Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpte in de hoeken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpte in de hoeken

    Het zou kunnen dat deze in ter zake thuis hoort. Bij 'objectieven' staat ook 'bediening en gebruik' dus neem ik aan dat het kan.

    Ik lees regelmatig over lenzen die volopen onscherp zijn in de hoeken. Dat wordt dan getest met een resolutiekaart die beeldvullend gefotografeerd wordt. Tijdens die test is de kaart evenwijdig met het sensorvlak.

    Maar de scherptediepte is bij een groot aantal lenzen vol open zo klein dat de randen niet meer in het scherptediepteveld zitten, terwijl de kaart toch evenwijdig is met de sensor. Het is niet omdat beide vlakken evenwijdig zijn dat alle punten op dat vlak even ver van de lens zijn en het is toch de afstand van een punt tot de lens dat correcte focus bepaalt en niet het gegeven van 'in hetzelfde vlak evenwijdig met de sensor liggen'. Filmprojectie wordt ook gedaan op een licht hol scherm zodat elk punt even ver van de projector is.

    klein schemaatje
    camera
    scherp
    in DOF
    onscherp






    rode liggen verder van camera en buiten dus scherptediepteveld

    Nu weet ik niet of voor de test van scherpte in de hoeken eerst wordt scherpgesteld op een punt in een hoek en dan de camera terug in de originele positie wordt gezet. Wanneer men dat niet doet lijkt me die test niet afdoende om scherpte in de hoeken te evalueren.

    Of zie ik ze vliegen?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: onscherpte in de hoeken

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Nu weet ik niet of voor de test van scherpte in de hoeken eerst wordt scherpgesteld op een punt in een hoek en dan de camera terug in de originele positie wordt gezet. Wanneer men dat niet doet lijkt me die test niet afdoende om scherpte in de hoeken te evalueren.

    Of zie ik ze vliegen?
    Mety jouw methode zou de klacht dan zijn onscherp midden

    Maakt het wat uit waardoor de hoeken niet scherp zijn?

    Slechte randen, maar toch in de dof of goede randen en niet in de dof->geven onscherpe hoeken, ook een niet vlak beeldvlak kan onscherpe hoeken geven.

    Maar ik konstateer ook onscherpe hoeken in gewone foto's onscherpe hoeken, waar ze wel in de dof vallen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: onscherpte in de hoeken

      Ik stel vooral de methode van testen in vraag.

      als je een onscherp centrum hebt om prestatie in de hoeken te testen is dat beter dan conclusies trekken op basis van een test die niet test wat je wil testen.
      Last edited by putor; 18 november 2010, 16:36.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: onscherpte in de hoeken

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        Ik stel vooral de methode van testen in vraag.

        als je een onscherp centrum hebt om prestatie in de hoeken te testen is dat beter dan conclusies trekken op basis van een test die niet test wat je wil testen.

        Maar als een fabrikant nu een lens maakt die het voor elkaar krijgt om alles van hoek tot hoek scherp en binnen dezelfde DOF te krijgen...dan is dat toch noemenswaardig/goed? De "onscherpte" in de hoeken zegt daarmee dus toch iets over de kwaliteit van de lens...

        Of ga je bij een foto met minimale DOF en slechte hoeken in een expositie eronder hangen dat de hoeken wél scherp zouden zijn met een minder bolle lens? Het gaat uiteindelijk om de foto...

        Wat mij betreft;

        1. Ze testen niet voor niets op meerdere diafragma openingen, waardoor de hoeken vanzelf binnen DOF komen...

        2. De resultaten van de test worden pas een waardeoordeel over de lens op het moment dat ik er zelf iets van maak of vind...
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: onscherpte in de hoeken

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

          2. De resultaten van de test worden pas een waardeoordeel over de lens op het moment dat ik er zelf iets van maak of vind...
          vind ik eigenlijk ook. Waarde in het veld laat zich niet zomaar testen door kaarten te fotograferen.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: onscherpte in de hoeken

            Even wat gerekend: 100mm 1.8 lens, kaart 1x1m, dan wordt de afstand naar de hoek, bij 4m, 4,06m en de scherptediepte is bij die gegevens is verre limiet 4,09m.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: onscherpte in de hoeken

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Even wat gerekend: 100mm 1.8 lens, kaart 1x1m, dan wordt de afstand naar de hoek, bij 4m, 4,06m en de scherptediepte is bij die gegevens is verre limiet 4,09m.
              dus de manier van testen zou moeten volstaan.

              ok, dan kan ik gerust zijn.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: onscherpte in de hoeken

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                dus de manier van testen zou moeten volstaan.

                ok, dan kan ik gerust zijn.
                Of de testmethode voldoet of niet, de lenzen veranderen er niet door, dus er verandert ook niks. Als een lens slechte hoeken heeft, heeft die die en de testmethode.......
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpte in de hoeken

                  Je hebt goeie lenzen die vollopen scherp zijn in het midden en minder goed in de extreme hoeken en je hebt zeer goede lenzen die scherp zijn over het hele vlak vollopen en dus iets complexer zijn qua design of compenserende lenselement hebben (.

                  De tests met de vlakke muur of resolutiekaart tonen dit gewoon aan, scheiden het kaf van het koren. Die tests zijn dus wel relevant.

                  Persoonlijk vind ik scherpe hoeken vollopen niet echt prioriteit. Ik neem geen foto's van een vlakke muur op f1.4 of portretten met een gezicht in een extreme hoek.

                  Comment

                  Working...
                  X