Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

    Vanmorgen al een vraag in het "Camera" forum, nu ook bij de objectieven.

    Ik weet ondertussen dat de Minolta AF lenzen in principe probleemloos op de A550 passen en dat je op Dyxum veel uitleg vindt over compatibele lenzen. En op tweedehandssites vind je regelmatig analoge Minolta reflexen met dergelijke lenzen tegen lage prijs.
    Zijn die oude lenzen per definitie beter dan de 15-55 en 55-200 kitlenzen van mijn A550, ook al hebben ze dezelfde diafragma waarden? Of had je daar ook dezelfde opdeling in goedkope standaardlenzen en betere dure lenzen?

    En aangezien ik nooit met analoge reflex heb gewerkt: klopt het dat ik de mm van zo'n "analoge" lens moet delen door 1,5 of 1,6 om het aantal mm te weten waarmee dit op mijn 550 ongeveer overeenstemt.

    Om te besluiten, nog een vraag: geldt de Minolta compatibilteit ook voor externe flitsers, maw past een externe flits (ook al is het van een ander merk) van een analoge Minolta reflex op mijn 550, met dezelfde mogelijkheden (automatische flitssterkte bv)?

    Mocht het niet duidelijk zijn, ik wil dus nog wat extra materiaal verzamelen, liefst goedkoop. But don't we all?

    Ja, ik ben een beginneling.

  • #2
    Re: [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

    Dag Serge,

    Zijn die oude lenzen per definitie beter dan de 15-55 en 55-200 kitlenzen van mijn A550, ook al hebben ze dezelfde diafragma waarden? Of had je daar ook dezelfde opdeling in goedkope standaardlenzen en betere dure lenzen?
    neen, die zijn per definitie niet persé beter.
    het beste dat je kan doen, is op dyxum de reviews bekijken van een lens vooraleer er eentje te kopen. Dan nog is het aangeraden ze eerst te mogen testen.
    Wel goed lezen, want ze hebben het daar meestal over "value for money". Een lens kan daar "fantastisch" zijn wanneer ze goedkoop te vinden is. Mocht diezelfde lens bv. het dubbel van de prijs kosten, dan zou die niet meer de moeite waard zijn. De reviews zijn dus gekleurd en je moet er toch wat mee opletten.

    De topkwaliteit van Minolta zijn de "G" lenzen. De kitlenzen van Minolta zijn niet altijd zeer bijzonder. Over de kitlenzen van Sony kan ik me niet uitspreken want ik heb er geen :-) (alleen primes)

    klopt het dat ik de mm van zo'n "analoge" lens moet delen door 1,5 of 1,6 om het aantal mm te weten waarmee dit op mijn 550 ongeveer overeenstemt.
    De cropfactor is 1,5.
    Om ongeveer hetzelfde beeld (nota: dit is simpel uitgelegd) van een 50mm in kleinbeeld op je A550 te zien, zal je een 35mm lens nodig hebben.

    geldt de Minolta compatibilteit ook voor externe flitsers, maw past een externe flits (ook al is het van een ander merk) van een analoge Minolta reflex op mijn 550, met dezelfde mogelijkheden (automatische flitssterkte bv)?
    Ik zou toch een nieuwe flitser kopen. Er bestaat wel ergens op een Sony-website een overzicht van welke flitsers compatibel zijn.

    liefst goedkoop. But don't we all?
    yups!

    Groetjes,
    Geert
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

      Qua flitser zou ik inderdaad een nieuw exemplaar kopen. Heb zelf ook een sony en heb ook gezocht naar 'goedkope' flitsers. Uiteindelijk toch maar de HVL-F42AM in de winkel gekocht, met garantie, mogelijkheid om terug te gaan en de gemaakte foto's te bespreken etc.

      Qua lenzen, er past zoveel op. Ga na wat je doel is (lichtsterk, aantal mm's, zoom of prime) en bepaal aan de hand daarvan welke lenzen geschikt zijn. Heb zelf bijvoorbeeld een sigma 28-70mm F2.8 EX Aspherical aangeschaft omdat ik een toch wat meer lichtsterke lens wilde hebben dan de standaard lenzen.

      Ga dus na wat je van een lens verlangd (aantal mm, lichtsterk, zoom of prim zijn wel de belangrijkste). Vervolgens even zoeken op 2e hands, winkels etc en aanschaffen.

      O.a. minolta, sony, sigma, tamron lenzen passen op de Alpha's. Maar ga dus na wat je wilt qua lens en zoek vervolgens naar lenzen die hieraan voldoen. Anders weet je niet wat je moet hebben.
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #4
        Re: [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

        Denk er wel aan dat Minolta (net als o.a. Canon) haar lensmount ooit totaal heeft veranderd, dus de oudere Minolta (Rokkor) MD-vatting lenzen passen op geen enkel modern toestel zonder zware mechanische ingrepen!
        Ik weet niet in welk jaar dit gebeurd is, maar dat valt zeker op te zoeken..

        Sommigen waren trouwens wel legendarisch goed (zoals bvb mijn Rokkor 58 1.2)
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Denk er wel aan dat Minolta (net als o.a. Canon) haar lensmount ooit totaal heeft veranderd, dus de oudere Minolta (Rokkor) MD-vatting lenzen passen op geen enkel modern toestel zonder zware mechanische ingrepen!
          Ik weet niet in welk jaar dit gebeurd is, maar dat valt zeker op te zoeken..

          Sommigen waren trouwens wel legendarisch goed (zoals bvb mijn Rokkor 58 1.2)
          1985

          Comment


          • #6
            Re: [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

            Het meeste is hier wel al geschreven... toch nog eventjes vermelden dat sommige Minolta lenzen en flitsen volledig identiek zijn aan die van Sony (op het logo na), dit geldt zowel voor enkele goedkopere lenzen, voor sommige primes als voor enkele heel dure G-lenzen).

            wat de flitsen betreft zijn de Minolta Program Flash 5600HS en 3600HS volledig compatibel (en gelijk aan de Sony HVL-F56AM en F36AM)

            Maar eigenlijk vind je het antwoord op al deze vragen hier: http://support.sony-europe.com/dime/...px?m=DSLR-A550
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

            Comment


            • #7
              Re: [Sony] oude Minolta lenzen beter dan Alpha 550 kitlenzen?

              Dank je wel allemaal voor de heel nuttige info!

              Comment

              Working...
              X