Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro / Closeup / Accordeon / Lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro / Closeup / Accordeon / Lenzen

    Een vriend van me kwam met de vraag over dit onderwerp, en eerlijk gezegd heb ik er geen kaas van gegeten (of toch nie veel)

    Als ik klein dingen wil fotograferen draai ik even zoeen vergrootglaasje/filter op men standaardlens. Ik heb zo 2 sets van die glaasjes X1 X2 X4 en X10 dacht ik.
    Dat is voldoende voor mij omdat ik vooral fotos van electronica / micro-mechanica neem voor documentatie enzo.
    Anderzijds heb ik ook nog een "macro" stand op 1 van men telelenzen waar duidelijk beter fotos uit komen, maar ik zit dan vast aan 1 brandpunt.

    Ik weet ook wel dat dit niet de PRO methode is om macro/closeup te gaan werken.

    Graag had ik eens jullie input gehoord over het werken met zoeen accordeon.
    Werkt dat echt als een "zoom"?
    Welke lenzen zet je er dan best op?
    Wat kan ik verwachten van het werken met zoeen balg?
    Of dan toch "macro" lenzen gaan kopen?

  • #2
    Re: Macro / Closeup / Accordeon / Lenzen

    Als het enkel bedoeld is als documentatie materiaal en de kwaliteit iets minder mag zijn dan is zo'n voorzet lens een prima oplossing.
    Het is echter een bijkomend lenselement dat bijkomende fouten gaat geven.
    Het gebruik van een balg of tussenringen is een betere oplossing omdat deze geen glas bevatten en dus ook geen lensfouten teweeg brengen.

    Werkt dat echt als een "zoom"?
    Niet echt als een zoom, bij een zoom ga je de kijkhoek aanpassen,
    Hier ga je door de balguitrek korter bij je onderwerp kunnen scherp stellen met als gevolg dat het groter afgebeeld wordt. Je wijzigd dus de afbeeldingsmaatstaf. niet de beeldhoek.
    Welke lenzen zet je er dan best op?
    In princiepe kan je alle lenzen gebruiken, in de praktijk werkt het het best met lenzen met een vast brandpunt.
    Wat kan ik verwachten van het werken met zoeen balg?
    Waar je met een voorzetlens op een AF lens nog wel uit de hand kan werken is dat met balgen niet mogelijk. Je bent genoodzaakt om op statief te werken, waarschijnlijk zal je niet AF kunnen werken.
    Of dan toch "macro" lenzen gaan kopen?
    Dat hangt er vanaf of je deze veel gaat gebruiken of sporadisch. Bedenk wel dat goede macro lenzen in verhouding redelijk duur zijn tov een setje tussenringen dat je met meerdere lenzen kan gebruiken.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Macro / Closeup / Accordeon / Lenzen

      Ok dat is een zeer duidelijk antwoord, thanx for the info

      Comment

      Working...
      X