Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85mm scherpte

    Ik heb hier al een en ander over gepost, al met een paar BD'ers over gehad en ik kom er maar niet uit.
    Ik vrees dat ik niet met een 85mm kan werken Ik ben helemaal niet tevreden over de scherpte en bij het fotograferen bij bv. spelende kinderen heb ik geen enkele waar de focus/scherpte goed zit.
    Niet alleen bij volledig dicht diafragma, maar zelfs bij hoger zie ik problemen, zeker als het geen perfect stilstaande beelden zijn.

    Ben ik gewoon niet geschikt voor een 85mm lens? Het is een oudere nikor 85mm 1.8 AF-versie.
    Help o help, welke lens raden jullie mij dan wel aan.
    Ik twijfel ook nog steeds of ik hem ga terugbrengen of niet. Ik neig van wel, want voel me er niet goed bij, maar ligt het aan mij, ligt het aan de lens,...?

    De enen zeggen dat hij toch goed presteert, focus goed ligt, anderen zeggen dat het toch niet helemaal snor zit.
    Ik weet het allemaal niet meer, maar ik weet wel dat ik deze namiddag 165 foto's (ook wel snapshots en co, testfoto's) genomen heb waarvan niet 1 waarvan ik tevreden ben over de scherpte.
    Anderzijds heb ik studiofoto's bij F8 en hoger die wel knalscherp zijn.

    ik werk met een D50.
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: 85mm scherpte

    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Ik heb hier al een en ander over gepost, al met een paar BD'ers over gehad en ik kom er maar niet uit.
    Ik vrees dat ik niet met een 85mm kan werken Ik ben helemaal niet tevreden over de scherpte en bij het fotograferen bij bv. spelende kinderen heb ik geen enkele waar de focus/scherpte goed zit.
    Niet alleen bij volledig dicht diafragma, maar zelfs bij hoger zie ik problemen, zeker als het geen perfect stilstaande beelden zijn.

    Ben ik gewoon niet geschikt voor een 85mm lens? Het is een oudere nikor 85mm 1.8 AF-versie.
    Help o help, welke lens raden jullie mij dan wel aan.
    Ik twijfel ook nog steeds of ik hem ga terugbrengen of niet. Ik neig van wel, want voel me er niet goed bij, maar ligt het aan mij, ligt het aan de lens,...?

    De enen zeggen dat hij toch goed presteert, focus goed ligt, anderen zeggen dat het toch niet helemaal snor zit.
    Ik weet het allemaal niet meer, maar ik weet wel dat ik deze namiddag 165 foto's (ook wel snapshots en co, testfoto's) genomen heb waarvan niet 1 waarvan ik tevreden ben over de scherpte.
    Anderzijds heb ik studiofoto's bij F8 en hoger die wel knalscherp zijn.

    ik werk met een D50.
    Da's dan ook weer niet het simpelste hé.Mss toch eens eentje posten met exif.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: 85mm scherpte

      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
      Da's dan ook weer niet het simpelste hé.Mss toch eens eentje posten met exif.
      Ik zal eens kijken wat ik kan tevoorschijn toveren, maar tzal niet meer voor vanavond zijn vrees ik...
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: 85mm scherpte

        Ik denk eerder aan het fototoestel. De D50 is immers niet bepaald de strafste actiecamera. Welke instellingen gebruik je allemaal?

        Comment


        • #5
          Re: 85mm scherpte

          De d50 heeft toch geen scherpstelmotor?
          Groeten Remco.

          Comment


          • #6
            Re: 85mm scherpte

            natasha, kom eens langs en dan testen we op statief... Op mijn toestel en jouw toestel en vergeleken met mijn 85mm op 1.8
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: 85mm scherpte

              Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
              De d50 heeft toch geen scherpstelmotor?
              Toch wel... Het is vanaf D40/D60 dat de motoren uit de instapreeks van Nikon verdwenen zijn.

              Comment


              • #8
                Re: 85mm scherpte

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                natasha, kom eens langs en dan testen we op statief... Op mijn toestel en jouw toestel en vergeleken met mijn 85mm op 1.8
                Da's een goed idee Ik PM nog. Bedankt alvast ! (ik moet er echt eens mijn gedacht van maken... durf em precies toch niet retourneren)

                @frank207be: Maar waarom heb ik dat gevoel dan niet met mijn 50mm prime? Of zelfs kitlens?

