Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen op zaterdagmarkt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen op zaterdagmarkt

    Gisteren zijn we met onze groep van de avondschool naar de zaterdagmarkt gegaan in A'pen. Opdracht: probeer de sfeer van de markt weer te geven in 3 geslaagde foto's.

    Bij het fotograferen van een allochtoon stapte deze recht naar mij. Hij eiste dat ik de foto van hem (lees: waar hij op staat want hij was niet de hoofdzaak van de foto) zou verwijderen uit mijn toestel. Ik gaf uiteraard niet toe. Na een verhitte discussie met veel toeschouwers heb ik me gewoon omgedraaid en weggestapt.
    Ik heb hierboven vernoemd dat het een allochtoon was omdat hij niet de enige was die daar problemen van maakte.
    Onze lesgever zei ons dat hij dit niet kon eisen. Ik weet dat je idd foto's van iedereen mag nemen zonder dat je ze gaat publiceren of posten op het net.
    Maar wat als ik een foto van hem hier plaats?

    Ik vond dit een jammerlijk voorval. De goesting was eventjes over.

  • #2
    Re: Problemen op zaterdagmarkt

    Ik kan je eerlijk zeggen, als jij ongevraagd op straat een foto van mij maakt, zal ik je daarover ook aanspreken. En weglopen zal je dan niet helpen.

    Het is geen kwestie van "mogen", wettelijk gezien - het is niet omdat het mag volgens de wet dat je het zomaar ook kan doen.

    Ik ben overigens geboren en getogen Belg.

    Comment


    • #3
      Re: Problemen op zaterdagmarkt

      Wettelijk gezien ben je in orde, maar het is natuurlijk meer respectvol om te vragen of je een foto mag nemen. Op drukke plaatsen, zoals een volle markt, is dit onbegonnen werk. Ik dacht ook dat de wet toelaat om zo'n foto te publiceren, als er niet één bepaald persoon het onderwerp van de foto uitmaakt of te prominent in beeld is. Dus sfeerfoto's van een markt kunnen dus wel volgens mij probleemloos gepubliceerd worden op een forum.

      In de situatie dat die persoon de enige op de foto is of te prominent in beeld is kom je in een situatie die 'Perelaar' beschrijft en dan zou ik me ook afvragen waarom er een foto van mij gemaakt wordt zonder toestemming.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Problemen op zaterdagmarkt

        Het klopt wel dat je foto's mag maken waar toevallige voorbijgangers op staan, zolang je ze niet publiek maakt (denk maar aan de problemen die Google Street View hiermee gehad heeft, wet op de privacy enz..enz...).
        In theorie (wettelijk) had die gast in dat stadium inderdaad geen poot om op te staan. Waar hij natuurlijk geen garantie over heeft, is wat jij nadien met die foto gaat doen. Je kunt het natuurlijk wel proberen uit te leggen, maar goed er zijn nu eenmaal zoveel mensen die iets fout ook "goed kunnen uitleggen", en dat kan die gast natuurlijk ook niet voor 100% inschatten.

        Ik volg je dus wel, je hebt 100% gelijk, maar ik begrijp ook die gast omdat die niet kan weten waar die foto ooit zal opduiken. Wie weet win je daarmee ooit de eerste prijs in een fotowedstrijd en staat hij opeens ongewild in de krant of hangt hij in het groot op de tentoonstelling van de school, enz...

        Het blijft dus balanceren op een slappe koord.

        Als ik hetzelfde zou voor hebben zou ik inderdaad eerst die gast rustig proberen uit te leggen wat de bedoeling van de foto is, hem ook de foto laten zien zodat hij kan inschatten hoe herkenbaar hij al dan niet is, e.d. Maar als die persoon mij om de een of andere reden niet wil vertrouwen, ook al is dat onterecht, dan zou ik die wél wissen (en als het een goede foto was hem meteen vragen om te poseren op een manier dat hij niet herkenbaar is ).
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Problemen op zaterdagmarkt

          Allé, nog maar eens.

          Onderstaande is van toepassing van het moment iemand identificeerbaar op de foto staat.

          Recht op afbeelding
          Ingevolge het recht op afbeelding dat aan elk persoon wordt toegekend, komt het alleen aan de betrokken persoon toe te beslissen over het nemen en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis.

