Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

    Ik heb op dit moment een canon 100-400 L is.
    Op zich ben ik tevreden over deze lens en kan hier wel scherpe foto's mee maken.
    Maar het lukt mij niet om bij bewolkt weer zulke details in de foto te krijgen als bij zonnig weer.
    Mijn vraag is dan ook wat kan ik het beste doen om wel tot goede resultaten te komen.

    - een nieuwe lens aanschaffen en welke kan ik dan het beste kopen.
    - een nieuwe canon body en welke?

    Oh ja en niet onbelangrijk ik gebruik deze lens voor zowel vogel als wildfotografie vaak vanaf een vaste plek of de mobiele schuilhut.

  • #2
    Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

    Misschien http://www.digitalefotografietips.nl...n/polarisatie/ ?

    Comment


    • #3
      Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

      Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
      Ik heb op dit moment een canon 100-400 L is.
      Op zich ben ik tevreden over deze lens en kan hier wel scherpe foto's mee maken.
      Maar het lukt mij niet om bij bewolkt weer zulke details in de foto te krijgen als bij zonnig weer.
      Mijn vraag is dan ook wat kan ik het beste doen om wel tot goede resultaten te komen.

      - een nieuwe lens aanschaffen en welke kan ik dan het beste kopen.
      - een nieuwe canon body en welke?

      Oh ja en niet onbelangrijk ik gebruik deze lens voor zowel vogel als wildfotografie vaak vanaf een vaste plek of de mobiele schuilhut.
      En gebruik je daarbij dan een statief?

      Indien ja, dan is de aanschaf van een 400mm of 500mm F4 de volgende stap, daarmee kan je nog wat sluitertijd en scherpte winnen, en de ISO laag houden.

      Comment


      • #4
        Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

        Hoeveel geld wil je uitgeven?

        De enige lens die op 400mm scherper is dan de 100-400 L IS en nog betaalbaar is, dat is de 400mm f5,6 L.

        Alle andere lenzen kosten een veelvoud van de 100-400...

        400mm f4 of f2,8
        500mm f4
        600mm f4
        800mm f5,6

        Die zijn heel erg goed, en ze worden ook veel gebruikt door natuurfotografen.
        Maar ze zijn wel allemaal heel duur.

        Bij bewolkt weer zal een polarisatiefilter de foto's nog slechter maken, want dan moet je de iso twee stops hoger zetten om dezelfde sluitertijd te krijgen bij dezelfde diafragma-opening. (Met een polarisatiefilter komt er tot twee stops minder licht binnen.)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

          Canon EF 200mm f/2.8 L USM II is een relatief goedkope oplossing voor situaties met minder licht en toch heel kwalitatief .
          Welke body heb je ?

          Comment


          • #6
            Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Hoeveel geld wil je uitgeven?

            De enige lens die op 400mm scherper is dan de 100-400 L IS en nog betaalbaar is, dat is de 400mm f5,6 L.

            Alle andere lenzen kosten een veelvoud van de 100-400...

            400mm f4 of f2,8
            500mm f4
            600mm f4
            800mm f5,6

            Die zijn heel erg goed, en ze worden ook veel gebruikt door natuurfotografen.
            Maar ze zijn wel allemaal heel duur.

            Bij bewolkt weer zal een polarisatiefilter de foto's nog slechter maken, want dan moet je de iso twee stops hoger zetten om dezelfde sluitertijd te krijgen bij dezelfde diafragma-opening. (Met een polarisatiefilter komt er tot twee stops minder licht binnen.)
            Voila; dit is 100% juist.
            En vergeet niet, de 400 5.6 L is scherper (meer detail), maar bij minder licht ga je de IS missen van de zoom. Dus eigenlijk moet je dan weer naar een (Goed!) statief grijpen.

