Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

    Ik heb nu nog de 55-200mm DX VR van nikon, Qua bereik vindt ik 200 nogal weinig geworden & over de scherpte ben ik ook niet echt te spreken.

    Welke lens ter vervanging?

    mvg
    Nikon D90+Grip / Nikon 50mm F1.8 / Nikon 18-70mm DX ED / 55-200mm DX VR / Sigma 70-200mm F2.8 / LowePro Slingshot 200 AW

  • #2
    Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

    500mm of zelfs 800mm zijn wel geschikt voor vliegtuigfotografie.

    Even googlen op types
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

      nikon 70-300vr
      nikon 300 f4
      nikon 300 f2.8 VR
      nikon 200-400 f4 VR
      nikon 400 f2.8 VR
      sigma 120-400 hms os
      sigma 50-500 al dan niet OS
      sigma 100-300 f4
      sigma 120-300 f2.8

      eventueel met een tc (op 70-300vr gaat die wel niet en sigma 120-400 en sigma 50-500 ook niet, der rest wel)

      beetje afhankelijk van jou budget he
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

        David heeft ze hier al opgenoemd. Ik heb mensen zowel 70-300, 300/4, 300/2.8, 400/2.8, 500/4, 600/4 en de 200-400 VR (II) al zien gebruiken.

        Ik weet niet hoe goed de 55-300 VR DX is, maar het is een iets bruikbaarder bereik dan 70-300...
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

          Ik mis in dat lijstje toch wel de Nikkor 80-400 VR en een 200-400 vind ik redelijk over done.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

            Het hangt er ook een beetje erg vanaf welke soort vliegtuigfotografie de TS voor ogen heeft? Is dit foto's maken langs de baan bij een vliegveld, is dit foto's maken van vliegtuigen die over zijn huis vliegen of wellicht sportvliegtuigjes of misschien wel vliegshows?
            http://www.mariorentmeester.nl &
            http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
            | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik mis in dat lijstje toch wel de Nikkor 80-400 VR en een 200-400 vind ik redelijk over done.
              De AF 80-400 VR is niet zo denderend als je 'm vergelijkt met andere lenzen in die klasse (100-400, 70-400)...Op zich is hij niet slecht, maar voor die prijs (1168 euro, bij Redcoon, in Nederland) zou ik toch wel beter verwachten. De AF is ook niet van de snelste. Ja, je kan door 'm vooraf te laten scherpstellen op een punt waar je onderwerp gaat passeren ook wel wat helpen, maar bij vliegtuigen gaat het nu eenmaal heel erg snel...en de positie verandert de hele tijd. Een lens die snel scherpstelt is daar wel een voordeel.

              Ik zou eerder voor een prime kiezen: een AF-S 300/4 bijvoorbeeld. Een 200-400 VR II vind ik niet over done. Een heel erg veelzijdige lens, lichtsterk (f/4 over het hele bereik) en AF-S. De prijs en het gewicht zijn navenant, maar het is een schitterend ding. Er zijn genoeg mensen die deze gebruiken voor vliegtuigen, 't is alleen een kwestie of je bereid bent om er het geld aan te spenderen/ervoor hebt.

              Wat voor vliegtuigen wil je fotograferen ? Airliners, militaire toestellen, general aviation, warbirds,...?
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                De AF 80-400 VR is niet zo denderend als je 'm vergelijkt met andere lenzen in die klasse (100-400, 70-400)...Op zich is hij niet slecht, maar voor die prijs (1168 euro, bij Redcoon, in Nederland) zou ik toch wel beter verwachten. De AF is ook niet van de snelste. Ja, je kan door 'm vooraf te laten scherpstellen op een punt waar je onderwerp gaat passeren ook wel wat helpen, maar bij vliegtuigen gaat het nu eenmaal heel erg snel...en de positie verandert de hele tijd. Een lens die snel scherpstelt is daar wel een voordeel.
                Ik kon deze jongen, op hoge snelheid, gewoon volgen en hele reeksen foto's maken toen voorbij vloog. Ik denk niet dat er veel snellere zijn.
                Wat heb jer er aan dat een 100-400 of 70-400 beter zijn? Je kan ze niet gebruiken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                  @topicstarter, dit is ondertussen al het derde topic wat eigenlijk over hetzelfde gaat. In het vorige topic had je zelfs aangegeven een sigma 70-200 f2.8 te hebben aangeschaft.
                  Groeten Remco.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik kon deze jongen, op hoge snelheid, gewoon volgen en hele reeksen foto's maken toen voorbij vloog. Ik denk niet dat er veel snellere zijn.
                    Er zijn wel degelijk snellere, dat even terzijde . Moest je nu met een foto afkomen die je in de Mach Loop in Wales had gemaakt, was ik meteen akkoord . Moeilijk te beoordelen hoe snel deze gaat. Voor hetzelfde geld steekt hij maar net zijn naverbranding aan terwijl hij hard optrekt, na een 'low 'n slow' pass...maar hij kan ook al hard aan 't gaan zijn. Persoonlijk had ik daar ook voor een kortere sluitertijd gekozen...

