Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

    Nu denk ik er over om een converterring aan te schaffen voor mijn A-200.
    Deze maakt het mogelijk om oude verouderde lenzen zonder AF (in mijn geval dan dus Minolta) op de body te zetten.

    Goed, je werkt dan alleen van uit de M-stand en je hebt dan geen AF. maar er liggen her en der nog héél wat lenzen met hele goede eigenschappen voor een paar Euro's te koop op rommelmarkten en bazaren terwijl je voor de digitale versie bakken met geld bespaat.

    Ik vind een beetje meer handmatige moeite dan niet erg en bovendien is het leuk experimenteren.

    Iemand anders hier ook ervaringen mee? eventueel ook voorbeeldfoto's?
    Het hoeft niet perse over hetzelfde merk te gaan.
    Al mijn foto's zijn gemaakt van gerecyclede pixels.

  • #2
    Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

    Mijn ervaring bij Nikon is dat de recente lenzen optisch over het algemeen beter zijn dan de oude, vooral scherper en mooiere kleuren. Ik heb ook eens een manuele lens op mijn D70 geprobeerd en manueel scherpstellen voor landschappen is geen probleem, maar voor bewegende onderwerpen zoals kinderen is het bijna onmogelijk, petje af voor de fotografen van vroeger! Komt natuurlijk ook doordat de oude analoge toestellen iets (ik ken de naam niet) in het midden van de zoeker hadden waardoor je kon zien welke kant je de lens moest opdraaien om je foto scherp te krijgen, mijn D70 heeft enkel een zwart bolletje dat oplicht als correct scherpgesteld is.

    Comment


    • #3
      Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

      Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
      natuurlijk ook doordat de oude analoge toestellen iets (ik ken de naam niet) in het midden van de zoeker hadden waardoor je kon zien welke kant je de lens moest opdraaien om je foto scherp te krijgen,
      Nee, dat kon nimmer in zoekers gezien worden.

      Comment


      • #4
        Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        Nee, dat kon nimmer in zoekers gezien worden.
        sorry, wat off-topic:
        In de oudere camera's zat gewoonlijk wel een dergelijk hulpmiddel, ik dacht dat het fresnel-lens heette waardoor je kon zien of dat bepaalde plekje scherp was dat je uitgekozen had. De richting waarin je aan je lens moest draaien kon je eigenlijk best zien op het matglas zelf waar het beeld dan duidelijker of onduidelijker werd.
        zoiets zat al zeker op mijn Praktica Nova die ik in 1962 dacht ik kocht.


        Sorry hé TS , frans.
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

          Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
          sorry, wat off-topic:
          In de oudere camera's zat gewoonlijk wel een dergelijk hulpmiddel, ik dacht dat het fresnel-lens heette waardoor je kon zien of dat bepaalde plekje scherp was dat je uitgekozen had. De richting waarin je aan je lens moest draaien kon je eigenlijk best zien op het matglas zelf waar het beeld dan duidelijker of onduidelijker werd.
          zoiets zat al zeker op mijn Praktica Nova die ik in 1962 dacht ik kocht.


          Sorry hé TS , frans.
          Dat klopt. Het is ook een beetje kort door de bocht om te zeggen dat oude lenzen zo slexht zijn. Op het Mu-43 forum is er nu een topic over wie oude lenzen gebruikt op m4/3 toestellen en de oudste lenzen zijn bijna 100 en maken mooie foto's. Niet altijd in termen van pixelpeepen maar wel in termen van mooi/artistiek/retro enz.

          Ook zijn sommige mf objectieven nog steeds superieur. Zo is de Nikon 2.8 AIS 180 optisch de betere in vergelijking met de nieuwere (mechanisch trouwens ook, alleen de AF werkt niet ) en ook een Nikon 28mm AIS Nikon lens maakt fantastische foto's die nauwelijks onder doen voor foto's met de nieuwe 1500 euro + G objectieven.

