Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens kapot? scherpstelring blijft hangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens kapot? scherpstelring blijft hangen

    Gisteren begon mijn Sigma F2.8/28-70mm EX Aspherical ineens 'raar' te doen.
    Ik zette mijn sony a200 aan, alles deed het prima. Vervolgens zette ik deze uit en toen begon het. De lens stelde automatisch scherp op oneindig (nooit opgelet of dit normaal is?) op het moment dat ik mijn dslr uitzet, echter begon mijn lens plotseling extreem te trillen, hard geluid te maken en vervolgens stopte deze.

    De lens direct ontkoppeld, opnieuw aangekoppeld en aangezet. Direct hetzelfde probleem, nu al bij opstarten. Het lijkt alsof het motortje nog een seintje doorkrijgt dat deze nog iets verder moet draaien, maar hij de grip verliest en de tandwiel overslaat. De ring blijft dus hangen (kon deze als deze op de lens zit niet draaien, zowel op AF als MF niet)

    Vervolgens meer inspectie: Als ik de lens los heb, kan ik de scherpstelring gewoon draaien, zet ik hem op een andere waarde als oneindig, plaats ik 'm op mijn sony en zet ik 'm aan, dan doet hij het weer. Maar het moment van uitschakelen gaat hij dus weer naar oneindig, slaat weer over en schakelt vervolgens uit. Nu merkte ik dat als ik de scherpstelring iets 'doorduwde' richting oneindig, hij op de 'juiste stand' komt en vervolgens direct uitschakeld. Zet ik 'm aan dan blijft de scherpstelring dus weer hangen (lijkt alsof deze bij oneindig vastzit). Het instellen van MF geeft geen oplossing.

    Heeft iemand van jullie enig idee waar dit aan kan liggen? (misschien wel schimmel in de lens, waardoor hij blijft hangen?)

    Ben van plan om morgen naar een winkel hier in de buurt te gaan, maar ben bang dat deze niets willen doen tenzij ik een belachelijke prijs betaal of dergelijke. De lens heb ik 2e hands aangekocht er zit geen garantie meer op.

    Dus ter voorbereiding deze vraag hier, mogelijk hebben jullie een idee wat het kan zijn.

    Alvast bedankt.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

  • #2
    Re: Lens kapot? scherpstelring blijft hangen

    Heeb je enig idee hoe oud deze lens is, misschien zit er nog wel fabrieks garantie op van sigma. altijd de moeite waard.

    voor de rest ken ik deze lens zelf niet.

    Comment


    • #3
      Re: Lens kapot? scherpstelring blijft hangen

      Daar heb ik geen idee van, heb de vorige eigenaar deze vraag gesteld.
      Denk niet dat het een lensspecifiek probleem is, maar puur technisch. De focusring blijft hangen bij oneindig, misschien wel door schimmel?
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #4
        Re: Lens kapot? scherpstelring blijft hangen

        Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Sony kitlens...
        Iemand die hier ondertussen nog iets meer over kan vertellen?
        Misschien de topicstarter... Enig idee wat het probleem juist was?
        Sony A7 IV | Sony 24-70mm f/2.8 | Sony 70-200mm f/2.8 | http://www.imagedelavie.be

        Comment


        • #5
          Re: Lens kapot? scherpstelring blijft hangen

          zie dit topic:

          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment

          Working...
          X