Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20mm op fullframe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 10-20mm op fullframe?

    Iemand ervaring met een Sigma 10-20mm groothoekzoom op een D700 FF?
    Op crop werkt deze prima, maar ik vroeg me af wat ze doet op een D700 in fullframe-modus...

  • #2
    Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

    Oorspronkelijk geplaatst door nikonD80 Bekijk bericht
    Iemand ervaring met een Sigma 10-20mm groothoekzoom op een D700 FF?
    Op crop werkt deze prima, maar ik vroeg me af wat ze doet op een D700 in fullframe-modus...
    nutteloos...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

      Kan je wat concreter zijn? (een voorbeeldfoto tonen ?)

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

        Ik heb zelf dit objectief even geprobeerd op de D700 en kan je zeggen dat je in ieder geval de zonnekap niet moet gebruiken (geeft vreemd gevormde vignettering). Wat overblijft in je foto is dan een ronde vignettering die afhankelijk van de groothoekstand meer of minder aanwezig is. Op 10 mm het meest....het is net of je door een patrijspoort heen kijkt.
        Al met al is deze combinatie dus niet echt bruikbaar om mooie foto's te maken; hiervoor zul je toch echt op zoek moeten gaan naar een ff geschikte variant.
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

          Vanaf 15 mm wordt die weer beeldvullend(zoals de meeste DX objectieven vanaf de helft van het bereik), maar je kan goed zien dat het stuk buiten het DX gebied nooit is bedoeld voor gebruik.

          Alternatief Sigma 15-30 3,5-4,5, die willen nog eens een keer 2de hands voorbij komen. Of als je echt breed wilt: Sigma 12-24.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

            Oorspronkelijk geplaatst door nikonD80 Bekijk bericht
            Kan je wat concreter zijn? (een voorbeeldfoto tonen ?)
            ik heb mijn sigma 10-20mm verkocht bij 't overstappen en een sigma 17-35mm gekocht voor de D700
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

              En zo heeft ieder zijn ding :
              Ik heb een 8-16 Sigma en past perfect op mijn Canon 1000D
              Kan het missen uiteraard, maar zou er spijt van hebben.
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

                Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                En zo heeft ieder zijn ding :
                Ik heb een 8-16 Sigma en past perfect op mijn Canon 1000D
                Kan het missen uiteraard, maar zou er spijt van hebben.
                De Sigma 8-16 is een lens voor APS-C sensors... Mijn 10-20 is dat ook.
                Die 8mm op je Canon 1000D komt (cropfactor x 1.6) uit op een equivalent van 12.8mm.
                Met mijn Nikon crop kom ik uit op 15mm equivalent, wat op zich al breed is. Toch zijn die extra paar millimeters volgens mij echt de moeite. (even gekeken op Flickr.com)

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  ik heb mijn sigma 10-20mm verkocht bij 't overstappen en een sigma 17-35mm gekocht voor de D700
                  Vind je 'm op 17mm nog breed genoeg? (Je verliest toch 2mm in het brede bereik tov. je 10mm op de Nikon 1.5x crop)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

                    Ik heb toch 2 jaar met een 12-24 gewerkt op FF en deze uiteindelijk ingeruild voor de 16-35. Extreem breed op FF is leuk maar na een tijdje merk je toch dat extreme groothoek niet altijd het juiste effect geeft. (Bij verkeerd gebruik geeft dat dus heel veel lege voorgrond en petieterig detail). Goed gebruik van zo een super wide vraagt dat je echt heel heel dicht op je onderwerp gaat zitten of op zijn minst iets interresant in de voorgrond hebt. Verder werkt de extreme breedhoek meestal ook beter in de portretstand. Alles bij elkaar genomen heb je meer plezier aan het 16-35 mm bereik.

                    Just my two cent...
                    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                    Flickr____No place to be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                      Ik heb toch 2 jaar met een 12-24 gewerkt op FF en deze uiteindelijk ingeruild voor de 16-35. Extreem breed op FF is leuk maar na een tijdje merk je toch dat extreme groothoek niet altijd het juiste effect geeft. (Bij verkeerd gebruik geeft dat dus heel veel lege voorgrond en petieterig detail). Goed gebruik van zo een super wide vraagt dat je echt heel heel dicht op je onderwerp gaat zitten of op zijn minst iets interresant in de voorgrond hebt. Verder werkt de extreme breedhoek meestal ook beter in de portretstand. Alles bij elkaar genomen heb je meer plezier aan het 16-35 mm bereik.

                      Just my two cent...
                      Daar kan ik wel in komen... Wat je zegt over oninteressante voorgronden is inderdaad de nagel op de kop. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de fotograaf. Croppen met de focus op het bovenste deel van de foto kan hier een oplossing bieden.

                      Een klein beetje zoom is natuurlijk ook leuk, als ik denk aan het 16-35 bereik. De mogelijkheid tot zoomen met mijn Sigma 10-20mm was ook vaak erg welkom.

                      Ik las trouwens dat de samyang 14mm (extreem breed op FF) goede reviews krijgt... Dat terzijde.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 10-20mm op fullframe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nikonD80 Bekijk bericht
                        Vind je 'm op 17mm nog breed genoeg? (Je verliest toch 2mm in het brede bereik tov. je 10mm op de Nikon 1.5x crop)
                        'k vind het best ok... is op FF toch al erg breed hoor!
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment

                        Working...
                        X