Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

contax lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • contax lenzen

    hallo,

    Ik bezit enkele mooie contax lenzen, en zou deze graag verder digitaal gebruiken.

    Op internet zijn adapters verkrijgbaar voor 4/3 camera's, en andere adapters voor canon eos camera's.

    Een camera verkoper vertelde mij dat manuele canon lenzen niet op eos bodies passen en zijns inziens dus ook manuele contax lenzen nooit op eos zullen passen.

    iemand ervaring hiermee?

  • #2
    Re: contax lenzen

    ervaring niet, maar al wel gehoord hier van mensen die manuele canon lenzen op hun EOS body zetten. Dan zou dat met die contax ook moeten gaan.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: contax lenzen

      Met adapters past alles he, zeker op crop camera's. Met FF camera's kan je soms problemen krijgen met de spiegel.

      Comment


      • #4
        Re: contax lenzen

        De uitleg van die verkoper klopt, de oude Canon FD lenzen passen niet op EOS met een simpele adapter zonder extra correctielens, veel andere manuele lenzen wel (m42, Nikon, C/Y, Zuiko, ...)

        Ik heb zelf voorlopig nog enkel een Carl Zeiss Distagon T* 35mm f/2.8 in Contax/Yashica mount, omdat dat een van de weinige goedkope c/y lenzen is (<€100), en deze is al geweldig, zeker voor landschap!
        Microcontrast/resolutie waar zelfs de 35L net niet aan geraakt en veel meer diepte/3D in de beelden!

        Mijn adapter komt van hier: http://www.fotoshopaalten.nl/adapter...-c-60_181.html

        Welke lenzen heb je zoal liggen? En moest je ze ooit verkopen (zeker de 21 of 100mm) dan mag je mij altijd een berichtje sturen
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: contax lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
          Een camera verkoper vertelde mij dat manuele canon lenzen niet op eos bodies passen en zijns inziens dus ook manuele contax lenzen nooit op eos zullen passen.

          iemand ervaring hiermee?
          Die vent weet er geen klap van.
          FD lenzen zijn niet aan te passen , tenzij je er een andere mount op monteert, maar Contax gaat met een simpele adapter wel , mits het diafragma op de lens bedienbaar is.

          Comment


          • #6
            Re: contax lenzen

            Ah, ik had 'mijns inziens' gelezen, maar in dat geval weet die persoon er idd niet veel van, die zal liever een nieuwe lens verkopen zeker, hoewel die wsl minder goed zal zijn..
            Overigens zullen Contax G lenzen niet werken op DSLR's, enkel op m4/3 of NEX toestellen.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: contax lenzen

              Achter deze link staan de registerafstanden van de verschillende mounts in stijgende volgorde : http://www.graphics.cornell.edu/~wes...-register.html en de Contax-mount heeft een kleinere registerafstand dan jouw Nikon.
              Dit betekent dat je de lenzen niet gaat kunnen gebruiken op oneindig met een adapter zonder correctieglas.

              Een adapter zonder glas(voor macrolenzen) kost op Ebay ongeveer 15 Euro, verzendkosten inbegrepen : http://cgi.benl.ebay.be/Contax-Yashi...ns_Accessories

              Een adapter met glas(voor gewone lenzen) kost op Ebay ongeveer 20 Euro, verzendkosten inbegrepen : http://cgi.benl.ebay.be/Contax-Yashi...ns_Accessories
              De kans bestaat wel dat het correctieglas de kwaliteit van je foto's gaat verminderen.

              Sven
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

              Comment


              • #8
                Re: contax lenzen

                Wie zijn Nikon?

                Comment


                • #9
                  Re: contax lenzen

                  Contax lenzen zijn de top-lenzen uit de MF periode. Dat zie je dan ook aan de prijzen.
                  Mits een eenvoudige contax/yashica adapter zet je die op je canon.

