Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

full frame of crop lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • full frame of crop lens

    Even een 'kort' vraagje.
    Waaraan kun je aan een lens zien of het een full-frame lens is of een crop-lens?
    Ik kreeg van een fotozaak hier in de buurt te horen dat mijn sigma (zie handtekening) een full frame lens is en deze eigenlijk helemaal niet geschikt is voor een crop-camera.

    Klopt dit? (weet dat met een crop-camera, je de mm * x-factor moet doen, dus dat m'n 28mm in werkelijkheid geen 28mm zou zijn (tenminste, zo heb ik het begrepen).

    Waaraan herken je of een lens een full-frame lens is en maakt het daadwerkelijk iets uit als je deze op een crop-camera zet (heb ook gelezen dat door de crop, je nu juist 'scherpere' beelden krijgt in de hoeken, doordat deze wegvallen in het beeld (full frame krijg je er meer op, maar de randen zouden wat 'slechter' zijn ? )

    Wie kan me hier dus even wat korte info over geven (voornamelijk of een lens full-frame is of niet en of deze lenzen gewoon prima op een crop-camera gebruikt kunnen worden).
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

  • #2
    Re: full frame of crop lens

    iK heb je een lijsje doorgestuurd, mischien ben je er wat mee om je op weg te helpen,MVG
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: full frame of crop lens

      bedankt, heb het al even doorgenomen.
      Erg handig lijstje.

      Komen zowel de EX als aspherical in voor.

      Alleen zie ik nog niet waaraan ik mogelijk het verschil tussen een full-frame lens en 'crop-lens' kan maken? OF moet ik daar DG en DC voor in de gaten houden? Echter snap ik dan nog niet waarop de fotozaak zo snel ziet dat mijn sigma een full-frame lens betreft.
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #4
        Re: full frame of crop lens

        Ja ik denk het wel DG is FX of full frame en DC voor de crop sensor, je kan dat ergens bijna van onder in het lijstje terugvinden,mvg
        Zie ook derde regel van boven.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: full frame of crop lens

          Inderdaad erg handig, zo'n lijstje...

          Comment


          • #6
            Re: full frame of crop lens

            Idd Bij nikon is DX voor crop en FX voor Full frame..
            Ik snap wel iets niet.
            Toen ik mijn DX lens en mijn FX lenzen vergeleek, kreeg ik exact dezelfde beeldhoek.
            Dus heeft eigenlijk elke lens op een cropsensor een 1.5x factor?
            Wat is het verschil dan tussen deze lenzen, buiten dat de dx lenzen niet te gebruiken zijn op een FF.

            Comment


            • #7
              Re: full frame of crop lens

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Inderdaad erg handig, zo'n lijstje...
              Alléé vooruit dan, daar zit wel wat Google werk in,hieronder wat ik zoal verzamel heb,

              EX = Extra Quality (volgens de fabrikant de meest hoogwaardige serie)
              DG = voor Digitaal (speciaal gemaakt voor de karakteristieken van digitale SLR's)
              DC = voor Digitaal (ontworpen zodat de beeldcirkel overeenkomt met de kleinere sensors in APS-C body''s)
              UC = Ultra Compact (zoals de naam al aangeeft…)
              ASP = Aspherical (ook wel Asf. / de lens heeft asferische elementen)
              APO = staat garant voor de hoogte beeldkwaliteit door toepassing van "Special Low Dispersion" glas welke CA verminderd
              OS = Optical Stabiliser (= IS bij Canon / VR bij Nikon)
              HSM = Hyper Sonic Motor (ultrasonische geluidsgolven worden gebruikt om de focusring te bewegen bij autofocus / = USM bij Canon)
              RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
              IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
              CONV. = deze lenzen kunnen worden gebruikt met een APO Teleconverter EX om het bereik te vergroten.


              Verklaring van de afkortingen gebruikt door TAMRON
              IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
              LD = Low Dispersion (low dispersion elementen gebruikt in deze lenzen; vebetert CA)
              XR = eXtra Refractive-index (extra refractie elementen zorgen voor correctie van vertekening en CA)
              Di = Digital Integrated design (geproduceerd voor gebruik op de digitale spiegelreflex camera)
              Di II = Digital Integrated design (verbeterde / vernieuwde techniek van Di)