                @Macroshopper: als ik hier foto's plaats, doe ik dan 'gewoon' een rechtstreeks jpg extract zonder verscherping + BD-sizer (10% verscherping)? Want softwarematig kan ik natuurljik altijd gaan bijverscherpen...
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 85mm scherpte

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                  @frank207be: Maar waarom heb ik dat gevoel dan niet met mijn 50mm prime? Of zelfs kitlens?
                  In dat geval kijk je inderdaad best de lens eens grondig na

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85mm scherpte

                    Als je twijfelt over de scherpte kan je al snel eens een back- en front-focus test doen.
                    Scherpstellen op een object en leg er een meetlat naast. Kan je meteen zien waar de scherpte
                    werkelijk ligt mocht ze niet juist op de plaats liggen waar ze zou moeten zijn
                    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85mm scherpte

                      Troost je, je bent niet alleen. Ik heb zelf soms het gevoel dat mijn Nikor 85 mm (de 1.8 AF-D versie) niet scherp is, bijvoorbeeld bij foto's van optredens bij slecht licht of bij foto's van onze spelende kids.

                      Ik heb er al aan gedacht om ze na te laten kijken tot ik ze ook eens in de studio gebruikte en de foto's messcherp waren. Natuurlijk waren de foto's in de studio genomen met een kleiner diafragma.

                      Ik vrees dat dit iets is om mee te leren leven en ondanks alles blijf ik toch nog op de 85 mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85mm scherpte

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jurgenspictures Bekijk bericht
                        Troost je, je bent niet alleen. Ik heb zelf soms het gevoel dat mijn Nikor 85 mm (de 1.8 AF-D versie) niet scherp is, bijvoorbeeld bij foto's van optredens bij slecht licht of bij foto's van onze spelende kids.
                        Zijn we dan teveeleisend?

                        voorbeeldjes:
                        groepje, op zeker 8m afstand genomen, dus toch normaliter een grote DOF. Vind het algeheel niet scherp (genoeg)

                        testie bij 4.5 (scherpgesteld op gezicht)
                        testie bij 1.8 (scherpgesteld op gezicht)

                        Of nog (is wel een crop, 2 keer zelfde crop wel)
                        deze bij F4
                        deze bij F1.8

                        Studiofoto bij F9/F11 ook heel scherp (kan voorbeeld wel niet tonen)

                        Ik hou je zeker nog op de hoogte van mijn vergelijkende test een dezer bij d_oracle.
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85mm scherpte

                          het zijn wel allemaal foto's met weinig contrast. Onlangs poste hier iemand een link naar een artikel over de vergeten relatie tussen scherpte en contrast. Misschien een proberen een paar foto's te maken van een scene met sterker contrast. Als t zonnetje vrolijk schijnt of zo.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85mm scherpte

                            Ik denk dat je het best even zou kunnen proberen om vanaf F 5.6 tot 8.0

                            Diafragma 1.8 gebruik ik als de het schemerig begint te worden en als ik een onderwerp wil isoleren

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85mm scherpte

                              Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                              Diafragma 1.8 gebruik ik als de het schemerig begint te worden en als ik een onderwerp wil isoleren
                              De eerste (4 kindjes op hek) is op F5.

                              Ik hou nu eenmaal van de 1.8 voor portretten (DOF en bokeh), daarom heb ik hem ook gekocht. Ik zou idd niet alle foto's die ik hier toon op 1.8 nemen, maar ik wil toch weten of dit normaal is.

                              Ik heb deze lens ook bij low light gebruikt (zaalvoetbal) en ben toch naar mijn 50mm overgestapt (allemaal op 1.8 genomen) omdat ik daar de focus op de juiste plaats had. Bij deze 85mm zit het er altijd knal naast/achter. Focust de 50mm sneller dan de 85mm? Alles komt toch uit de body wat focussen betreft?
                              Het verschil in DOF is natuurlijk ook wel groot.

                              Alvast bedankt voor de vele tips. Straks ben ik normaliter naar buiten en zal eens bij F8 kijken wat het geeft, al vermoed ik dat het dan wel ok zal zijn. Kun je trouwens al zien bij de testfoto op 4.5 en 1.8. Scherpteverschil is heel groot.

                              Ik vind het toch bizar dat ik bij stilstaande 'modellen' onscherpe (voor mij althans) foto's heb op F1.8, terwijl ik toch overal lees dat deze lens toch zo scherp is...

                              Ik 'denk' dat ik misschien te veel verwachtte bij 1.8? Maar we blijven testen, een dezer vergelijkende test met andere 85mm lens.
                              Ik heb trouwens al een paar vergelijkende foto's van deze lens met een andere 85mm, maar was op korte afstand genomen en rap rap, maar ik was toch in de luren gelegd. Ook de andere 85mm 1.8 was niet echt scherp te noemen vond ik.
                              Last edited by Nena; 4 november 2010, 09:51.
                              Al doende leert men...

                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X