          Zowel het nemen als het verdere gebruik van beeldmateriaal is onderworpen aan de toestemming van de betrokken (afgebeelde) persoon.
          Bovendien houdt de toestemming tot het nemen van foto's of videobeelden van zijn beeltenis nog niet hoofdzakelijk een toestemming in tot het publiceren of het verspreiden ervan.
          Beide staan los van elkaar en moeten met andere woorden apart gevraagd worden.

          Bovenstaande geldt niet voor afbeelding van menigte en publieke personen (tijdens de uitoefening van hun publieke functie).


          Privacywet:
          Op grond van de privacywet komt het betrokken persoon zelf toe te beslissen over het nemen én het gebruik van zijn afbeelding en zijn beide enkel mogelijk indien de betrokkene zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven.

          In een aantal gevallen kan u gefilmde of gefotografeerde persoon evenwel niet alle rechten inroepen. Dit is onder andere het geval in het kader van journalistieke doeleinden.
          Extract uit een brief van de Commissie ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer betreffende de toepassing van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (privacywet) - foto's nemen door hobbyfotograaf.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Problemen op zaterdagmarkt

            Ik ga proberen in het heel kort uit te leggen wat waarschijnlijk het probleem is geweest.

            In de katholieke kerk (o.a.) hangt het vol met afbeeldingen van Jezus, Maria, en 239084779 heiligen.
            In een moskee zal je dit nooit vinden omdat het maken van afbeeldingen niet mag. Reden: op de dag des oordeels moet diegene die een afbeelding gemaakt heeft deze tot leven kunnen brengen. Iets wat je niet kan. Het maken van afbeeldingen wordt aanzien als de schepping van Allah namaken.
            Als je te maken hebt met een gelovige moslim(a) kan het voorkomen dat ze dus niet willen dat er foto's worden gemaakt. Terwijl er anderen zijn die het zichzelf niet zullen aantrekken.

            Dat ter zijde, vraag toch gewoon of je foto's mag nemen voor school. Als het mag geef je de mensen even tijd om terug hun gewone gang te gaan en neem je dan foto's.

            Comment


            • #7
              Re: Problemen op zaterdagmarkt

              Oorspronkelijk geplaatst door Blieck Bekijk bericht
              ...ik gaf uiteraard niet toe...
              Ik vraag me af wat het woordje 'uiteraard' in die zin staat te doen? Waarom ga je uiteraard niet toe? Het is mijns inziens toch niet zo'n vreemde vraag om een foto te verwijderen van iemand die niet gefotografeerd wil worden?
              Een beetje wederzijds respect is toch niet te veel gevraagd? Met vriendelijk zijn kom je veel verder lijkt me.

              Je kan het er niet mee eens zijn, maar als iemand niet op de foto wil, verwijder je die toch gewoon. Allochtoon of autochtoon...
              Wimblog.be
              urbanexploration.be & forum.urbanexploration.be

              Comment


              • #8
                Re: Problemen op zaterdagmarkt

                Oorspronkelijk geplaatst door Blieck Bekijk bericht
                Gisteren zijn we met onze groep van de avondschool naar de zaterdagmarkt gegaan in A'pen. Opdracht: probeer de sfeer van de markt weer te geven in 3 geslaagde foto's.

                Bij het fotograferen van een allochtoon stapte deze recht naar mij. Hij eiste dat ik de foto van hem (lees: waar hij op staat want hij was niet de hoofdzaak van de foto) zou verwijderen uit mijn toestel. Ik gaf uiteraard niet toe. Na een verhitte discussie met veel toeschouwers heb ik me gewoon omgedraaid en weggestapt.
                Ik heb hierboven vernoemd dat het een allochtoon was omdat hij niet de enige was die daar problemen van maakte.
                Onze lesgever zei ons dat hij dit niet kon eisen. Ik weet dat je idd foto's van iedereen mag nemen zonder dat je ze gaat publiceren of posten op het net.
                Maar wat als ik een foto van hem hier plaats?

                Ik vond dit een jammerlijk voorval. De goesting was eventjes over.
                Wel als ik daar was dan nam ik die foto ook. Punt. Want effe vragen op een markt of ik een foto mag nemen, ( laat ons zeggen dat er 10 man opstaat ) tegen dat ik aan de laatste ben, dan staan er al 9 anderen op. ( Dus opnieuw gaan vragen ??? ) Maar ik zou niemand viseren, wel de marktsfeer fotograferen. En wat die gasten betreft : gebeurt er iets , dan staan er binnen 2 minuten 20 gsm'ekes te filmen, en doe daar maar eens iets tegen ( bekijk you tube maar eens, de schoolmeester met de cement en... die hebben toch ook niet gevraagd of zij hem mochten fotograferen? En ze staan er wel op.)
                En als hij wil dat ik dat wis, wel dan doe ik dat om hem gelukkig te maken ik steek dat kaartje weg, en neem een ander en met recovery, haal ik de beelden er terug af

