Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek voor Nikon

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar meer groothoek.
    Ik bezit d300s met 24-70 2.8 van Nikon.

    Nu wil ik voor landschap meer groothoek.
    14-24 van Nikon is beste koop, weet ik, maar ook duurst en ook maar echt bruikbaar op groothoek mits FF (die ik altijd in achterhoofd hou, dus daarom kocht ik tot op heden steeds FF lenzen).

    Dus ofwel een ander merk dan Nikon groothoekzoom of mss groothoek prime...
    Iemand die eenzelfde dilemma had of mensen met tips??

    Thx

    BjornVC
    Deinze
    Website: http://www.vangoophotography.com
    Facebook: http://www.facebook.com/Vangoo.Photography
    Flickr: http://www.flickr.com/photos/Vangoo_Photography/

  • #2
    Re: Groothoek voor Nikon

    ik heb de Nikkor AF-S 12-24 f/4 een DX lens, maar dat past bij je D300s.

    Ik ben er supertevreden over.

    andere optie is de Tokina 11-16 f/2.8

    Een FF groothoek die ook op DX ultrawide moet zijn gaat je een arm en een been kosten. Ik denk dat je beter DX supergroothoek koopt zoals de Tokina of Nikkor die ik heb. Bij een eventuele overstap naar FF verkoop je die of als je je D300s als back up houdt, dan heb je die nog steeds.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek voor Nikon

      Sigma 12-24 DG of als het iets minder breder mag een Sigma 15-30, die heb je al 2de hands voor rond de €200.
      Last edited by hjanssen; 11 november 2010, 22:04.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek voor Nikon

        Ik ben hier ook mee bezig.
        Ik heb fullframe en er zijn er velen die mij de sigma 12-24 aanraden, zowel bruikbaar op DX als FX.
        Resultaten zouden heel goed zijn en kost een pak minder, maar mijn ervaringen met 'third party' lenzen is ni bijster goe, dus ik blijf ook twijfelen.

        Ofwel eens diep in de beugel tasten, ofwel een compromis zoeken.
        Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
        ----------------------------------------------
        Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek voor Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
          Ik ben hier ook mee bezig.
          Ik heb fullframe en er zijn er velen die mij de sigma 12-24 aanraden, zowel bruikbaar op DX als FX.
          Resultaten zouden heel goed zijn en kost een pak minder, maar mijn ervaringen met 'third party' lenzen is ni bijster goe, dus ik blijf ook twijfelen.

          Ofwel eens diep in de beugel tasten, ofwel een compromis zoeken.


          Ik heb al div sigma lensen van verschillende BDers op mijn toestel(D2X) mogen zetten, maar mijn conclusie is dat ik het toch maar bij de nikon lensen hou, maar ben jij tevreden met een sigma lens dan moet je dat zeker niet laten

          Met vriendelijke groet NoName
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek voor Nikon

            Voor full frame is de Nikon 14-24mm de absolute topper.

            Goedkopere alnatieven voor FX: Sigma 12-24 en 15-30

            Voor DX is momenteel de 8-16 van Sigma de topper,
            ook de Nikkors zijn natuurlijk goed maar minder wijd met goedkopere alternatieven van Tokina en Sigma. Vergeet de Tamrons.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek voor Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door NoName Bekijk bericht
              Ik heb al div sigma lensen van verschillende BDers op mijn toestel(D2X) mogen zetten, maar mijn conclusie is dat ik het toch maar bij de nikon lensen hou, maar ben jij tevreden met een sigma lens dan moet je dat zeker niet laten
              Ik heb lang met de Sigma 12-24mm gewerkt op APS-C, en had deze indertijd ook gekocht met het idee deze later op FF te gebruiken, wat ik dan ook een tijdje heb gedaan. Ik ben dan toch vrij snel op de Nikon 14-24mm overgestapt omdat deze een pak beter presteert, en dan zeker naar scherpte over het hele frame en vignettering. De hoeken van de Sigma 12-24 worden op 12mm nooit echt scherp en blijven onder f/11 behoorlijk donker.

              Op APS-C is de Sigma 8-16mm anderzijds wel weer een regelrecht toppertje

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek voor Nikon

                Al eens nagedacht over de 8-16 van sigma schijnt heel goede lens te zijn , er loopt hier een topic van 25 juli met testfoto,s

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek voor Nikon

                  Heb vorige week de knoop ook doorgehakt , is de sigma 8 - 16 geworden , wat een beeldhoek , opgelet ; niet zo lichtsterk , maar hoeft geen probleem te zijn.
                  ben deze week aan de zee om wat eerste foto's ermee te schieten.
                  mvg Dewiene
                  Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek voor Nikon

                    ik hoop dat we ze dan mogen zien

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek voor Nikon

                      .....
                      Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:02.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek voor Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                        Volgens Photozone is de Tokina nog altijd de beste UW zoom voor Canon APS-C lijkt me stug dat dit objectief afwijkend presteert op een veel betere Nikon DX body.
                        Als ik dan daarnaast de Canon variant bekijk en wéét dat dat een verrekt leuk objectief is dan zou ik daar zeker eens naar kijken

                        http://www.photozone.de/canon-eos/37...1116_28_canon?
                        Deze test is van 2 jaar eerder en photozone zegt: " The Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM may be the new star in this lens segment."

                        Het "curently" over de tokina lens is van 2 jaar eerder
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek voor Nikon

                          .....
                          Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:01.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek voor Nikon

                            Bedankt voor de tips allemaal:
                            Ik twijfel tussen volgende lenzen van Sigma:
                            Sigma 10-20mm EX DC HSM F: 4.0-5.6 Nikon Digitaal: 479 euro
                            Sigma AF 10-20mm f3.5 EX DC HSM Nikon: 589 euro
                            Sigma AF 8-16mm EX DC HSM F:4.5-5.6 Nikon: 599 euro

                            alle 3 EX lenzen, dus goed, maar wat tussen 10-20 en 8-16??? Is die 2 mm véél extra? want voor dezelfde prijs heb je bijna een 3.5 over de volledige lijn (alhoewel, heb je dat wel nodig, volgens mij niet bij landschapsfotografie of archtectuur, juist?)

                            Enige verdere tips?
                            Website: http://www.vangoophotography.com
                            Facebook: http://www.facebook.com/Vangoo.Photography
                            Flickr: http://www.flickr.com/photos/Vangoo_Photography/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek voor Nikon

                              als i van u was spaarde ik door voor de nikon 14-24mm f2.8 top lens heb deze lens ook op een d60 gebruikt en ik en daar was niks op aant merken op de60
                              mvg stijn
                              nikon d700 - nikon 14-24mm2.8 -nikon24-70mm2.8 -nikon 70-200vrII mm2.8 -sigma50mm1.4 en nikon sb900

                              Comment

                              Working...
                              X