Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cursus of boek over lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cursus of boek over lenzen

    Als beginend amateur zie ik de bomen door het bos niet meer door al die cijfers van de lenzen:
    18-55;17-55; 70-300; 28 70 en zoveel meer, maar wat wil dit voormij betekenen als ik een lens wil kopen voor bv verlof, gezichtsfoto, groepsfoto enz...
    Dus het normale gebruik maar toch zuivere foto's kunnen maken.
    Wat betekenen al deze cijfers?

  • #2
    Re: Cursus of boek over lenzen

    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Cursus of boek over lenzen

      Kijk eens bij Nikon en/of Sigma of de lenzen catalogi nog online staan, daar staat ook veel info in.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Cursus of boek over lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
        Als beginend amateur zie ik de bomen door het bos niet meer door al die cijfers van de lenzen:
        18-55;17-55; 70-300; 28 70 en zoveel meer, maar wat wil dit voormij betekenen als ik een lens wil kopen voor bv verlof, gezichtsfoto, groepsfoto enz...
        Dus het normale gebruik maar toch zuivere foto's kunnen maken.
        Wat betekenen al deze cijfers?

        Wat wil je ???? met welke camera werk je,specificaties gewenst en dan pas kunnen we antwoorden,anders ist nie moeilijk hé,ne Canon 1D MIII met een 24-70 f/2.8 + 70-200 f/2.8 enz...............
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

        Comment


        • #5
          Re: Cursus of boek over lenzen

          Wat ik wil? en welke camera? Dat is juist mijn groot probleem, ik was zinnens de Sony
          A55 aan te schaffen maar weet niet welke lenzen erbij te nemen .
          Men schrijft dat de kit 18-55 en 55-200 goed zijn maar als ik dan de prijzen van andere lenzen zie heb ik wel mijn bedenkingen aangaande kwaliteitsfoto's . Verder had ik graag voor op reis niet graag van lenzen verwisseld. Maar natuurlijk als één lens met groter bereik echt minder kwaliteit leverd ,ja dan..
          Ik heb ook nog enkele analoge lenzen van een pentax ME 135mm , 50 mm en breedhoeklensje, deze zal ik zeker niet meer kunnen gebruiken?

          Comment


          • #6
            Re: Cursus of boek over lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
            Wat ik wil? en welke camera? Dat is juist mijn groot probleem, ik was zinnens de Sony
            A55 aan te schaffen maar weet niet welke lenzen erbij te nemen .
            Men schrijft dat de kit 18-55 en 55-200 goed zijn maar als ik dan de prijzen van andere lenzen zie heb ik wel mijn bedenkingen aangaande kwaliteitsfoto's . Verder had ik graag voor op reis niet graag van lenzen verwisseld. Maar natuurlijk als één lens met groter bereik echt minder kwaliteit leverd ,ja dan..
            Ik heb ook nog enkele analoge lenzen van een pentax ME 135mm , 50 mm en breedhoeklensje, deze zal ik zeker niet meer kunnen gebruiken?


            welk budget had je in gedachten?
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

            Comment


            • #7
              Re: Cursus of boek over lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
              Ik heb ook nog enkele analoge lenzen van een pentax ME 135mm , 50 mm en breedhoeklensje, deze zal ik zeker niet meer kunnen gebruiken?
              Op Sony niet, op sommige andere wel.

