat hier momenteel aan de orde is.
          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

            Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
            Da's eigenlijk wel een beetje persoonlijk niet, ik neem liefst portretten met een 50 mm op een crop, zelfs met een 60 mm macro (u kent ongewtijfeld wel het effect dat ik daarmee beoog). Maar ook ik twijfel eraan of deze persoon de 85 naar waarde kan schatten. Ik meen oprecht dat de vraagsteller misschien meer in de richting moet gaan van een 17-55 voor dat geld. De 85 1.4 is één van de beste lenzen ooit gemaakt, maar je moet hem liefhebben om hem goed te kunnen gebruiken.... en als je het wezenlijke verschil tussen fx en dx lenzen niet kent betwijfel ik of dat hier momenteel aan de orde is.
            nope niet persoonlijk!

            als je dergelijke vraag stelt weet je niet hoe of wat, en das toch vrij basis!
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

              ik wil gewoon een erg lichtsterke lens voor portret en algemeen, geen sport
              en ik stelde de vraag ivm DX, ik ben geen prof, vandaar

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                mss 1 tip: de 85 af-d f1.8 gaat ook prima, en kost een hoop minder!
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                  Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
                  ik wil gewoon een erg lichtsterke lens voor portret en algemeen, geen sport
                  en ik stelde de vraag ivm DX, ik ben geen prof, vandaar
                  de 85mm 1.4 is de beste lens voor portret... heb ze jarenlang gebruikt op m'n D200 en D300, zeker voor DX! Nu gebruik ik ze op m'n D700 op FX.
                  heb ook de 1.8 gehad, maar de 1.4 is een veel fijnere lens...
                  Last edited by d_oracle; 21 november 2010, 19:30.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                    Je kunt als je echt een 1.4 85mm wilt ook het "oude" type kopen voor rond de 750 euro.
                    Echt een praqchtige lens, jarenlang mijn favoriete portretlens geweest en echt niet zoveel minder dan de nieuwe.
                    Is na enig oefenen het effect toch niet wat je beoogt dan verlies je er niet te veel op.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                      met het oude type omslachtiger om te switchen naar manueel denk ik

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                        Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
                        met het oude type omslachtiger om te switchen naar manueel denk ik
                        waarom zou je manueel werken? op 1.4 (en daar heb je de lens toch voor) absoluut niet makkelijk...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                          Oorspronkelijk geplaatst door rxje Bekijk bericht
                          met het oude type omslachtiger om te switchen naar manueel denk ik
                          waarom?
                          onder D90 en knop om lens te lossen zit een M/af switch, verzet die een je zal geen af meer hebben op je lens, ongeacht hoe de switch op je lens staat
                          test het naar es
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            waarom?
                            onder D90 en knop om lens te lossen zit een M/af switch, verzet die een je zal geen af meer hebben op je lens, ongeacht hoe de switch op je lens staat
                            test het naar es
                            Omslachtig en tijdrovend... doe maar eens AF > MF > AF terwijl je met je oog continu door de zoeker kijkt Lang leve AFS Je draait gewoon aan de focusring wanneer je maar wil, en hebt je terug AF wanneer je op de AF-ON kop drukt. Trouwens op de AF 85mm f/1.4D moet je de AF/MF op de lens omschakelen, wat nog iets lastiger is om snel te doen...

                            Een voorbeeld is bv op een FF camera waar de focus zeer ver in de hoek van je beeld wil leggen en waar de AF sensoren niet aan kunnen of wanneer je geen zin heb je groep van focuspunten naar daar te verleggen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-S 85mm f/1.4 G

                              Maar op f1.4 krijg ik manueel geen enkele foto scherp hoor...doe mij die heerlijk snelle AF maar (AF-D)...


                              Voor TS...misschien de 50mm f1.4 A-S eens bekijken? Is net zo lichtsterk, AF-S, dus geen probleem met omschakeling AF naar Manueel en kost iets meer als 350 nieuw.

                              Op DX heeft deze lens nagenoeg dezelfde beeldhoek als 85mm op FX...

                              Als je echt 85mm wilt...dan is de f1.8 versie inderdaad een optie, maar die is ook geen AF-S...of de f1.4 AF-D tweedehands...zoals hierboven aangegeven verlies je daar niets mee mocht het niet bevallen.
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X