Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectieven

    Hallo
    Ik ben nog maar een amateur op gebied van fotografie. Ben bezig met een cursus waar ik al heel wat heb opgestoken.
    Toch een vraagje: welke objectieven moet een goede fotograaf bezitten.

    Mijn toestel is een Nikon D5000 met kitlens AF-S 18-105mm.
    Daarbij heb ik een AF-S DX 35mm f1,8 aangeschaft.
    Ik zoek nog een lens waarmee ik wedstrijdbeelden kan maken van een voetbalwedstrijd (overdag) en een goede lens om landschappen te fotograferen. Gaan deze beiden samen?
    Beelden maken is plezant!

  • #2
    Re: objectieven

    Een fotograaf hoeft zelfs helemaal geen goede lens te hebben Veel pro's werken zelfs nog met analoge toestellen omdat deze zeker ook nog voordelen hebben. Maar om je vraag te beantwoorden, ik zou voor een voetbalwedstrijd een telelens nemen tot ca. 200 mm. Landschappen moet zeker ook op 18mm gaan dus daar zou ik zeker geen andere lens voor kopen. Welke lichte tele je wilt hangt van je budget af en wat je wilt fotograferen. Ik kan wel een 70-200mm vr aanraden maar daar moet je ook maar net het budget voor hebben.
    Groeten Remco.

    Comment


    • #3
      Re: objectieven

      Dat er "veel" pro's nog met analoog werken durf ik te betwijfelen...wellicht binnen een specifiek segment, maar pro's die snel foto's moeten kunnen verkopen zullen echt niet meer met analoog werken...


      Specifiek op de vraag..; nee, landschap en voetbalwedstrijden heb je in principe wel een ander type lens voor nodig. Voor voetbal een lichtsterk tele objectief, voor landschap beter wat groothoek...bij landschap moet je 18-105 aardig zijn mannetje kunnen staan lijkt me.

      Voor voetbal..; ideaal de 70-200 VR (II), budgetwise een Sigma 70-200 f2.8 of 50-150 f2.8. Budgetkeuze in het Nikonkamp is dan de 70-300 VR...minder lichtsterk, maar wel een goede lens.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: objectieven

        Nikkor 70 300 VR.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
          Een fotograaf hoeft zelfs helemaal geen goede lens te hebben Veel pro's werken zelfs nog met analoge toestellen omdat deze zeker ook nog voordelen hebben.
          waar haal je het vandaan dat een fotograaf geen goede lenzen moet hebben. Er zijn een aantal pinhole en lomo adepten, maar dat moeten zij weten. Ik heb nog nooit een fotograaf weten zeggen dat hij een slechte lens zoekt.

          Analoog heeft in ieder geval een aantal voordelen.

          Hjanssen's idee van de 70-300 VR lijkt mij een heel goed voorstel.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: objectieven

            Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
            Een fotograaf hoeft zelfs helemaal geen goede lens te hebben Veel pro's werken zelfs nog met analoge toestellen omdat deze zeker ook nog voordelen hebben.
            Maar dat zullen ze wel met goede lenzen doen, want die maken ze al veel langer als digitale toestellen......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: objectieven

              Dank aan allen voor de adviezen.
              Beelden maken is plezant!

              Comment


              • #8
                Re: objectieven

                Ik zou starten met Nikon lenzen 16-85 VR en de 70-300 VR. Dan kom je niet snel voor verassingen. En als je later veeleisender wordt op gebied van lichtsterkte, leg dan maar een spaarpotje aan, want goed glas is duur. Veel succes.

                Comment


                • #9
                  Re: objectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Er zijn een aantal pinhole en lomo adepten, maar dat moeten zij weten.
                  De lens die in de traditionele lomo's zit is op zich niet slecht. Maar het is zonder focus. En de instellingen van het toestel maken het moeilijker om een scherpe foto te nemen met dit toestel. Eerder omgekeerd, door de gebruiksvriendelijkheid van het toestel is het makkelijker om er verkeerde foto's of snapshots mee te maken.
                  Op zich is het een sexy lens.
                  Maar eens je met serieuze fotografie bezig bent, is een degelijke lens voor goeie foto's altijd bevredigender

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectieven

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Voor voetbal een lichtsterk tele objectief
                    waarom in godsnaam??

                    hij zegt net zelf dat hij het overdag fotografeert dus lijkt me duidelijk wel buiten te zijn dat de wedstrijden doorgaan die hij wil fotograferen dus lichtsterkte is zeker en vast niet nodig

                    ga zeker voor lenzen van 70/100 tot bvb 300/400, al dan niet met VR
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht

                      dus lichtsterkte is zeker en vast niet nodig
                      eigenlijk wel noodzakelijk. ik heb al meegemaakt dat ik overdag geen sluitertijden korter dan 1/200 kon nemen dus kan je de beweging van het voetbal dan niet bevriezen. Een (bijv 2.8) lichtsterke lens zorgt ervoor dat je onder dergelijke omstandigheden toch naar 1/250-1/300 kan (aangeraden toch voor beweging?)
                      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                      hier vind je mijn foto's en hier ook

                      Comment


                      • #12
                        Re: objectieven

                        Een lichtsterke lens heeft tegenwoordig meestal ook een snellere AF. Sigma 70-200 (of 100-300) zijn budgetair tweedehands goed te kopen.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X