Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Straatfotografie

    Ik zie hier op regelmatige basis schitterende straatfotografie passeren. Al dan niet met mensen die er zich van bewust waren dat je de foto hebt genomen.
    Misschien een vreemde vraag, maar hoe doen jullie dat eigenlijk?
    Ik krijg iedere keer zo het gevoel of ik een gluurder/stalker ben En dan kom ik niet tot het maken van foto's. Zeker niet als de persoon in kwestie het dan opmerkt dat mijn fototoestel in die richting kijkt.
    Je kan toch niet elke keer vragen, "mag ik je foto nemen?" dan is "het moment" weg. Of op iemand toestappen "jij hebt een schitterende karakterkop (dan wel netjes gezegd ) mag ik even een foto maken?"
    Het is soms zelfs zo erg dat als ik een foto van een straatbeeld/gebouw wil maken en er komen mensen voorbij dat ik niet meer een foto durf te maken

  • #2
    Re: Straatfotografie

    De truk is een onopvallende lichte camera. Als je daat staat met een monster als bv een Nikon D3x en toeter van een 70-200 dan heb je al verloren.

    Het is niet voor niks dat Cartier-Bresson, Elliott Erwitt met Leicas fotografeerden.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Straatfotografie

      Sannepoes,

      noem het gerust stagefright, plankenkoorts, iedereen heeft daar in het begin last van. Veel proberen, doorzetten, vergeet en respecteer tegelijk de mensen die niet op de foto willen, dat is hun recht. En je zal zien dat volhouden loont.

      Comment


      • #4
        Re: Straatfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        Sannepoes,

        noem het gerust stagefright, plankenkoorts, iedereen heeft daar in het begin last van. Veel proberen, doorzetten, vergeet en respecteer tegelijk de mensen die niet op de foto willen, dat is hun recht. En je zal zien dat volhouden loont.
        Vind ik ook heel belangrijk.
        Heb net in het topic straatfotografie een foto zien staan die voor mij ethisch moeilijk ligt. Van zo gauw je mensen echt in hun privé beleving ongemerkt gaat vastleggen is de grens naar paparazzi-toestanden snel overschreden.
        Respect naar anderen toe wordt al wel eens opzij geschoven om toch maar een goede foto af te leveren.

        Grtz,
        K.

        Comment


        • #5
          Re: Straatfotografie

          Ik moet zeggen, ik had het er ook wel moeilijk mee. Tja, ook al lopen er hier in Brugge
          een massa mensen rond, die het zich gewoon niet lijken aan te trekken en zich gewillig
          en ongegeneerd laten fotograferen.
          Soms ging ik wel eens vragen maar dan krijg je toch te vaak een te geposeerde foto, of
          iets waar je helemaal niets mee kan aanvangen omdat het moment er niet meer was.
          En toch kon ik mezelf er maar moeilijk toe dwingen om mijn 50D in iemands richting te
          houden en er op los te schieten met die grote lens. Het kwam me te bedreigend over of
          te professioneel. In ieder geval voelde ik er me niet lekker bij. En wat is het nut van iets
          te doen, je hobby, als je er niet goed bij voelt.
          Dan maar liever geen foto's. Vaak genoeg meegemaakt.
          Mijn oplossing: ik heb nu een kleine Lumix LX5. Een onopvallend en vooral pretentieloos
          apparaatje, dat niemand een stro breed in de weg lijkt te leggen, en mezelf het gevoel
          geeft dat het maar voor het plezier is.
          Behalve een pak meer foto's levert het me ook een beter gevoel op, terwijl de kwaliteit
          in raw nauwelijks hoeft onder te doen voor die van mijn 50D.

          Comment


          • #6
            Re: Straatfotografie

            Vroeger nam ik een tele mee maar dat was duidelijk de verkeerde keuze want je valt nog meer op

            Mijn Lumix trekt niet in Raw dus da's niet echt optimale oplossing ... daarom ga ik soms op stap met m'n 40D (zonder batterijgrip!) en een 50mm f1,8. Niemand die deze combinatie als "bedreigend" aanvoelt
            The quickest way to make money at photography is to sell your camera

            Comment


            • #7
              Re: Straatfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
              Ik zie hier op regelmatige basis schitterende straatfotografie passeren. Al dan niet met mensen die er zich van bewust waren dat je de foto hebt genomen.
              Misschien een vreemde vraag, maar hoe doen jullie dat eigenlijk?
              Ik krijg iedere keer zo het gevoel of ik een gluurder/stalker ben En dan kom ik niet tot het maken van foto's. Zeker niet als de persoon in kwestie het dan opmerkt dat mijn fototoestel in die richting kijkt.
              Je kan toch niet elke keer vragen, "mag ik je foto nemen?" dan is "het moment" weg. Of op iemand toestappen "jij hebt een schitterende karakterkop (dan wel netjes gezegd ) mag ik even een foto maken?"
              Het is soms zelfs zo erg dat als ik een foto van een straatbeeld/gebouw wil maken en er komen mensen voorbij dat ik niet meer een foto durf te maken
              Ik worstel daar ook mee en ik denk dat dat niet abnormaal is. Ik denk ook dat er al terechte opmerkingen over de camera zijn gegeven. Bijvoorbeeld zo'n Leica is klein onopvallend en een stille sluiter. Ik heb langs de andere kant ook al gehoord van objectieven die in een hoek staan, maar dat is al heel klandestien.