              Verklaring van de afkortingen gebruikt door NIKON
              DX = Digital eXpanded (objectieven speciaal ontwikkeld en alleen te gebruiken met Nikon DSLR's)
              DC = Defocus image Control (maakt controle van sferische abberatie in vor- en achtergrond mogelijk)
              RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
              IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
              ED = Extra-low Dispersion (speciaal glaselement welke zorgt voor correctie van chromatische abberatie)
              VR = Vibration Reduction (tegenhanger van IS bij Canon / OS bij Sigma)
              SIC = Super Integrated Coating (zorgt voor hoogwaardige correctie van overstraling)
              ASP = ASPherical lens elements (speciale asferisch geslepen lenzen zorgen voor correctie van alle mogelijke lens-afwijkingen)
              CRC = Close Range Correction (bepaalde lenselementen treden in werking bij het scherpstellen dichtbij)
              SWM = Silent Wave Motor (tegenhanger van USM bij Canon / HSM bij Sigma)
              D-Nikkor = Lenzen met een ingebouwde processor die zorgt voor communicatie tussen camera en objectief (alleen deze objectieven zijn 100% compatibel met Nikon DSLR's)


              Verklaring van de afkortingen gebruikt door PENTAX
              ED = …zie ED bij Nikon
              IF = …zie IF bij Nikon en Sigma
              * = duidt op de aanwezigheid van asferische elementen; zie ASP bij Nikon en Sigma


              Verklaring van de afkortingen gebruikt door MINOLTA
              SSM = Super Silent motor (zie USM bij Canon / HSM bij Sigma)
              Alle andere afkortingen zijn gelijk aan die van Sigma en Nikon.


              Verklaring van de afkortingen gebruikt door TOKINA
              AT-X = Tokina's best lenses: "Advanced Technology - Extra."
              Pro = One may switch between auto and manual focus simply by pushing the focus ring forward or back.
              SD = Super-low Dispersion glass, the same as Nikon's ED and Canon's UD.
              IF = Internal Focusing. Nothing moves on the outside as you focus.
              DX = Only works properly on DX, not FX or full-frame, formats.
              FX- aanduiding (naamgeving) door Nikon gebruikt om de censor aan te duiden, en die even groot is ( 35mm ) als een anologe spiegelreflexcamera.
              Last edited by guido.g; 9 november 2010, 20:50.
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: full frame of crop lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                Dus heeft eigenlijk elke lens op een cropsensor een 1.5x factor?
                Wat is het verschil dan tussen deze lenzen, buiten dat de dx lenzen niet te gebruiken zijn op een FF.
                Klopt brandpunt is hetzelfde, maar de beeldcirkel is kleiner, omdat er slechts een kleinere sensor bedekt moet worden. Dus minder glas, minder gewicht en minder prijs....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: full frame of crop lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                  Idd Bij nikon is DX voor crop en FX voor Full frame..
                  Ik snap wel iets niet.
                  Toen ik mijn DX lens en mijn FX lenzen vergeleek, kreeg ik exact dezelfde beeldhoek.
                  Dus heeft eigenlijk elke lens op een cropsensor een 1.5x factor?
                  Wat is het verschil dan tussen deze lenzen, buiten dat de dx lenzen niet te gebruiken zijn op een FF.
                  Ja, de crop zit in de sensor, niet in het objectief.
                  Dat is nou net het verschil. Bij Nikon zijn DX lenzen beperkt bruikbaar op FX, bij Canon passen EFS objectieven fysiek niet op full frame toestellen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: full frame of crop lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                    Ik kreeg van een fotozaak hier in de buurt te horen dat mijn sigma (zie handtekening) een full frame lens is en deze eigenlijk helemaal niet geschikt is voor een crop-camera.

                    ...maakt het daadwerkelijk iets uit als je deze op een crop-camera zet (heb ook gelezen dat door de crop, je nu juist 'scherpere' beelden krijgt in de hoeken, doordat deze wegvallen in het beeld (full frame krijg je er meer op, maar de randen zouden wat 'slechter' zijn ? )
                    Wat je gelezen hebt, is inderdaad juist. De dikwijls iets softere rand van het beeld dat een full frame lens doorlaat, valt bij een crop camera weg, dus je houdt in dat geval het beste deel over.

                    Als ik jou was, zou ik naar een fotozaak gaan waar ze hun vak kennen, of waar ze tenminste de klant geen onzin verkopen.

                    Elke full frame lens werkt perfect op een crop-body (althans, bij Sony toch).
                    Elke crop-lens werkt ook op een full frame body (by Sony), want de a850 en a900 hebben een "aps-c"-functie waarbij slechts het sensoroppervlak van aps-c-formaat gebruikt wordt.