              Comment


              • #8
                Re: Cursus of boek over lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                Wat wil je ???? met welke camera werk je,specificaties gewenst en dan pas kunnen we antwoorden,anders ist nie moeilijk hé,ne Canon 1D MIII met een 24-70 f/2.8 + 70-200 f/2.8 enz...............
                Om inzicht te krijgen in de aanduidingen op lenzen is het toch niet nodig om te weten op welke camera die lenzen gebruikt gaan worden. Als je aanduidingen begrijpt, begrijp je ook gelijk de mogelijkheden en beperkingen op diverse typen camera's.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Cursus of boek over lenzen

                  elk boek heeft wel een hoofdstuk over soorten lenzen, bv. Jeroen Horlings, Digitale Spiegelreflexcamera; maar kijk eens op de sites van de fabrikanten, bij Sony.be of elke andere
                  in grote lijnen heb je:
                  - standaardzoomlenzen, bv. 18-55 of 16-80; sommige gaan nog iets verder bv. 16-105 en geven je dus een groter bereik
                  - daarboven kom je in het telebereik terecht, bv. 55-200 of 70-300 (en verder): je kan dan zaken veraf dichterbij halen
                  - daaronder zit je in (super) groothoek/breedhoek, bv. 10-20: om een ganse kamer in beel te krijgen bv.;
                  de 2de reeks getallen wijst op de maximale diafragmaopnening en hoe kleiner dit getal, hoe lichtsterker de lens, bv. F2.8 - lager kan ook maar dan zit je bij de primelenzen (vast brandpunt, geen zoom)

                  als je weinig lenzen wil wisselen, kies je waarschijnlijk voor een superzoom, bv. 18-250... handig, maar eigenlijk wat in strijd met de filosofie van een DSLR en de kwaliteit is matig - zeker op een geavanceerd toestel als de a55

                  voor alle andere lettertjes die op lenzen staan kijk je best op de sites van de fabrikanten
                  Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cursus of boek over lenzen

                    Bedankt, voor de reacties en heb er nu wel wat van opgestoken.
                    Ik zou gaan voor het toestel sony A33 of A55 met een kitlens 18-55 en eventueel de 55-200 erbij. Maarvermits ik veel opreis ga en niet graag van lens verwissel (stof) had ik aan de sigma of tamron 18-250 gedacht in plaats van de kitlenzen.
                    Maar nu zie ik dat ik volgens jullie beter resultaat zal halen met de kitlenzen.
                    Ik feite denk ik toch dat de 18-55 er het meest zal opstaan of heb ik het mis?
                    Om het nadien compleet te maken welke lenzn zijn nog verder aan te raden vb voor breedhoeh en tele of portret?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cursus of boek over lenzen

                      de set kitlenzen is ideaal om te starten (tenzij je meteen pakweg 1000 euro extra te besteden hebt)
                      op reis zul je wellicht meestal met 18-55 rondlopen en zeker om te starten is dat een goede lens; af en toe wil je wel iets dichterbij halen en heb je eigenlijk een telelens nodig (maar dan loop je als toerist wel echt in de kijker);
                      de CZ 16-80 is een enorme upgrade (zeer scherp, iets meer groothoek, beetje lichtsterker...); de 16-105 is een tussenoplossing met een comfortabeler bereik;
                      heb je een beetje geld over, koop dan meteen een 50F1.8 of beter 50F1.4 of de nieuwe 35F1.8: lichtsterk, ideaal in een kerk of zo, of om je tussen de mensen te begeven;
                      met zaken in het bereik van 50 a 85mm heb je (op een APS-C camera) geschikt materiaal voor portretten, zeker als het ook lichtsterk is (F2.8 of 1.8 of...)

                      als telelens is de 70-300G een ideale lens (kost wel geld, maar blijft redelijk i.v.g. met andere telelenzen)

                      een echte groothoek heb ik niet, maar ik maak wel veel foto's op 16mm - het probleem is hier de vervorming die je krijgt; maar als ik er een zou kopen zou ik hier buiten het Sony-gamma gaan en een Tokina 11-16 in huis halen - lijkt me wel niet aangewezen om dit dadelijk te kopen, je zult wel snel merken of je daar behoefte aan hebt!

                      NB: tenzij je echt de hele grote snelheid nodig hebt, zou ik ook eens kijken (=in handen nemen en door de zoeker kijken met het toestel aan dus) naar een a560 of a580...
                      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                      Comment

                      Working...
                      X