Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computer - Minimum Requirements

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Computer - Minimum Requirements

    Dag Iedereen,

    Dit is mijn eerste post op het Digital Forum. Mijn excuses voor het geval dit onderwerp in de verkeerde categorie geplaatst zijn.

    Mijn vraag betreft: de minimumvereisten van een nieuwe pc voor fotobewerking.

    Ik fotografeer sedert vorige week met een Canon EOS 5D MK II en zit niet alleen verveeld met het feit dat ik daarvoor CS4 nodig zou hebben, maar ook met het feit dat mijn - nu al trage PC - helemaal traag gaat reageren (5 jaar oud). De nood aan een nieuwe, meer puissante, PC steekt de kop op.

    De vraag dus: op welke minimumvereisten moet ik gaan letten bij het aankopen van een nieuwe pc die mij toelaat om vlot in CS4 zware fotobestanden te bewerken (processor, grafische kaart, geheugen ...)?

    Wie weet raad?

    Alvast dank en vriendelijke groeten,

    Lightfreezer

    [Mod-LesC]Topic verplaatst van Accessoires naar Algemeen, waar het m.i. beter tot z'n recht zou moeten komen.[/Mod]
    Last edited by LesC; 28 oktober 2010, 14:51.

  • #2
    Re: Computer - Minimum Requirements

    Als je een nieuwe computer koopt zou ik nooit voor de minimale configuratie gaan, daar groei je snel uit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Computer - Minimum Requirements

      staat dat niet op de doos van CS4?
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Computer - Minimum Requirements

        hangt ervan af welke software je wil draaien.
        Photoshop vergt niet veel van je PC. Bij mij draait CS5 op een dualcore met slechts 1GB werkgeheugen. Lightroom draait ook maar zeer traag. Capture NX2 draait tergend lanzaam, is bijna niet mee te werken.
        Conclusie is dat photoshop, in tegenstelling tot wat sommigen beweren helemaal niet veel eisen stelt van een PC.
        Dus als het is om te Photoshoppen, hoeft die pc niet zo zwaar te zijn, wil je werken met Lightroom, dan heb je wat meer nodig, en dat is vooral geheugen en een goede grafische kaart.
        Ik sta nu ook op het punt om een nieuwe pc te kopen en denk aan een Intel i5 (versie met 4cores, want er zijn ook i5 processors met slechts 2 cores) met minimum 4Gb werkgeheugen en een grafische kaart met 1024 werkgeheugen. Ik denk dat je met zulke configuratie royaal moet kunnen werken.

        Een mooie site waar je veel info vind over PC-configuraties en die ook een mooi forum hebben is www.hardware.info

        Comment


        • #5
          Re: Computer - Minimum Requirements

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          Conclusie is dat photoshop, in tegenstelling tot wat sommigen beweren helemaal niet veel eisen stelt van een PC.
          photoshop valt heel goed mee, da's waar. Heel veel wordt toch ook bepaald tot de bestandsgrootte. Bewerk maar eens een pano van 18 foto's van 20MP en daarna een foto voor het web op 900x600. Het ene kan je met een gig ram gemakkelijker aan dan het andere.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Computer - Minimum Requirements

            Ik gebruik ook een 5D MKII, en ik heb geen CS 4 nodig om de foto's te bewerken, dat gaat met Photoshop Elements ook.

            Ik ben pas overgeschakeld van Elements 5 naar 9, op de doos staan de volgende minimum-systeemvereisten:

            -1,6GHz of snellere processor
            -Microsoft XP met service-pack 2 of 3, Windows Vista of Windows 7
            -Kleurenmonitor met 16-bits kleurenvideokaart
            -Microsoft DirectX 9-compatibel stuurprogramma voor weergave
            -1 GB RAM (2 GB voor HD-videofuncties)
            -3 GB vrije ruimte op de vaste schijf (tijdens installatie is er meer ruimte nodig)
            -DVD-rom station
            -Internetverbinding vereist voor internetservices

            De duurdere professionele Photoshop-versies zullen altijd wel ergens beter zijn, maar de meeste bewerkingen kan je net zo goed uitvoeren met Elements.
            Ik begrijp niet waarom je CS 4 MOET hebben om de foto's van een 5D MKII te kunnen bewerken. Wie heeft jou dat wijsgemaakt?