                    Maar bon, hij schijnt dus bruikbaar te zijn hiervoor...
                    Last edited by JorisVdB; 6 november 2010, 13:38.
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                      @topicstarter, dit is ondertussen al het derde topic wat eigenlijk over hetzelfde gaat. In het vorige topic had je zelfs aangegeven een sigma 70-200 f2.8 te hebben aangeschaft.
                      Remco,

                      Deze is inderdaad ook aangeschaft, maar ik ben nu op zoek naar een goede telelens voor vliegtuigfotografie.
                      Ik denk dat deze topic daar wel los genoeg van staat.

                      Met vriendelijke groet.
                      Nikon D90+Grip / Nikon 50mm F1.8 / Nikon 18-70mm DX ED / 55-200mm DX VR / Sigma 70-200mm F2.8 / LowePro Slingshot 200 AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                        Ik was laatst bij het vliegveld in Zaventem en gebruikte de 70-300. Dat ging goed, alleen toen die erg dichtbij kwamen, zo net boven mijn hoofd, kreeg ik de vliegtuig er niet helemaal op, kon ik uitzoomen tot 20mm of zo was het beter geweest. Het hangt er vanaf hoever je verwijderd bent vd vliegtuigen, ben je erg veraf dan kan een 500mm ook nuttig zijn.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Ik was laatst bij het vliegveld in Zaventem en gebruikte de 70-300. Dat ging goed, alleen toen die erg dichtbij kwamen, zo net boven mijn hoofd, kreeg ik de vliegtuig er niet helemaal op, kon ik uitzoomen tot 20mm of zo was het beter geweest. Het hangt er vanaf hoever je verwijderd bent vd vliegtuigen, ben je erg veraf dan kan een 500mm ook nuttig zijn.
                          ideaal zou zijn als je een 20-500mm zoom 2.8 zou hebben , maar zelfs als men ze moest kunnen maken zou ze op niet veel trekken ofwel onbetaalbaar zijn ..
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door yanniske Bekijk bericht
                            Remco,

                            Deze is inderdaad ook aangeschaft, maar ik ben nu op zoek naar een goede telelens voor vliegtuigfotografie.
                            Ik denk dat deze topic daar wel los genoeg van staat.

                            Met vriendelijke groet.
                            Overweeg dan de 300 f/4 met eventueel een TC1.4. Ik spot zelf met 3 lenzen: 16-85 VR, 70-200 VR en de 300 f/4 met of zonder TC1.4. Keuze hangt er vanaf waar en wanneer eigenlijk. De 300mm is de scherpste van allemaal, maar je zit met dat vaste brandpunt waardoor je best detail fotos neemt of de iets plezantere action-pics. 300mm voor sideshots is minder gebruikelijk Daarvoor gebruik ik de 70-200.

                            Als voorbeeld, 2 fotos vanop dezelfde plaatse genomen, 1 met de 70-200, de andere met de 300mm





                            Exact zelfde type vliegtuig, maar 2 verschillende fotos... keuze hangt er vanaf of je die 300mm wil gebruiken he.. sommige spotters haten fotos van vliegtuigen waar stukken ontbreken Ik niet...

                            Als extra, 1tje met de 16-85: http://www.airliners.net/photo/Saudi...bbaa902415c43d

                            Björn

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor Vliegtuigfotografie?

                              Als je budget niet hoger is dan 450 euro kan je kijken naar

                              tokina 80-400
                              nikon 70-300 VR
                              of tc 1.7 op uw sigma
                              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                              Comment

                              Working...
                              X