Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhouding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verhouding

    Even jullie raad nodig: de foto's die ik neem zijn op 4/3 verhouding gemaakt. Als ik deze wil afprinten verlies ik steeds een stuk foto, of ik moet die op voorhand uiteraard al verknippen op 3/2 verhouding. Maar meestal zijn mijn foto's qua compo en kadrering net goed zoals ze zijn en verliest mijn foto door het knippen dus een pak kwaliteit. Hoe lossen jullie dit op? Ruimer fotograferen of nog andere tips?
    http://katrijn.fotopic.net
    Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

  • #2
    Kat,

    de eenvoudigste oplossing is dat je even met je winkelier praat, en hem duidelijk maakt dat je niet wil dat er aan je foto's gesneden wordt....

    hij zal daar geen probleem van maken en je zeggen dat hij je foto's dan op groter papier zal moeten afdrukken...je hebt dan wel twee witte banden aan je foto's, maar die zijn er snel afgeknipt ....

    een andere oplossing is een andere winkel zoeken, die afdrukt op digitaal formaat....zij weten dus af van die verhouding, en verlenen je zowieso de service niet aan je foto's te snijden...

    Stef

    Comment


    • #3
      Je zou op een ander formaat kunnen afdrukken, 13x18 bvb. ligt dichter tegen een 4:3 dan tegen een 3:2 verhouding.
      Indien dat niet tot de opties behoort is iets ruimer kadreren de enige optie vrees ik. Voor je bestaande foto's is dan natuurlijk geen oplossing.
      Mark (300D)

      Comment


      • #4
        Tja, ruimer fotograferen zal de enige mogelijkheid zijn, om dan later een deel weg te croppen. Ik weet niet of dit een andere oplossing is: zelf 2 witte boorden bij de foto maken...

        Hier hebben de eigenaars van een DSLR nog een voordeel: de foto's zijn 3/2.

        http://www.vannecke.be
        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

        Comment


        • #5
          3:2 fotograferen is hier de beste oplossing, maar misschien heb je die mogelijkheid niet ?
          Bij de meeste afdrukcentrales kun je kiezen voor bijsnijden of niet.Wanneer je dit niet wenst krijg je witte randen links en rechts, welke je dan zelf kunt wegknippen.
          Sommige afdrukcentrales drukken wel 4:3 af, en in de toekomst zullen ze dat wel allemaal gaan doen, zeker nu digitaal fotograferen algemeen is geworden.
          Enkele tips nog :
          - Als je de foto bewerkt, best de exif-info verwijderen of je kleuren trekken op niks
          - Niet te veel verscherpen, want een afgedrukte foto ziet er zowieso scherper uit wegens het kleinere formaat dan op het scherm.
          Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

          Comment


          • #6
            Het zekerste is zoals Wunjo aanhaalt, er voor te zorgen dat de foto die je doorstuurt reeds verhouding 2:3 heeft.
            Dit kan je door te croppen (als de compositie het toelaat), of door zelf witte randen toe te voegen zodat je het gewenste formaat hebt.

            Achteraf moeten de randen er wel afgesneden worden (anders is dit geen zicht), en kom je terug op een kleiner formaat 3:4.
            Let wel dat de meeste standaardkaders / flipalbums gebaseerd zijn op 2:3 verhoudingen.

            Croppen lijkt mij het best, zodat je een full 2:3 afdruk over houdt.

            Bij veel on-line afdrukcentrales kan je de crop on-line doen, en in sommige gevallen met een schuifvenstertje zelf bepalen welk stuk je er van af wilt.

            Ofwel vraag je een digitale reflex aan de Kerstman, voordat het terug naar het hoge noorden trekt.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Ik laat altijd mijn foto's afprinten via hema (ben daar heel tevreden over), en daar heb je inderdaad de keuze met of zonder witte randen. Heb tot nu toe altijd zonder witte randen genomen en een stukje van mijn foto gsneden (op voorhand of online). Stel nu dat ik mèt neem... dan heb ik een foto van 10 op 15 cm (bijvoorbeeld, ik knip de randen eraf, dan heb ik toch een kleinere foto?

              Mijn camera laat idd niet toe dat ik op 2:3 foto's neem, anders zou ik dat wel doen
              http://katrijn.fotopic.net
              Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kat
                Stel nu dat ik mèt neem... dan heb ik een foto van 10 op 15 cm (bijvoorbeeld, ik knip de randen eraf, dan heb ik toch een kleinere foto?
                Tuurlijk
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #9
                  Klopt inderdaad, vandaar dat ik in mijn vorige reply ook schreef dat het beter is uw foto te croppen.

                  Croppen lijkt mij het best, zodat je een full 2:3 afdruk over houdt.


                  Originally posted by Wunjo
                  Originally posted by Kat
                  Stel nu dat ik mèt neem... dan heb ik een foto van 10 op 15 cm (bijvoorbeeld, ik knip de randen eraf, dan heb ik toch een kleinere foto?
                  Tuurlijk
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Hier kan je gewoon in 4/3 formaat laten afdrukken ...

                    http://www.colormailer.com
                    http://www.photobox.ie/

                    Groetjes.

                    Comment


                    • #11
                      Gisteren bestelde ik foto's via spector.be

                      Nieuw is nu dat je je foto's kan uploaden en printen in 2/3 en 3/4.
                      Je kan gewoon kiezen.

                      Mark.
                      Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
                      LidNr. BD0211BE

                      Comment


                      • #12
                        Als ik het goed begrepen heb, wil Kat nu juist die kleinere foto's 3:4 = 10x13.5cm) vermijden en ze liever op 10x15cm (2:3) afgedrukt hebben.
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Bij WWW.PIXUM.nl kan je ook terecht.
                          Zij snijden de witte randen er ineens af.

                          Canon Powershot G5 !

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dama
                            Als ik het goed begrepen heb, wil Kat nu juist die kleinere foto's 3:4 = 10x13.5cm) vermijden en ze liever op 10x15cm (2:3) afgedrukt hebben.
                            inderdaad... Ik hang nogal graag kadertjes op. Ik denk dat ik in het vervolg mijn foto's niet zo mooi'afgelijnd' zal nemen en dan zal croppen. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook het voordeel aan digitaal fotograferen.

                            Dat van spector wist ik nog niet. Jammer dat de foto's daar ietsje duurder zijn om te laten afprinten
                            http://katrijn.fotopic.net
                            Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

                            Comment


                            • #15
                              Heb je Kruidvat al eens geprobeerd (is maar een 100m verder dan de Hema op de Korenmarkt ) ?
                              Die zijn ook heel goed van kwaliteit (kwamen één van de beste uit van de labo's die ik een tijdje geleden getest heb), en heeeel goedkoop, vooral het formaat 10x15 en 13x18. Een 13x18 kost er zoveel als een 10x15 bij bvb Spector.
                              Wel iets langere levertijden (reken op 4-5 werkdagen).
                              Originally posted by Kat
                              Originally posted by Dama
                              Als ik het goed begrepen heb, wil Kat nu juist die kleinere foto's 3:4 = 10x13.5cm) vermijden en ze liever op 10x15cm (2:3) afgedrukt hebben.
                              inderdaad... Ik hang nogal graag kadertjes op. Ik denk dat ik in het vervolg mijn foto's niet zo mooi'afgelijnd' zal nemen en dan zal croppen. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook het voordeel aan digitaal fotograferen.

                              Dat van spector wist ik nog niet. Jammer dat de foto's daar ietsje duurder zijn om te laten afprinten
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment

                              Working...
                              X