Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 550D of 60D en welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 550D of 60D en welke lens

    Na jaren met de Canon 400D foto's te hebben genomen wil ik weer meer tijd gaan besteden aan fotografie en dus kiezen voor nieuwe camera.

    Keuze is gevallen op Canon 550D of 60D (7D vind ik nog wat duur of toch overwegen waard?).

    Maar nu de lens (of lenzen).

    Wat wil ik er vooral mee doen:
    Portretten
    Toch wat actie van sportende zoon en familie
    en mijn favoriet de zee in al zijn facetten.

    Welke lenzen raden jullie me aan, hierbij zeggende dat het maximale budget voor materialen 2500,00 euro is.
    Canon 550D - EF-S 55-250 EF-S - Canon EF 50mm F1.8 II - Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6

  • #2
    Re: Canon 550D of 60D en welke lens

    [Mod-LesC]Welkom bij BelgiumDigital. Omdat je camerakeuze eigenlijk al bepaald is (nu nog twijfelen tussen twee EOS modellen), is dit voor mij een vraag ivm Objectieven, en heb ik je eerste topic dan ook naar Objectieven verplaatst.[/Mod]
    Mijn eigen lenzen: EF-s 10-22 voor ultrabrede opnames; EF-s 17-55 f/2.8 standaardzoom, lichtsterk; EF 70-200 f/2.8 IS voor tele, portretten, ook lichtsterk. Daarnaast twee primes, allebei lichtsterk EF 50mm f/1.8 en EF 85mm f/1.8. De laatste is ook een klassieke portretlens.
    Lees ook zeker een recente topic ivm portretlenzen: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...et-334316.html
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 550D of 60D en welke lens

      Ik denk dat LesC alles in huis heeft om aan je wensen tegemoet te komen. Omdat je
      waarschijnlijk geen inbreker of dief bent, zul je een paar van die lenzen zelf moeten
      kopen. Al zijn het bijna allemaal dure beestjes.
      Alleen voor portret kan je een 50 1.8 kopen. Voor zo'n 100 euro heb je dan een goede
      portretlens.
      Voor sport zou je de 70-200 2.8 zonder IS kunnen overwegen. Is een stuk goedkoper
      dan de versie met IS. En voor sport heb je niet veel aan IS. Die is er om de eigen
      trillingen op te vangen en niet die van de actie.
      Indien sport echt je ding is, of je wilt er verder in, dan zou ik toch de 7D in mijn lijstje
      opnemen.
      Voor de zee kan je het voorlopig doen met de kitlens 18-55 IS. Daar kun je al goede
      resultaten van verwachten.
      Veel succes. Niet gemakkelijk, ik weet het.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 550D of 60D en welke lens

        7D zou ik zelf niet voor gaan , Ik vind het echt één van de mindere toestellen in de canon reeks .En een filmfunctie heb je op de 550d ook. De 550d is voor zijn prijs echt een top toestel. Ik zou eerder daar voor gaan en het verschil in prijs dat je bespaard tov een 60d investeren in 'de iets betere lenzen' bv een 17/40L , wel niet geschikt voor portretten maar dan kan je nog een 50 1.4 bijkopen , wel veel duurder dan de 1.8 versie , maar ik vind het dat wel waard , vooral voor zen mooie bokeh. En voor sport kan je zeker al starten met de 70/200 F4 ( als je meestal buiten schiet natuurlijk , om ze binnen te gebruiken komt ze soms wel wat lichtsterkte te kort )
        http://www.dullaert.net

        Comment


        • #5
          Re: Canon 550D of 60D en welke lens

          Oorspronkelijk geplaatst door dzjee Bekijk bericht
          7D zou ik zelf niet voor gaan , Ik vind het echt één van de mindere toestellen in de canon reeks .
          Is dit op ervaring met dat toestel gebaseerd? Of iets dat je op internet hebt gelezen? Of
          gewoon uit de lucht gegrepen?

          Comment


          • #6
            Re: Canon 550D of 60D en welke lens

            Oorspronkelijk geplaatst door dzjee Bekijk bericht
            een 17/40L , wel niet geschikt voor portretten
            Waarom is een 17/40L niet geschikt voor portretten?

            Comment


            • #7
              Re: Canon 550D of 60D en welke lens

              Oorspronkelijk geplaatst door KOME Bekijk bericht
              Waarom is een 17/40L niet geschikt voor portretten?
              Omdat die 40 eigenlijk net iets te kort is. Het gaat wel maar eigenlijk zit je met 50mm of
              55 mm toch een ietsje comfortabeler. En dan nog. Niet voor niets dat zovelen een 85mm
              als de ideale portretlens zien.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                7D zou ik zelf niet voor gaan , Ik vind het echt één van de mindere toestellen in de canon reeks


                Als je een budget van 2500 EUR hebt voor lenzen zou ik er 300 EUR van reserveren voor de meerprijs van een 7D tov een 60D
                De AF is enorm veel beter dan het klassieke 9 puntensysteem dat ook in de 60D zit
                Dat zal je aantal hits bij snelle sporten fel verhogen

                In dat geval heb je zoals reeds gezegd ook minder aan beeldstabilisatie, tenzij je ze ook voor portretten zou gebruiken (maar 200mm is erg lang daarvoor, dan koop je beter een extra lichtsterke prime zoals LesC)

                70-200 f/2.8 is natuurlijk beter, maar voor buitensporten zou je ook met de f/4.0 versie kunnen beginnen, verdomd goed lensje voor weinig geld

                Ook de kitlens 18-55 IS levert fotos waar je niet aan ziet hoe goedkoop ze is

                Een EF-S 60 2.8 macro kan zowel voor portret als voor details op het strand en in de duinen gebruikt worden

                Met de UWA 10-22 kan je van die prachtige strandvergezichten maken, maar dat doe je niet elke dag

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                  Even knuppel in hoenderhok : ik zou voor een 50D gaan en de rest van het geld in goede lenzen steken.
                  JM2C.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                    [Mod-LesC]Denk eraan dat de TS op de eerste plaats naar Objectieven informeert, en dat dit draadje ook daarom in het subforum Objectieven staat.[/Mod]
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      [Mod-LesC]Denk eraan dat de TS op de eerste plaats naar Objectieven informeert, en dat dit draadje ook daarom in het subforum Objectieven staat.[/Mod]
                      Maar hij vraagt in z'n eerste post ook welke camera we aanraden .

