Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nut uv filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nut uv filter?

    Hallo,

    Heb nog geen uv filter op mijn lens zitten (17-40).
    Maar ben aant twijfelen of ik het de moeite vind of niet.
    Ik heb hier al gelezen dat een uv filter weggesmeten geld is.

    Maar is het niet beter voor je lens om dat erop te steken?
    dan bedoel ik niet voor hem te beschermen bij het vallen ofso, maar stof ofso die dan op de uv filter komt ipv. de lens zelf

    Of kan dit niet zo'n kwaad?

    Groeten

  • #2
    Re: nut uv filter?

    Stofjes?? Ik zou daar geen zorgen over maken......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: nut uv filter?

      Als je per sé een filter wil om je lens te beschermen, neem dan iets fatsoenlijks. Zelf heb ik af en toe een Nikon NC filter erop staan; laatste keer was bij een rally (bescherming tegen opspattende stenen en zand).

      UV filter heeft enkel nut op een analoog toestel, voor sommige soorten film, als ik het goed heb.

      Comment


      • #4
        Re: nut uv filter?

        Ik heb er standaard eentje zitten op al mijn objectieven, voornamelijk als bescherming. Ik heb liever een krasje op een filter van 25 euro dan op mijn objectief van het tiendubbele of meer.
        Canon EOS 450D met grip - Canon 18-55mm f/3.5-5.6 IS (kit) - Canon 24-105mm f/3.5-4.5 - Sigma 70-300mm f4-5.6 DG Macro - Canon 430EX - Lowepro Slingshot 200 - Resem filters (UV, Polarisatie, ND) en andere accessoires

        Comment


        • #5
          Re: nut uv filter?

          Kijk hier effe:
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

          Comment


          • #6
            Re: nut uv filter?

            Vroeger zette ik op al mijn objectieven een filter. Nu op geen enkele meer, zelfs niet bij een klautertocht in de Alpen.
            Nadeel ervan is niet zozeer een verminderde scherpte, bij een goede filter zie je nauwelijks verschil, en dan moet je al serieus pixelpeepen. Ook de verminderde contrastweergave (voor mij belangrijker dan de scherpte van een objectief) valt bij een goede filter nogal mee.
            Wat mij wel stoort is de sterk toegenomen kans op flare bij tegenlichtopnamen.
            Je kan volgens mij je frontlens veel beter beschermen tegen krassen door een stevige zonnekap en de beschermdop te gebruiken.
            Maar je mag van mij gerust een filter kopen hoor, alleen ga je die na enkele keren gebruiken in de kast opbergen.
            En als je dan toch de hongerige verkoper wil spijzen, koop dan geen UV-filter, maar een skylight-filter.
            Groeten,
            Geert

            Comment

            Working...
            X