Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

    Vandaag was ik vliegtuigen gaan fotograferen bij Schiphol. Ik ben brildragend en merkte dat ik moeite heb om het hele beeld in één keer in de zoeker te zien. Dit komt doordat het oog door de bril verder van de opening van de zoeker af staat.

    Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem, en..... hoe ga je ermee om/los je het op?

  • #2
    Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

    welk toestel heb jij?
    de meeste toestelen kan je uw zoeker bij regelen zodat je erdoor kan kijken zonder bril

    Comment


    • #3
      Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

      Oorspronkelijk geplaatst door paramarc Bekijk bericht
      Vandaag was ik vliegtuigen gaan fotograferen bij Schiphol. Ik ben brildragend en merkte dat ik moeite heb om het hele beeld in één keer in de zoeker te zien. Dit komt doordat het oog door de bril verder van de opening van de zoeker af staat.

      Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem, en..... hoe ga je ermee om/los je het op?
      Ik had dit gevoel ook op mijn Canon 500D. Met de 7D heb ik dit niet. Deze laatste heeft een zoeker-beelddekking van 100% met een 1x-vergrotingsfactor. Voor de 500D was dit 95% en een vergrotingsfactor van 0,87. Misschien zijn er nog andere factoren die het verschil bepalen dat ik ervaar, zo technisch is mijn kennis niet. In elk geval heb ik nu het gevoel dat ik gemakkelijker/natuurgetrouwer door de zoeker kan kijken. Ik ben hier dermate tevreden over dat ik dit zeker in mijn achterhoofd houd bij toekomstige upgrades.

      Misschien dat anderen hierop nog wat interessante feedback kunnen geven?

      Comment


      • #4
        Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

        Zelfde probleem hier en de zoeker regelen kan.... maar niet genoeg om de sterkte van mijn brilglazen te evenaren. Wat een heel klein beetje verschil maakt is de rubber van de zoeker verwijderen, is niet veel maar toch een beetje.
        Leren mee leven zeker
        I love my D500

        Comment


        • #5
          Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

          Ik heb ook een Canon 500D. Ik heb een afwijking van -3 aan mijn ogen, ik zou eens moeten opzoeken in de handleiding of ik dit kan bijstellen.

          Maar tijdens het fotograferen lijkt het me niet echt handig om mijn bril steeds af te moeten doen....

          Als ik stilstaande dingen aan het fotograferen ben, dan heb je de tijd om rustig te kijken of alles in beeld is, dan heb ik het probleem niet. Maar met landende vliegtuigen is het een ander verhaal, dan komt het aan op snelheid

          Comment


          • #6
            Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

            je kan natuurlijk voor bv een nikon D300 of andere toestellen volgende eye-cup gebruiken

            Comment


            • #7
              Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

              Nog een aanvulling, ik kan zonder bril scherp zien door de zoeker, dat kan ik bijstellen. Zit ik nog steeds met het bril-af-bril-op ongemak.

              Maar mijn vrouw kwam ook met een briljante oplossing

              Als ik snelle dingen ga fotograferen, dan weet ik dat meestal van tevoren. Zegt mijn vrouw "waarom doe je je lenzen niet in, die draag je nu alleen tijdens het sporten maar je kunt er ook mee gaan fotograferen"

              Zo had ik het nog niet bekeken. Vliegtuigspotten = lenzen in

              Ik ben benieuwd of er ook andere oplossingen zijn voor dit probleem, altijd handig om te weten.

              Comment


              • #9
                Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

                en zoals ik al in een vorige post zei kan je een grotere eye-cup gebruiken
                die meer het zicht rond je bril glas afschermt

                Comment


                • #10
                  Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

                  Ik ben sinds deze zomer ook overgestapt op contactlenzen (heb links -3 en rechts -2.5) Bevalt me supergoed, in het bijzonder tijdens het fotograferen
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #11
                    Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

                    Kan je geen correctielensjes met de juiste dioptrie kopen die je voor het occulair plaatst zodat je je bril niet meer hoeft op te zetten? Althans in de goede oude analoog-periode werd dat zo gedaan, dus ik veronderstel dat die nu ook nog wel zullen bestaan.
                    Groeten,
                    Geert

                    Comment


                    • #12
                      Re: Lastig om hele zoekerbeeld in één keer te zien

                      Een grote eye-cup zou misschien wel wat zijn inderdaad, voor het geval mijn bril op mijn neus staat. Deze ga ik een keer uitproberen in de fotografie-winkel.

                      Bedankt voor jullie tips

                      Comment

                      Working...
                      X