Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    Na lang twijfelen en veel opzoekwerk denk ik dat de kogel door de kerk is... Ik ga me een canon 100-400 aanschaffen. Ik heb lang getwijfeld tussen deze lens en de aanschaf van een 70-200 2.8 met een extender 2x (omdat ik toch wel wat tele verlang). Uiteindelijk heb ik besloten dat deze laatste optie wat té kostelijk is voor een amateurfotograaf als ik. Het is en blijft voorlopig een hobby... Voor het prijsverschil tussen beide opties kan ik me een 17-55 2.8 aanschaffen en als ik dan nog wat verder spaar kan ik ook m'n 400D vervangen (waarschijnlijk door een 7D).

    Maar nu, waar koop ik deze lens best? En vooral... Hoe weet ik dat de lens die ze mij willen verkopen een goede lens is. Ik heb al honderd keer gelezen dat er van de 100-400 goede en minder goede exemplaren in omloop zijn... En ik zou natuurlijk graag een goede hebben. Maar dan sta je daar als amateurfotograaf in de winkel, ik heb nog nooit een L-lens van dichtbij gezien

    Iemand die tips kan geven, waar moet je op letten?

    Een lens kopen via een webwinkel lijkt me zowiezo geen goed idee, of ben ik daar mis in...? Een tweedehands vind ik te duur. Als je meer dan 1000 euro moet geven voor een occasie dan geef ik liever wat meer voor een nieuwe (ongeveer 1250 euro?)

    Mij lijkt de bekende winkel in Turnhout voorlopig het best qua prijs/service... Helpen ze daar een amateur op een eerlijke manier, of profiteren ze net van die mannen om hun 'minder goede' lenzen kwijt te geraken, want daar ben ik wat bang voor.

    Iemand goede raad?

    Als iemand op het forum zijn 100-400 te koop aanbiedt en me kan overtuigen dat de prijs eerlijk is, dan ga ik misschien ook nog twijfelen wat betreft een occasie...
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    Fenix,

    Ik denk dat het niet simpel is om meteen te weten te komen of je een scherp exemplaar hebt. Zelfs als je ze in de winkel kan uitproberen ga je er volgens mij niet dadelijk achterkomen.
    Ik heb zelf deze lens een aantal weken geleden gekocht ter aanvulling of eventuele vervanging van m'n oude Sigma 50-500mm in de hoop een duidelijk verschil te zien. Dit was echter niet het geval. Daarvoor heb ik nog geen slecht exemplaar hoor, het is een prima lens maar ik heb er blijkbaar teveel van verwacht. De discussies over scherpe of onscherpe lenzen zijn eindeloos.....
    Ik vind dat je zowel bij Konijnenberg als bij Studio 73 een goede uitleg krijgt. Ze gaan u volgens mij nooit bewust een 'onscherp' exemplaar aansmeren.

    Comment


    • #3
      Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

      Ik heb deze lens ook, en gelukkig een zeer scherp exemplaar ... zet er wel nooit een UV filter op, ik had er een B&W Pro opsteken (toch geen slechte filter) en toch had ik onscherpe foto's ... filter verwijderd en foto's waren direct een stuk beter, snap nog altijd niet waarom want ik had permanent UV filters op al mijn lenzen.

      Het zwakste punt van deze lens zou 400mm f5,6 moeten zijn, dus als je even wilt testen gebruik dan deze instelling en zoom serieus in op het schermpje (eigenlijk best laptop meenemen om zeker te zijn) ... eerlijk gezegd heb ik dat zelf nooit gedaan, gewoon naar Studio73 en de lens die ik nodig had gekocht.

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
        Ik heb deze lens ook, en gelukkig een zeer scherp exemplaar ... zet er wel nooit een UV filter op, ik had er een B&W Pro opsteken (toch geen slechte filter) en toch had ik onscherpe foto's ... filter verwijderd en foto's waren direct een stuk beter, snap nog altijd niet waarom want ik had permanent UV filters op al mijn lenzen.


        Mark
        Is dit werkelijk zo? Want ik was me wel van plan om er een filter bij te kopen, alleen al om de lens te beschermen... Gebruiken anderen deze lens ook alleen zonder filter?
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          Is dit werkelijk zo? Want ik was me wel van plan om er een filter bij te kopen, alleen al om de lens te beschermen... Gebruiken anderen deze lens ook alleen zonder filter?
          Sterker nog , ik durf het aan om gewoon altijd zonder filters op pad te gaan....