              Ik zag onlangs een documentaire over een bekend portretfotrograaf en men ging met hem "de straat" op. Dan zie je een ander aspect waarin die mensen zo goed zijn; ze kunnen op korte tijd een connectie hebben met vreemde mensen zodanig dat die zich op hun gemak voelen. Als je zelf al vrij nerveus en straight to the point op iemand afstapt gaat het nooit echt lukken denk ik. Maar dat laatste is ook training.

              Mvg
              Gert
              Feedback is the breakfast of the champion

              website

              Comment


              • #8
                Re: Straatfotografie

                groot of klein, gewoon je toestel op je buik laten hangen, richten en schieten.
                leuke bezigheid en het resultaat ook verrassend voor je zelf.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Straatfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
                  Ik zie hier op regelmatige basis schitterende straatfotografie passeren. Al dan niet met mensen die er zich van bewust waren dat je de foto hebt genomen.
                  Misschien een vreemde vraag, maar hoe doen jullie dat eigenlijk?
                  Ik krijg iedere keer zo het gevoel of ik een gluurder/stalker ben En dan kom ik niet tot het maken van foto's. Zeker niet als de persoon in kwestie het dan opmerkt dat mijn fototoestel in die richting kijkt.
                  Je kan toch niet elke keer vragen, "mag ik je foto nemen?" dan is "het moment" weg. Of op iemand toestappen "jij hebt een schitterende karakterkop (dan wel netjes gezegd ) mag ik even een foto maken?"
                  Het is soms zelfs zo erg dat als ik een foto van een straatbeeld/gebouw wil maken en er komen mensen voorbij dat ik niet meer een foto durf te maken
                  Hehe, zeer herkenbaar ! Ik zit met hetzelfde probleem... "Gluurder/stalker"... ik kan het niet juister omschrijven. Een kleiner toestel is alvast een goede raad... Ik volg dit topic...
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Straatfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                    Hehe, zeer herkenbaar ! Ik zit met hetzelfde probleem... "Gluurder/stalker"... ik kan het niet juister omschrijven. Een kleiner toestel is alvast een goede raad... Ik volg dit topic...
                    Greetz, Kariboe
                    Idd zeer herkenbaar Ik zou voor dit soort fotografie wel een Pen of iets vergelijkbaars willen want met mijn arsenaal aan DSLR apparatuur heb ik toch altijd het idee dat ik erg veel wordt aangekeken/ nagekeken....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Straatfotografie

                      kies een thema... wanneer je dat thema dan tegenkomt, ben je veel sneller geneigd om die foto te maken...

                      of kies een plaats en wacht af tot er iets gebeurd, dan ben jij nooit de indringer... je zat daar immers al...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Straatfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        kies een thema... wanneer je dat thema dan tegenkomt, ben je veel sneller geneigd om die foto te maken...

                        of kies een plaats en wacht af tot er iets gebeurd, dan ben jij nooit de indringer... je zat daar immers al...
                        Hee
                        Tof, dat hou ik zeker eens in gedachten... 't Zijn allemaal maar kleine raadgevingen, maar 't ziet inderdaad in 't kopke. Alles wat daar helpt is mooi meegenomen...
                        Greetz, KAriboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Straatfotografie

                          Natuurlijk hangt het ook van mens tot mens af. Ik heb zo eens iemand bezig gezien die
                          op mensen toe stapte en vroeg of hij hun blote kont mocht fotograferen. Wel, heel wat
                          mensen hadden daar geen probleem mee en gaven gewoon toe.
                          Nu heb ik het gevoel dat indien ik zoiets zou doen, ik elke dag met een paar blauwe ogen,
                          krabbels in mijn gezicht en gezwollen eieren thuis zou komen om nog maar te zwijgen van
                          tuitende oren door de vele verwensingen.
                          Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar het geeft toch aan dat er lef voor nodig is
                          en zeker geen gene. Neen heb je, ja kun je krijgen.
                          Voorlopig geef ik echter de voorkeur aan een klein toestelletje en probeer zo onzichtbaar
                          mogelijk te zijn. Zo'n soort toerist die alles schiet wat vast en los zit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Straatfotografie

                            Ik ben niet de enige met deze gemengde gevoelens, voel ik me al wat beter bij

                            Bedankt voor de leuke tips/goede raad, die ga ik zeker meenemen als ik volgende keer op stap ga.
                            Ik denk dat mijn EOS 400D nu niet zo hard opvalt, hoop ik toch...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Straatfotografie

                              Bekijk dit filmpje maar eens, Sannepoes. Misschien heeft hij een paar goede tips voor je.
                              Ik vind hem best wel vermakelijk en leerzaam.


                              http://www.fotow.nl/blog/2007/12/joe...aatfotografie/

                              Comment

                              Working...
                              X