            Op mijn reserve-pc die nu meer dan 8 jaar oud is kan ik Elements 9 ook zonder problemen gebruiken, maar daar laat ik voorlopig Elements 5 nog wel opstaan.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Computer - Minimum Requirements

              Wat ik meestal doe als ik een nieuwe pc koop is de processor kiezen die net onder de enorme prijssprong valt. Normaal ga die vrij gelijdelijk omhoog en dan ineens een piek. Die daar net onder is degene die je moet hebben.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: Computer - Minimum Requirements

                De minimum requirement voor eender welke software is een Mac :-)
                www.YourConcertShots.com

                Comment


                • #9
                  Re: Computer - Minimum Requirements

                  Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                  De minimum requirement voor eender welke software is een Mac :-)
                  Mac verouderd ook
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Computer - Minimum Requirements

                    Persoonlijk zou ik zeggen minimaal:

                    Quad core (amd of intel - maakt niet veel uit)
                    4GB of 6GB geheugen
                    VGA kaart apart (prijs van ongeveer 100 euro is ok (type 5570, 5670 van ati om vb te geven))
                    1TB hd 7200 rpm

                    De rest maakt niet zo veel uit.

                    Succes met je keuze
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Computer - Minimum Requirements

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Wat ik meestal doe als ik een nieuwe pc koop is de processor kiezen die net onder de enorme prijssprong valt. Normaal ga die vrij gelijdelijk omhoog en dan ineens een piek. Die daar net onder is degene die je moet hebben.
                      Die ik inderdaad ook, heb zo mijn i7 gekozen, 8Gb ram, 2Tb disk, 2x 22" Dell 2209WA ... schitterende machine voor PhotoShop en al de rest ... prijskaartje met schermen wel bijna 1500 Euro

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik begrijp niet waarom je CS 4 MOET hebben om de foto's van een 5D MKII te kunnen bewerken. Wie heeft jou dat wijsgemaakt
                      ACR van CS3 kan de raw files van de 5dII niet aan dacht ik ?

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Computer - Minimum Requirements

                        Misschien moet je eerst je CR2's eens omzetten naar DNG's. Met Adobe DNG Converter. Gratis te vinden op de adobe-site. Daarmee zet je je niet-compatibele cr2-raw om naar en wel compatibele dng-raw. Al je camera raw functies blijven behouden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Computer - Minimum Requirements

                          Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                          De minimum requirement voor eender welke software is een Mac :-)

                          Helaas krijg je, door Mac te gebruiken, de onweerstaanbare neiging om te pas maar vooral te onpas bovenstaande mening door anderen hun strot te jagen.
                          Je krijgt er ook gratis de oogkleppen bij en de tunnelvisie.
                          Lijkt wel een virus...



                          Disclaimer: Dit is niet van toepassing op alle Macgebruikers, sommige zijn inderdaad resistent

                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: Computer - Minimum Requirements

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Die ik inderdaad ook, heb zo mijn i7 gekozen, 8Gb ram, 2Tb disk, 2x 22" Dell 2209WA ... schitterende machine voor PhotoShop en al de rest ... prijskaartje met schermen wel bijna 1500 Euro



                            Mark
                            ssssst sssssst want ik krijg zin om ook ene te kopen.
                            (prijskaartje valt mee, dat heb ik alleen al aan mijn scherm gegeven)
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Computer - Minimum Requirements

                              Als je nu koopt, ga dan zo zwaar als je portemonnee kan dragen.
                              Lichtere pc's kunnen het meestal ook wel aan, maar alles duurt (heel) wat langer en het risico op vastlopen wordt groter. Een zware pc komt ook niet helemaal tot z'n recht als de software niet meekan. Zorg dus dat je een CS-versie neemt die voor de multicore's ontworpen is. Ik heb ook net gekocht (moet nog toekomen) en heb er deze keer voor gekozen in de snelste iMac te investeren om wat langer safe te zijn.
                              Maar sinds het 64bit platform liggen windows en mac veel dichter tegen elkaar, dus als je een degelijke pc koopt komt het ook wel in orde.
                              Koop je dus ofwel de snelste dualcore i5 ofwel een quadcore i7 met 8gig RAM, een goeie grafische kaart met 1Gig of meer en minstens 1 TB harde schijf.
                              Ga vooral voor een betrouwbaar merk, want dezer dagen is het vooral wat tussen al die mooie onderdelen zit dat het verschil maakt. Neem er ook een goeie monitor bij, zodat je foto's echt tot hun recht komen.
                              Hoop dat 't wat nuttig is,
                              Gerrit

                              Comment

                              Working...
                              X