Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korte concert prime dilema (nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Korte concert prime dilema (nikon)

    Ik ben opzoek naar een prime om voornamelijk te gebruiken voor concert fotografie. Ik fotografeer vooral in "kleine" concertzalen in vlaanderen. Dit is meestal vanuit het publiek en ik sta vooraan aan het podium.

    Lenzen die ik ook gebruik voor concerten: Tamron 28-75 2.8, Nikkor 85 1.8, sigma 10-20

    Lenzen die in aanmerking komen:
    • Nikkor AF 50/1.4 D
    • Nikkor AF-S 50/1.4 G
    • Nikkor AF 50/1.8 D
    • Nikkor AF 35/2.0 D
    • Nikkor AF-S DX 35/1.8G


    Mijn eerste idee was om een 50mm 1.8 te kopen. Deze lens heeft zich al voldoende bewezen en is het goedkoopst van allemaal. Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook nog andere interessante lenzen tegen. Vooral de Nikkor AF-S DX 35/1.8G sprak mij erg aan. Aangezien ik fotografeer van juist voor het podium vrees ik dat 50mm al redelijk close-up gaat zijn terwijl ik graag ook de omgeving/lichten opvang.

    Iemand die mij kan helpen bij deze keuze?
    Alvast bedankt
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: Korte concert prime dilema (nikon)

    Probeer het gewoon eens met je Tamron op 35 en 50mm dan weet je precies welk beeld je gaat vangen. Of je kijkt met een viewer naar exif en zoekt de foto's met 35 en 50mm eruit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Korte concert prime dilema (nikon)

      Heb ik gedaan, ik kom hoofdzakelijk uit op 28-40mm. Uiteraard heb je met een zoom meer vrijheid en gebruik ik ook het bereik 50-75mm, maar dat is nu eenmaal het nadeel van een prime en daar gaat het niet over.
      Mijn voorkeur gaat uit naar de 35 1.8, maar wou eens afwegen wat de alternatieven waren en of er mensen waren die meer kennis/ervaring had met deze lenzen.
      ... see the ART not the TOOL ...

      Comment


      • #4
        Re: Korte concert prime dilema (nikon)

        Ik spreek enkel uit ervaring met canon, maar gezien je spreekt over brandpunt is het eigenlijk meer algemeen e :-)

        Heb bv de 50mm F1,4 USM van canon, en heb die paar weken terug gebruikt bij een toneelopvoering.
        Natuurlijk zit ik op een 1,5 crop ook (kleine sensor).

        Ik moet zeggen, ik had leuke fotos, vooral van dichtbij toen ik tegen het podium stond en de artisten dichtbij had.
        Ook had ik een paar fotos van +- 4 meter van het podium weg en dan had ik natuurlijk meer "overview".

        Finaal was mijn gevoel ook wel dat de 50mm hier niet ideaal was, je wil de artisten en het publiek niet teveel storen natuurlijk. Dus veel rondlopen zit er niet in.

        De 50mm is een goei lens voor algemeen werk, ook wel goed voor portret en zo maar je moet veel rondlopen en ik denk dat dat voor jou net niet wenselijk is.

        De 35mm is totaal NIET geschikt voor portret!!, maar het zal je voor jou toepassing veel loopwerk en hinder uitsparen.

        Just my 2 cents :-)

        Ik denk dat de 35mm wel een beter lens zou geweest zijn voor mij op dat moment dat ik vooraan was.

        Comment


        • #5
          Re: Korte concert prime dilema (nikon)

          Ik heb zelf de 50mm 1.8 en 35mm 1.8. Ben van beide objectieven super tevreden!

          Nu, er zou geen haar op mijn kaal hoofd zijn dat er aan zou denken een prime te
          gebruiken tijdens een opvoering.
          Tenzij ik weet dat het bijv. een algemene repetitie is en ik ongestoord kan rondlopen.
          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

          Comment


          • #6
            Re: Korte concert prime dilema (nikon)

            Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
            Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook nog andere interessante lenzen tegen. Vooral de Nikkor AF-S DX 35/1.8G sprak mij erg aan.
            die 35mm is zowiezo een hebbeding... zalig lensje voor ondermeer straatfotografie, of binnen-in-huis fotografie... en als je tijd (en plaats) genoeg hebt om lenzen te wisselen op een concert... waarom niet...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Korte concert prime dilema (nikon)

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

              De 35mm is totaal NIET geschikt voor portret!!, maar het zal je voor jou toepassing veel loopwerk en hinder uitsparen.
              voor portretten niet idd, maar voor 'mensen in een situatie' is het een heel leuk brandpunt. Breed genoeg om veel weer te geven en kort genoeg om toch niet te veel te vervormen.