          Comment


          • #6
            Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Sterker nog , ik durf het aan om gewoon altijd zonder filters op pad te gaan....
            Ik deed dat tot nu toe ook altijd, maar dat was telkens met lenzen die ik gratis bij de waspoeder gekregen kreeg
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #7
              Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

              Ik heb de lens ook, bij de mediamarkt gekocht, en een goed exemplaar, iets van een 1300 euro.
              Niet getest, gewoon gekocht, en ben er tevreden over, op een crop camera.
              Vroeger altijd op het net gekocht (K) maar als je het zelf niet kan afhalen sta je er tegen daar.
              Soms nog bij studio 73, en daar altijd super tevreden.
              Oja , filters, zogezegd om te beschermen, komen hier niet binnen, ofwel het kapje erop, of de zonnekap, meer moet dat niet zijn!
              Klein kodakske

              Comment


              • #8
                Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                Persoonlijk heb ik een paar jaar geleden deze lens tijdens een vakantie uitgebreid getest met en zonder filter en ik kon met de beste wil van de wereld geen verschil zien tussen de foto's met en zonder filter genomen.

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                  Ik gebruik normaal ook nooit uv filters, nergens voor nodig. Zonnekap biedt bescherming genoeg. Ik heb wel één 77mm uv filter (4 van mijn 6 lenzen hebben een 77mm filterdraad) maar die gebruik ik uitsluitend in zeer zanderige omstandigheden, dus aan het strand of bijvoorbeeld tijdens grasbaanraces...

                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                    Tot mijn grote tevredenheid hier op het forum een jong 2de hands exemplaar gekocht...

                    Geen filters op mijn lenzen

                    gr,
                    Tom

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                      The Year of living dangerously ?
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                        ik zit al 3 jaar zonder filters ... kvinnet iets nutteloos en niet iets waar ik mijn geld in zou willen steken. Enkel een polarisatie filter heb ik steeds in mijn zak zitten voor weerkaatsingen soms weg te werken op wagens. Maar als bescherming zie ik de zonnekap meer dan voldoende zijn functie doen hoor.
                        En op mijn sigma 8-16mm kan ik niet eens een filter op zetten Je moet niet als een bruut omgaan ook niet met die dingen he, ze zijn wel stevig maar om ermee een nagel in een muur te slagen ... ( hoewel dat werkt hoor tis al getest en de camera werkte nog )
                        En niet twijfelen, tis een reuze van een lens
                        Hieronder een snel voorbeel, niks spectaculairs, van de 100-400: F5.6@400mm iso400
                        klik
                        Prijzen kan je vergelijken via tweakers.net => http://tweakers.net/pricewatch/91266...6l-is-usm.html
                        En ik ken geen winkel die zijn minder goeie lenzen kwijt wilt geraken aan de klant, op Mediamarkt na dan maar daar zien ze me ook niet meer.

                        Mvg,
                        Oli
                        Last edited by Oli; 5 november 2010, 17:10.
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                          Ik heb in 2009 voor mijn reis naar Namibie de 100-400 gekocht bij Otto 1263 euro.
                          Ondanks alle voorspellingen dat de lenzen duurder gingen worden in 2010 kan je ze nu kopen voor +-1189 euro

                          Ik hoor de laatste jaren toch niet meer van minder scherpe exemplaren.

                          Hieronder een voorbeeldje op 400mm 1/500ste f8 iso400. :


                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Ik heb in 2009 voor mijn reis naar Namibie de 100-400 gekocht bij Otto 1263 euro.
                            Ondanks alle voorspellingen dat de lenzen duurder gingen worden in 2010 kan je ze nu kopen voor +-1189 euro

                            Ik hoor de laatste jaren toch niet meer van minder scherpe exemplaren.

                            Hieronder een voorbeeldje op 400mm 1/500ste f8 iso400. :


                            mir
                            Bangelijk
                            das volgens mij wel een superlenske
                            Last edited by LesC; 14 november 2010, 10:45. Reden: Foto uit quote gehaald: geen herhaling!
                            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Ik heb in 2009 voor mijn reis naar Namibie de 100-400 gekocht bij Otto 1263 euro.
                              Ondanks alle voorspellingen dat de lenzen duurder gingen worden in 2010 kan je ze nu kopen voor +-1189 euro

                              Ik hoor de laatste jaren toch niet meer van minder scherpe exemplaren.

                              Hieronder een voorbeeldje op 400mm 1/500ste f8 iso400. :


                              mir
                              Stond er een UV filter op
                              Last edited by LesC; 14 november 2010, 10:45. Reden: Foto uit quote gehaald: geen herhaling!

                              Comment

                              Working...
                              X