                    Voor nog veel meer info over de voor- en nadelen, voorbeeldfoto's, links naar tests, enz. van zowat elke lens die op jouw Sony past, kan je best eens kijken op www.dyxum.com. Daar vind je o.a. een lensdatabase met al deze info.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: full frame of crop lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                      Idd Bij nikon is DX voor crop en FX voor Full frame..
                      Ik snap wel iets niet.
                      Toen ik mijn DX lens en mijn FX lenzen vergeleek, kreeg ik exact dezelfde beeldhoek.
                      Dus heeft eigenlijk elke lens op een cropsensor een 1.5x factor?
                      Wat is het verschil dan tussen deze lenzen, buiten dat de dx lenzen niet te gebruiken zijn op een FF.
                      Daar is heel eenvoudig op te antwoorden..
                      inderdaad heeft elke lens op een cropsensor een factor om te vermenigvuldigen..
                      bij Nikon 1,5 dacht ik en bij Canon 1,6 en bij één toestel 1,3 (een van de 1D reeks)
                      dit omdat als standaard 35mm als referentie gebruikt wordt..

                      Wat het verschil is tussen deze lenzen is ook eenvoudig...
                      ze hebben een kleinere constructie en glas dat wat kleiner in diameter kan zijn.
                      wat ook de prijs ten goede komt natuurlijk..

                      bij Canon kan je alle fullframe lenzen ook op een cropcamera zetten , maar lenzen voor een crop kunnen niet op een Fullframe ..

                      en als ik me niet vergis kunnen bij Nikon wel crop lenzen op een fullframe monteren , maar dan gaat de software een uitsnede maken omdat de hoeken van de sensor niet belicht worden en krijg je dus ook een kleinere resolutie...

                      ik hoop dat dit een beetje duidelijk is...
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment


                      • #12
                        Re: full frame of crop lens

                        Bedankt voor de reacties allemaal.

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Als ik jou was, zou ik naar een fotozaak gaan waar ze hun vak kennen, of waar ze tenminste de klant geen onzin verkopen.
                        In principe is deze fotozaak erg goed qua kennis. Althans, de persoon die ik meestal spreek weet overal erg veel vanaf (geeft ook cursussen etc). Deze persoon heeft mijn lens al vaker gezien en nooit een opmerking gemaakt dat het een verkeerde lens zou zijn of dergelijke. Echter toen ik daar kwam, was deze persoon er niet en werd ik door iemand anders geholpen, hij vertelde mij dit. Bij hem had ik wel het idee dat hij er beduidend minder van wist. Vandaar dat ik hier de vraag stel.
                        WillemClassensDesign: Mijn website
                        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                        Flitsers:HVL-F42AM;

                        Comment


                        • #13
                          Re: full frame of crop lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                          1-Dus heeft eigenlijk elke lens op een cropsensor een 1.5x factor?
                          2-Wat is het verschil dan tussen deze lenzen, buiten dat de dx lenzen niet te gebruiken zijn op een FF.
                          1-Je hebt het door, de cropfactor is een BODY_EIGENSCHAP....

                          2-De cirkel die belicht wordt, bij DX lenzen is die te klein om een FF sensor helemaal te belichten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: full frame of crop lens

                            .....
                            Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:12.

                            Comment


                            • #15
                              Re: full frame of crop lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                              Daar is heel eenvoudig op te antwoorden..
                              inderdaad heeft elke lens op een cropsensor een factor om te vermenigvuldigen..
                              bij Nikon 1,5 dacht ik en bij Canon 1,6 en bij één toestel 1,3 (een van de 1D reeks)
                              dit omdat als standaard 35mm als referentie gebruikt wordt..

                              Wat het verschil is tussen deze lenzen is ook eenvoudig...
                              ze hebben een kleinere constructie en glas dat wat kleiner in diameter kan zijn.
                              wat ook de prijs ten goede komt natuurlijk..

                              bij Canon kan je alle fullframe lenzen ook op een cropcamera zetten , maar lenzen voor een crop kunnen niet op een Fullframe ..

                              en als ik me niet vergis kunnen bij Nikon wel crop lenzen op een fullframe monteren , maar dan gaat de software een uitsnede maken omdat de hoeken van de sensor niet belicht worden en krijg je dus ook een kleinere resolutie...

                              ik hoop dat dit een beetje duidelijk is...
                              idd DX lenzen bij nikon passen op fulframecamera's de sencor word met een vermindering van 1,5 crop gebruikt er worden daardoor wel minder pixels van de sencor gebruikt

                              Comment

                              Working...
                              X