              De AF-S DX 35/1.8G gebruik ik ook heel regelmatig. Prachtig ding voor dat geld! Op f/4-f/5.6 maximaal scherp en zeker al meer dan bruikbaar vanaf f/1.8

              Wil je nog breder, dan is er de exorbitant geprijsde 24mm f/1.4
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Korte concert prime dilema (nikon)

                Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                Nu, er zou geen haar op mijn kaal hoofd zijn dat er aan zou denken een prime te gebruiken tijdens een opvoering.
                Soms dwingen die verlichtingsdeskundigen je gewoon om er een prime op te zetten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Korte concert prime dilema (nikon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                  Ik heb zelf de 50mm 1.8 en 35mm 1.8. Ben van beide objectieven super tevreden!

                  Nu, er zou geen haar op mijn kaal hoofd zijn dat er aan zou denken een prime te
                  gebruiken tijdens een opvoering.
                  Tenzij ik weet dat het bijv. een algemene repetitie is en ik ongestoord kan rondlopen.
                  Sta je dan tussen de punkers of zo? Ik fotografeer toch regelmatig met primes, ook bij uitvoeringen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Korte concert prime dilema (nikon)

                    Met een prime verlies je veel vrijheid, maar dat weet je op voorhand en in sommige gevallen verkies ik de kwaliteit van en prime boven de flexibiliteit van een zoom.

                    Ik ga me de 35mm 1.8 aanschaffen. Voor dat geld is het een superlens.
                    ... see the ART not the TOOL ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Korte concert prime dilema (nikon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                      Met een prime verlies je veel vrijheid, maar dat weet je op voorhand en in sommige gevallen verkies ik de kwaliteit van en prime boven de flexibiliteit van een zoom.

                      Ik ga me de 35mm 1.8 aanschaffen. Voor dat geld is het een superlens.
                      je wint er ook wel de vrijheid van minstens 1 stop tegenover zooms mee.
                      zelf heb ik de 35f2, 50f1.8 en 85f1.8 De 50 zou ik vervangen door de 1.4 als deze het ooit zou begeven. Gebruik vooral de 35 en 85. 50 enkel als de 85 te veel is en ik toch nog portret wil (bv als je tussen de micro's zit)
                      een van mijn leukste portretten is nochtans met 35mm gemaakt. een lens die niet geschikt is voor portret ken ik eigenlijk niet. sommigen zijn er wel beter voor dan anderen. en een 35 is geen gemakkelijke, gewoon omdat je er dan erg kort op staat. wat soms ook weer leuke reacties uitlokt
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Korte concert prime dilema (nikon)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                        ....
                        een van mijn leukste portretten is nochtans met 35mm gemaakt. een lens die niet geschikt is voor portret ken ik eigenlijk niet. sommigen zijn er wel beter voor dan anderen. en een 35 is geen gemakkelijke, gewoon omdat je er dan erg kort op staat. wat soms ook weer leuke reacties uitlokt
                        Je hebt gelijk hoor, de 35mm is ook bruikbaar voor somige portrets.
                        Maar er is toch extra (koningklijke ) verduidelijking nodig hier.

                        Je hebt portret en portret.
                        Soms schiet je koppekes met een stuk torso, soms met full torso, of de tot aan de dijen of de persoon helemaal. Soms komen er extra atributen bij zoals een stoel of bankstel of ander voorwerpen....

                        Allemaal zijn het portrets en daar zit een nuance.

                        In c is het niet de brandpuntfstand die een rol speeld, maar de afstand van de lens tot je model.
                        De reden is cadrering en perspectief.
                        Kom je te dicht bij je model (met eender welke lens dan ook) dan treed onnatuurlijke vervorming op.
                        Vooral de neus word veel te groot in verhouding tot de rest van het gelaat.
                        Ook zal iemand met kort haar (rasee bv) of zeer stijl haar, zijn/haar haar totaal verliezen bij een frontale view LOL. Je hebt dan precies een gladde ballon gefotografeerd.

                        Omdat je bij 35mm al heel dicht bij je model moet komen om een mooi cadrering te hebben zit de boel snel fout en zal perspectief je foto ver...n dus.
                        Vanaf 50mm zal je uit je zelf al een afstand houden van minstens 1 meter, en da is net zo +- de afstand waarbij perspectief "ok" is.
                        Ik spreek hier vooral voor portretten waarbij enkel koppeke met wat torso op staat.

                        Die fotos kan je niet maken met een 35mm.

                        Zit je model bv op een bank en je neemt wat afstand om ook het bankstel er mee op te zetten, dan is 35mm geen echt probleem alhoewel het toch nog opletten blijft voor perspectief.

                        Daarom dat rule 1 in portrets gesteld word dat je minstens 50mm moet gebruiken.

                        Je kan perfect zelfs met een 18mm portrets maken, maar ik denk dat je dan wel serieus zal moeten croppen nadien en dan krijg je pixel-queens

                        Dus rule 1: afstand houden

                        Een ander voordeel als je meer dan 50mm neemt voor portrets is dat je look kan eten voor dat de shoot plaastvind HAHAHA

                        Comment


                        • #13
                          Re: Korte concert prime dilema (nikon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                          Een ander voordeel als je meer dan 50mm neemt voor portrets is dat je look kan eten voor dat de shoot plaastvind HAHAHA
                          dat vind ik een doorslag gevende reden
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment

                          Working...
                          X