Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens/objectief voor 500D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens/objectief voor 500D

    Helo, ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn canon eos 500D, maar ik weet echt niets van lenzen, ik heb zo een lens dat ik in een pakket heb gekregen, maar ben hopeloos op zoek naar een nieuwe. Ik moet vaak voor familie fotos trekken op familiefeesten en concerten, wat raden jullie aan, mijn budget is niet al te groot dankuu

  • #2
    Re: lens

    Canon EF 85 1.8 voor concert,
    Canon EF 35 2.0 voor de familiekiekjes, bijvoorbeeld
    Iets meer info zou welkom zijn...

    Comment


    • #3
      Re: lens

      Wat stoort er zo aan je huidige lens? In welke situatie(s) schiet ze te kort?

      Comment


      • #4
        Re: lens

        je hebt lijkt me met de info die je ons geeft een aantal mogelijkheden

        vermoedelijk zijn de meeste van je foto's te donker?

        de lens dat je erbij hebt gekregen, zal de standaard kitlens 18-55 IS F3.5-5.6 vermoed ik

        dus mogelijkheden:
        - externe flitser die krachtiger en mooier licht geeft dan de on-shoe flash
        - licthtsterkere zoom-lens, bvb F2.8 over het hele bereik of goedkoper een F2.8-4.5
        - lichtsterke prime, zoals EF 50mm II F1.8 (zogenaamde fantastic plastic lens) of EF 85mm enz
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: lens

          Lenzen zijn het duurste onderdeel van je camera.
          Dus ik zou de vraag eerst eens graag omdraaien en vragen welk buget je zo +- voor ogen hebt.
          En gezien de info uit het ander draadje dat je gestart hebt ga je toch een keuze moeten maken dan ook.

          Je kan in de richting gaan van bv een kleine tele zoom maar dan zal de prijs je al snel beperken tot een niet zo lichtsterke lens (= sneller kans op bewogen fotos binnen, feestjes savonds, ...) 400 euro +-

          OF een lichtsterke versie van de lens dat je nu al hebt (ik vermoed dat je de 18-55 hebt) dus kan je bv voor de F2,8 gaan maar die kost dacht ik 800 euro +-

          OF een zeer lichsterke lens F1,8 50mm (90 euro dacht ik) nadeel is dat je met die lens niet kan zoomen dus zal je veel moeten rondlopen.


          We helpen je graag verder maar graag wat meer info over wat je naar je gevoel nu te kort komt. Wat soort fotos gaan niet lekker of krijg je niet gedaan....

          Comment


          • #6
            Re: objectief

            waar schiet je lens tekort? heb je meer mm's nodig, meer lichtsterkte?
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: lens/objectief voor 500D

              [Mod-LesC]Mooie binnenkomer! Deze topic is nu een samenvoeging van een topic verplaatst vanuit Beginnershoek naar Objectieven en een topic gestart in Objectieven. Crossposting dus en not done. Ik heb de twee topics samengevoegd, en de niet meer relevante reacties verwijderd.[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: lens/objectief voor 500D

                Oorspronkelijk geplaatst door heleendeclercq Bekijk bericht
                Helo, ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn canon eos 500D, maar ik weet echt niets van lenzen, ik heb zo een lens dat ik in een pakket heb gekregen, maar ben hopeloos op zoek naar een nieuwe. Ik moet vaak voor familie fotos trekken op familiefeesten en concerten, wat raden jullie aan, mijn budget is niet al te groot dankuu
                Mijn budget is max. 250 euro, de lesn die ik heb kan echt niet ver zoomen en als ik inderdaad een foto trek in het donker, tijdens een dansfeest fsoo, zie ik echt niks, en als ik de iso dan hoger zet, heb ik een te grote korrel. Sorry voor de weinige info, maar ben net nieuw op de site en moet nog wat leren

                Comment


                • #9
                  Re: lens/objectief voor 500D

                  Lichtsterke prime

                  zoals al gezegd de EF 50 1.8 ong 110 EUR
                  (heb de mijne zopas voor 50 EUR verkocht, ik vind ze niet goed in het donker)

                  anders
                  EF 35 f:2.0 ong 250

                  of een tweedehandse EF 28 1.8 of Sigma 30mm 1.4 (nieuw ong 400)

                  Je kan natuurlijk ook flitsen

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens/objectief voor 500D

                    je buget is te krap om al je problemen in 1 keer op te lossen

                    om van ver te kunnen inzoomen heb je een tele zoom nodig, wil je die goedkoop zonder veel franjes kan je bv een sigma 70-300 kopen zonder beeldstabilisatie (+- 200 euro).
                    nadeel is dat je dan een vaste hand zal moeten hebben of je camera ergens een vaste ondergrond moet vasthouden om trillingen te voorkomen. dit is enkel als je bijna volledig inzoomd natuurlijk.

                    om op feestjes te werken heb je een lichtsterke lens nodig maar in zoom zijn die relatief duur dus moet je kiezen voor een prime (prime betekend gewoon dat er geen zoom op zit)
                    gezien de kostprijs weer denk ik dat de 50mm 1,8 (90 euro) er dan nog net af kan.

                    dus som +- 290 euro.
                    lager zal echt niet gaan denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens/objectief voor 500D

                      Oorspronkelijk geplaatst door heleendeclercq Bekijk bericht
                      Mijn budget is max. 250 euro, de lesn die ik heb kan echt niet ver zoomen en als ik inderdaad een foto trek in het donker, tijdens een dansfeest fsoo, zie ik echt niks, en als ik de iso dan hoger zet, heb ik een te grote korrel. Sorry voor de weinige info, maar ben net nieuw op de site en moet nog wat leren
                      Ik heb hetzelfde toestel.
                      Ik heb mijn standaard-lens aangevuld met:

                      -tamron 18-270VC:
                      Deze kocht ik nieuw bij konijnenberg om mijn zoombereik te vergroten.
                      Deze kost wel wat meer dan jou budget en is in donkere situaties niet echt veel beter dan de standaard-lens.
                      Zoek eens naar een tweedehands 18-200 (canon-tamron-sigma) als je je zoombereik wil uitbreiden.

                      -Canon 50 1.8:
                      Deze kocht ik nieuw via ebay (75euro).
                      Hier kan je niet mee zoomen. Dit is eens je het gewend bent niet eens zo een nadeel.
                      Deze is veel lichtsterker en dus geschikt om in donkere situaties te fotograferen.
                      Deze lens is echt heel leuk om portretten te trekken maar is in jou geval denk ik minder geschikt wegens geen zoom.

                      -Sigma 18-50 2.8 ex macro:
                      Deze kocht 2de hands hier op het forum voor een prikje. (met dank aan Dlux)
                      Deze is kwa zoombereik eigenlijk een vervanger voor de standaard-lens.
                      Je krijgt dus geen zoombereik bij.
                      Ze is echter veel lichtsterker (vaste lichtsterkte over het ganse zoombereik).
                      Deze is heel erg geschikt voor familiefeestjes binnen. (maar is eigenlijk heel erg veelzijdig en overal inzetbaar)
                      Dit lensje staat 90% van de tijd op mijn 500d nu.
                      Dit is echt een aanrader en dergelijke lens vind je hier en daar wel 2de hans aan een heel schappelijke prijs (zeker binnen jou budget->zelfs met de helft van je budget)
                      Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

                      Comment

                      Working...
                      X