          Mijn advies is om dus gewoon goed te zoeken wat voor jou geschikt is en er veel mee te gaan experimenteren. Volop fotoplezier!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

            Het is ook te zien welke lens je hebt , er waren in die tijd ook betere en mindere zoals je nu hebt , en wat dat fotograferen van spelende kinderen , hadden we daar wel een methode voor je stelde je diafragme in op 11 bv en dan kon je zien welke werk afstand je had en alles wat daarin viel was scherp, alles was scherp vanop 1meter tot oneindig dus je zat altijd scherp in die boog van afstand , zo kon je je concentreren op je onderwerp en niet op het scherpstellen , voor dat tijdperk was het nog moeilijker , met een meetzoekercamera
            Last edited by koen1950; 12 november 2010, 07:53.

            Comment


            • #7
              Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

              Je kan op het M42-forumonderdeel van Dyxum een pak informatie vinden over deze lenzen in combinatie met de a-vatting.

              Veel plezier ermee.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

                Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                Het is ook te zien welke lens je hebt , er waren in die tijd ook betere en mindere zoals je nu hebt , en wat dat fotograferen van spelende kinderen , hadden we daar wel een methode voor je stelde je diafragme in op 11 bv en dan kon je zien welke werk afstand je had en alles wat daarin viel was scherp, alles was scherp vanop 1meter tot oneindig dus je zat altijd scherp in die boog van afstand , zo kon je je concentreren op je onderwerp en niet op het scherpstellen , voor dat tijdperk was het nog moeilijker , met een meetzoekercamera
                er zijn toch meetzoekercamera's met scherptediepteschalen op de lens. Scherpstellen op die manier doe ik nu soms nog. Als het bv te donker is voor de AF. Feilloos is het niet, maar het werkt goed.

                beetje of topic. De digitale camera's van nu zouden perfect een scherptediepteschaal kunnen integreren in de zoeker. De camera kent het brandpunt, het ingestelde diafragma en de instelafstand: alles wat nodig is om in de zoeker het scherptediepteveld aan te geven.

                Terug on topic:
                Zeker doen, die oude lenzen. Minolta had heel mooie scherpe en contrastrijke lenzen. Probeer zeker de 135 f/2 te vinden (f/2.8 is ook super) en de 45 f/2.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

                  ja die meetzoekers bestonden ook wel je moest dan draaien aan je lens tot dat twee beelden op elkaar pasten dan zat je op scherp, maar ik ben nog ouder en die camera's hadden dat niet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                    sorry, wat off-topic:
                    In de oudere camera's zat gewoonlijk wel een dergelijk hulpmiddel, ik dacht dat het fresnel-lens heette waardoor je kon zien of dat bepaalde plekje scherp was dat je uitgekozen had. De richting waarin je aan je lens moest draaien kon je eigenlijk best zien op het matglas zelf waar het beeld dan duidelijker of onduidelijker werd.
                    zoiets zat al zeker op mijn Praktica Nova die ik in 1962 dacht ik kocht.

                    Sorry hé TS , frans.
                    Allemaal waar, maar de draairichting , ofwel is er ver voor of na het gewenste punt gefocust, kon niet in de zoeker gezien worden, of wel eerst draaien en dan werd dat pas duidelijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Allemaal waar, maar de draairichting , ofwel is er ver voor of na het gewenste punt gefocust, kon niet in de zoeker gezien worden, of wel eerst draaien en dan werd dat pas duidelijk.
                      Een fresnel lens zit evengoed in de moderne camera's. Het verschil met de oude analoge camera's is de aanwezigheid van een splitscreen.
                      Die vertelt je inderdaad onrechtsstreeks in welke richting je moet draaien. Ik heb het getest op 2 olympussen, een canon en een konica en op allemaal werkt het. Als je naar het bovenste van deze twee vlakjes kijkt, als dit links van het onderste staat draai je naar rechts, staat het rechts draai je naar links...
                      Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

                        Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                        ! Komt natuurlijk ook doordat de oude analoge toestellen iets (ik ken de naam niet) in het midden van de zoeker hadden
                        Het is een stigmameter

                        gr

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oud glaswerk op nieuwe body. ervaring mee?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                          Het is een stigmameter

                          gr

                          Roland
                          Euh, u bedoeld waarschijnlijk een stigmometer.

                          Voor TS wellicht interessant deze site: KLIK


                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X