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen op zaterdagmarkt

                  lees voer:

                  Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen op zaterdagmarkt

                    Eerst en vooral: ik ben geen racist of iets dergelijke. Ik heb een aantal mooie foto's MOGEN trekken van een zwarte medemens. Een vriendelijk lachje van beide achteraf zei genoeg. Op die markt daar loopt het vol fotografen. Die mannen zijn het oftewel gewoon, zoals je bij sommige zag, ofwel zijn ze het beu. Het laatste was te merken naarmate de middag vorderde.
                    Ik heb aan die persoon ook duidelijk gemaakt dat ik de foto in opdracht van een school aan het nemen was en dat daar geen publicatie van komt. Maar inderdaad: ik kan daar staan liegen. Heb hem ook gezegd dat het gewoon een mooi beeld was, omdat hij met een grote paraplu aan het rondlopen was.
                    Ik heb 'uiteraard' geschreven omdat ik vind dat ook ik 'recht' heb om een foto te maken.
                    Sommige deden teken naar mij wanneer mijn camera naar hen richtte. Ik heb dan gewoon geen foto genomen. Maar deze was al genomen. Dus verwijderen vond ik wat ver gaan. Ik had het gevoel: dit is mijn toestel en daar komt niemand aan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen op zaterdagmarkt

                      Oorspronkelijk geplaatst door Blieck Bekijk bericht
                      ...Dus verwijderen vond ik wat ver gaan. Ik had het gevoel: dit is mijn toestel en daar komt niemand aan.
                      En dat werkt in twee richtingen, hoe jij over je toestel denkt - terwijl er volgens mij toch niemand wou aankomen - zo kan die persoon over zichzelf denken. Als hij niet wil dat er een foto genomen wordt, is dat zijn goed recht dat te vragen.
                      Wimblog.be
                      urbanexploration.be & forum.urbanexploration.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen op zaterdagmarkt

                        1. Allochtoon of autochtoon, wat maakt dat nu uit? Als iemand niet op een foto wil, dan wil hij niet. Ik heb nu het gevoel dat je allochtoon schrijft om je gelijk te komen halen. Verwijder gewoon die foto als iemand daar om vraagt, dat getuigt van respect voor je medemens en als fotograaf.

                        2. Dat je lesgever meegaat in je verhaal en zegt dat je die persoon dat niet kan eisen. Goed signaal van je lesgever
                        https://www.tinicleemputfotografie.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen op zaterdagmarkt

                          Ik heb het zo al niet voor foto's met mensen op, maar da's een andere zaak Ik denk dat iedereen toch het recht heeft om niet gefotografeerd te worden. Mocht ik het geweest zijn was het scenario waarschijnlijk gelijklopend geweest.
                          Een tijdje geleden werd er hier gratis strooizout uitgedeeld en de regionale TV stond te filmen voor een reportage. Ik heb eerst al vanuit de auto duidelijk gemaakt om mij niet te filmen maar dat had de cameravrouw blijkbaar niet gezien. Ben dan uitgestapt en heb gezegd dat ik niet wou gefilmd worden... later in de reportage zag ik de mensen die na mij kwamen aangereden maar zelf was ik niet te zien.. no problem dus.

                          Wat mij betreft had je beter "uiteraard" wel toegegeven en de foto verwijderd. Kwestie van elementaire beleefdheid.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problemen op zaterdagmarkt

                            Ik zal daar de volgende keer ook zeker rekening mee houden. Maar zoals hierboven beschreven: met beleefdheid bereik je veel. Het was meer dreigen dan vragen. Maar ik ben een beginnend fotograaf en heb weer wat bijgeleerd.
                            En blijkbaar moet je hier ook op het forum je woorden wikken en wegen.
                            Enfin, ik ga in de beginnershoek een foto posten van die zaterdagmarkt waarvan ik content ben. Graag (objectieve) commentaar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen op zaterdagmarkt

                              Aan Zunoel:

                              Ik heb uw citaat uit die brief gekopieerd en ik ga die morgen voorleggen aan onze lesgever. Want dit verteld wel een compleet ander verhaal als dat hij doet. Misschien heb ik me ook laten (mis)leiden door wat hij zij.

                              Comment

                              Working...
                              X