                  Eventjes voorzichtig zijn dat je lenzen wel degelijk een klassieke 35mm Co/y vatting hebben en geen 645 of zoiets (dan zijn ze wel iets te groot).

                  mvg,
                  Paul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: contax lenzen

                    Hallo iedereen,

                    Bedankt voor de hints en tips. Dit helpt mij zeker verder.
                    Alhoewel, de aankoop van een canon body staat nog niet vast, ik ben nogal nikon-verslaafd.

                    voor de geïnteresseerden, (oermens), ik heb
                    25 mm/2.8
                    45 mm/2.8 een zeer klein objectief, maar prachtige fotos
                    50 mm/1.4
                    85 mm/1.4
                    allemaal voor gewone kleinbeeld cameras van contax

                    Als de canon niet doorgaat, en er interesse is, stel ik ze later wel te koop.

                    nogmaals bedankt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: contax lenzen

                      Graag gedaan en mooie reeks lenzen!
                      Ik weet het niet zeker, maar vrees dat die lenzen idd niet op een Nikon toestel kunnen.
                      Nog een kleine bedenking: je kunt best gaan voor een toestel uit de xxD reeks (of xD natuurlijk), deze hebben een iets grotere zoeker dan de compactere toestellen en hun matglas kan heel eenvoudig zelf verwisseld worden voor een versie waarop je wel kunt scherpstellen met lenzen die lichtsterker zijn dan 2.8 (bvb Ef-S), met de moderne standaardmatglazen is dit vrijwel onmogelijk dus zonder ga je niet veel plezier beleven aan manuele lenzen!

                      Hier nog een topic met een hoop Contax voorbeelden http://www.fredmiranda.com/forum/topic/891645
                      Per lens zijn er vaak ook nog aparte topics.
                      Last edited by oermens; 30 oktober 2010, 00:07.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: contax lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        Wie zijn Nikon?
                        In Nabuc zijn gegevens staat dat hij een Nikon heeft.

                        Sven
                        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                        Comment


                        • #13
                          Re: contax lenzen

                          Bedankt Sven, voor de info ivm compatibiliteit met Nikon.

                          Ik heb alle info eens doorgenomen en vrees ervoor dat de adapters om een Contax op een nikon te zetten, geen ideale oplossing zijn. Veel negatieve info op het net hierover. Maar je hebt gelijk, ik ben een nikon fan en je had goed opgemerkt dat ik een D40 heb. Het aanschaffen van een canon zal echter waarschijnlijk noodzakelijk zijn als ik met die Contax lenzen nog iets wil doen.

                          hallo Koen,

                          Hele nuttige tip ivm dat matglas. Ik zag dat je daar zelf een draadje over begonnen was een jaar geleden. Heb je dat dan gekocht? Ik heb zelf nog wat oude lenzen Nikon AI, en ik wist niet dat je in digitale reflexen het matglas kan vervangen of er een aan toevoegen. De Amerikaanse site waar jij naar verwees biedt er een aan voor Nikon D40. Interesseert mij wel.

                          vg,
                          Toon.

                          Comment


                          • #14
                            Re: contax lenzen

                            <Hint>
                            Ik ben altijd in de markt voor een contax 85mm.
                            </hint>

                            Paul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: contax lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                              Bedankt Sven, voor de info ivm compatibiliteit met Nikon.

                              Ik heb alle info eens doorgenomen en vrees ervoor dat de adapters om een Contax op een nikon te zetten, geen ideale oplossing zijn. Veel negatieve info op het net hierover. Maar je hebt gelijk, ik ben een nikon fan en je had goed opgemerkt dat ik een D40 heb. Het aanschaffen van een canon zal echter waarschijnlijk noodzakelijk zijn als ik met die Contax lenzen nog iets wil doen.

                              hallo Koen,

                              Hele nuttige tip ivm dat matglas. Ik zag dat je daar zelf een draadje over begonnen was een jaar geleden. Heb je dat dan gekocht? Ik heb zelf nog wat oude lenzen Nikon AI, en ik wist niet dat je in digitale reflexen het matglas kan vervangen of er een aan toevoegen. De Amerikaanse site waar jij naar verwees biedt er een aan voor Nikon D40. Interesseert mij wel.

                              vg,
                              Toon.
                              Hey, ivm de vervangglazen voor Nikon kan ik niet zo veel zeggen, ik ben zelf gegaan voor een origineel MF matglas van Canon zonder splitscreen, maar waarop je wel al iets beter kunt beoordelen waar de scherpte ligt. Het nadeel is dat dit wsl minder exact is dan een splitscreen, voordeel is dat je eindelijk vrijheid hebt van compositie zonder te moeten scherpstellen in het midden en dan te herkaderen.

                              Succes met de keuze!
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X