            Comment


            • #7
              Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

              Oorspronkelijk geplaatst door Kendo Bekijk bericht
              Canon EF 200mm f/2.8 L USM II is een relatief goedkope oplossing voor situaties met minder licht en toch heel kwalitatief .
              Welke body heb je ?
              200mm is veel te kort voor vogelfotografie, zelfs met 400mm moet je al veel geluk hebben dat de vogels dicht genoeg in de buurt willen komen.
              En die 200mm f2,8 met een 2x teleconverter geeft ook geen scherpere beelden dan de 100-400 (ik denk zelfs dat de 100-400 dan scherper is).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                Misschien de opvolger van de 100-400?
                http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                http://rouwkema.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                  Misschien de opvolger van de 100-400?
                  Er zijn al een paar jaar geruchten over een nieuwe 100-400...

                  Het grootste probleem zal dan wel de prijs worden, nu is de 100-400 nog net betaalbaar voor heel wat amateurfotografen, de nieuwe versie zou wel eens een heel pak duurder kunnen zijn.

                  Als ze een 100-400 maken die even scherp is over het hele zoombereik als de 70-200 f2,8 L IS II, dan mag ze wel wat duurder zijn. Maar het is ook mogelijk dat die dan veel te duur wordt voor de "amateurs".
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                    Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                    werkt dat dan ook bij
                    Maar het lukt mij niet om bij bewolkt weer zulke details in de foto te krijgen als bij zonnig weer.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      werkt dat dan ook bij
                      Natuurlijk werkt dat niet. Een polaristaiefilter neemt licht WEG, dus resultaat, nog "slechtere" foto's in het geval van de TS.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                        Oorspronkelijk geplaatst door bert schoemaker Bekijk bericht
                        Maar het lukt mij niet om bij bewolkt weer zulke details in de foto te krijgen als bij zonnig weer.
                        Mijn vraag is dan ook wat kan ik het beste doen om wel tot goede resultaten te komen.

                        - een nieuwe lens aanschaffen en welke kan ik dan het beste kopen.
                        - een nieuwe canon body en welke?
                        Het verlies aan detail zal mede liggen aan het gebruik van hoge ISO-waarden bij minder licht. Maak je gebruik van een DSLR die op dat gebied niet bovengemiddeld presteert (350D of 40D bijvoorbeeld), dan valt er nog wel het een en ander aan winst te behalen door body aan te schaffen die wel bovengemiddeld scoort. Ik denk dan met name aan een tweedehands 1D Mark III die (wat mij betreft) zeer goed scoort qua hoge ISO-prestaties en AF. Prijs zal zo'n 1300 - 1500 bedragen, afhankelijk van de staat waarin het toestel verkeert. Een hoop geld natuurlijk maar altijd een "koopje" ten opzichte van de opties die er zijn op objectief-gebied
                        Last edited by LesC; 5 november 2010, 15:08. Reden: Quote verbeterd

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                          misschien ook eens de Canon 300 F4 IS met 1.4 conv overwegen?
                          dan bekom je een 420mm F5.6 IS die in mijn ogen scherper is dan de 100-400.
                          uiteraard verlies je wel het gemak van de zoom...

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                            Het kwaliteitsverschil tussen 300+1.4 en 100-400 is niet groot en zeker geen investering waard. Lichtsterke primes zijn een optie, maar heel duur. Een Sigma 120-300/2.8 OS is een optie, maar voor vogels is 300mm vermoedelijk ook wat kort (zelf op een crop). Met een 1.4x TC is het OK, maar ga je terug niet scherper uitkomen.

                            Bert, Welk toestel heb je nu? Gebruik je een statief, monopod? En wat is je budget dat je wil spenderen.
                            En je er komt een opvolger voor de 100-400 maar dat zal maar tegen eind volgend jaar zijn en deze zal ongeveer evenveel kosten dan een 70-200/2.8 II.

                            Heb je je lens al een gecontroleerd op front-back focus en afgesteld. Bij weinig licht zal je steeds bij volle opening fotograferen en kan dit een duidelijk verlies aan scherpte geven.
                            Te veel lenzen en te weinig tijd.
                            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens een verbetering t.o.v. canon 100-400 L is

                              Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
                              En je er komt een opvolger voor de 100-400 maar dat zal maar tegen eind volgend jaar zijn en deze zal ongeveer evenveel kosten dan een 70-200/2.8 II.
                              En waar haal jij precies deze wijsheid vandaan
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X