                      Volgens mij heeft de 60D niet zoveel meer te bieden dan de 550D, ze hebben beide dezelfde beeldsensor en AF-sensor, zelfde processor, enz. Veel hetzelfde dus eigenlijk.
                      Je hebt nu een 400D, heb je het gevoel dat deze te klein is voor je handen, dan is de 60D misschien wel de moeite maar dat moet je aanvoelen.

                      Over de lenzen nu. Je vraagt een lens voor portretten, sport en de zee. Welk aspect van de zee wil je fotograferen, welke sport doet je zoontje? Volgens mij is het setje dat LesC aanhaalde wel ideaal voor jouw gebruik. Ik heb min of meer hetzelfde maar dan van sigma en ik ben ook redelijk voorzien.
                      Realiseer je wel dat ik ook 6 jaar erover gedaan heb om dat setje bijeen te sparen.

                      Grt
                      Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                        Heb wel gezien dat die 60D nogal wat zwaarder is van body dan die 550D (en de 7D nog zwaarder) dus voor smalle vrouwenhanden misschien toch iets om rekening mee te houden.

                        Denk dat de set die LesC beschrijft idd wel een goede basis is. Ga kijken voor body met 2 lenzen en dan kan ik alweer aan de slag.

                        De zee is vooral in al zijn facetten maar vooral stormweer, veel wind...dus deze tijd van het jaar (in de zomer zie je maar daar veel minder, zelfs niet, ondanks dat het maar 800m van mijn deur is :-)).

                        Sport is vooral voetbal dus vanop redelijk verre afstand meestal.....

                        Okay nu nog tijd zoeken om te gaan informeren (body voelen) en dan toch bij Konijnenberg bestellen vermoed ik.

                        Ga vandaag al even neuzen in de betreffende camera-boeken....en dan toch beslissen he.
                        Last edited by Boekenwurm; 9 november 2010, 06:21.
                        Canon 550D - EF-S 55-250 EF-S - Canon EF 50mm F1.8 II - Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                          Net zoals W-dytoi zegt ("Realiseer je wel dat ik ook 6 jaar erover gedaan heb om dat setje bijeen te sparen."), ben ik ook niet gestart met de set die ik boven beschrijf.
                          Ik ben begonnen met een 350D en de twee 'kitlenzen' (18-55 en 55-200; allebei zonder IS). Omdat de 350D (voorganger van jouw geprefereerde 550D) ook een klein toestel is, heb ik 'm voorzien van de batterijgrip. Da's niet nodig als je maar kleine handjes hebt. Verder is de 55-200 vrij snel vervangen door de 55-250 IS (die vandaag de dag nog door mijn vrouw gebruikt wordt) en de 18-55 door een 17-55 f/2.8, die vandaag de dag nog steeds staat "vastgelijmd" op mijn camera (eerst de 350D, dan de 50D en nu de 7D).
                          Die lichtsterke primes zijn er gekomen voor portretten, en (misschien niet vermeld in mijn vorige posts) ik beschik tevens over een externe flash (580 EXII) -nodig voor familiefeestjes rond de tafel, en een uitstekende combo van statief en statiefkop, nodig voor avondfotografie, landschap, e.d.
                          Alleszins succes met je keuze!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                            Bij de keuze voor objectieven speelt het budget toch wel een belangrijke rol.
                            Net zoals LesC en W-dytoi heb ik meerdere jaren gedaan over het samenstellen van mijn uitrusting. Bij de keuze van objectieven heb ik in eerste instantie gekozen voor goede subtoppers, een tamron 28-75 en een tokina 12-24. De tamron is ondertussen vervangen door een canon 17-55is, de tokina gebruik ik nog altijd. Daarnaast kwamen er enkele primes en een kleine telezoom 70-200.
                            Bij de vergelijking van de body's houd je ook best rekening met de instelmogelijkheden. Ik heb ondervonden dat je bij de 50d toch heel wat meer instellingen met het tweede wieltje (of hoe noem je dat ) kan wijzigen, in vergelijking met met mijn toenmalige 350d. En dat is toch wel zo gemakkelijk.
                            Veel succes bij het kiezen en daarna bij het fotograferen.
                            Geniet van foto's maken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 550D of 60D en welke lens

                              Deze morgen de Canon 550D besteld met 1 x Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, de speedlite en leuke (ja als vrouw moet ook dat okay zijn ) fototas en filters, geheugenkaartjes, zonnekappen,.... dus een mooi sinterklaas-, kerst- en nieuwjaarsgeschenk aan mezelf.

                              De 18-55 kitlens heb ik nog van op mijn andere Canon dus na ontvangst eerst daarmee aan de slag.

                              Mijn wensenlijstje bij Konijnenberg is inmiddels ook gevuld met Canon EF 85mm f/1.8 USM en Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM maar dat wordt dus eerst weer wat sparen.

                              Voor alle tips, heel erg bedankt.
                              Canon 550D - EF-S 55-250 EF-S - Canon EF 50mm F1.8 II - Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6

                              Comment

                              Working...
                              X