Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans -grijsfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans -grijsfilter

    Beste,

    Ik ben nu al een tijdje aan het experimenteren met mijn D90.
    Ik probeer mijn witbalans nu altijd handmatig in te stellen,en tot nu toe lukt de vrij aardig momenteel doe ik dit met een wit papier.
    Er bestaan ook filters voor expodisc noemt men deze filters?
    Zij die beter de een gewoon wit blad.
    Heb ook iets gelezen over een grijskaart maar begrijp het niet zo goed,de ene zegt grijskaart gebruiken en de andere witbalans filter.
    Heb overal gezocht op mijn toestel naar instellen grijsfilter maar vind niks terug.
    Kan iemand mij daar wat meer uitleg over geven.

    mvg
    Gerrit

  • #2
    Re: Witbalans -grijsfilter

    Je hebt ze eigenlijk alle twee nodig
    De grijskaart is meer handig bij studio werk (je kan bv een model je grijskaart laten vasthouden, jij neemt er dan een foto van (van de grijskaart) en zo heb je de exacte witballans op die specifieke plaats in de ruimte.

    Indien het licht beetje van overal komt, gemend is (bv buitenlicht + kunstlicht), en of de ruimte grote sterke kleurvlakken heeft (bv groot rood tapijt, buiten het gras, veel gemend licht op een trouwfeest .... dan is de filter die je voor de lens houd beter omdat je dan een meer algemeen omgevingslicht gaat meten.
    Die filter kan je ook nog eens krijgen met een soort extra diffuser om verschillende lichtbronnen nog meer te mengen.

    Door de band gebruik ik de filter met extra diffuser voor algemeen werk.
    Bij een zeer specifiek doel is de grijskaart beter.

    Vergeet niet dat je dit moet herinstellen als de lichtcondities sterk veranderen (je gaat van binnen naar buiten bv) OF bij een lenswissel ook!

    Finaal zal je een goede basis hebben van witballans, maar in de praktijk zal je die waarschijnlijk nog een klein beetje moeten bijsturen in de nabewerking van de fotos.

    Comment

    Working...
    X