Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

interieur en tilt/shift lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • interieur en tilt/shift lens

    Beste...

    Kun je een tilt/shift lens gebruiken voor interieurfotografie? Wat ik op de site van Canon terug vindt is hij geschikt voor architectuur en landschappen. Welke hinder ga ik terug vinden bij interieur, qua perspectief, lensfouten enz...
    Ik fotografeer met een 5D en heb een 24-70 2.8L USM, dus denk dat ik hier al redelijk met uit de weg kan.

    Maar zou graag eens zo'n lens huren voor een paar dagen.
    Bedankt voor het advies!

  • #2
    Re: interieur en tilt/shift lens

    Volgens mij heb je meer aan een groothoek dan aan een T/S voor interieur. Als je maar zorgt dat je camera goed waterpas 2x.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: interieur en tilt/shift lens

      Oorspronkelijk geplaatst door youri2401 Bekijk bericht
      Beste...

      Kun je een tilt/shift lens gebruiken voor interieurfotografie? Wat ik op de site van Canon terug vindt is hij geschikt voor architectuur en landschappen. Welke hinder ga ik terug vinden bij interieur, qua perspectief, lensfouten enz...
      Ik fotografeer met een 5D en heb een 24-70 2.8L USM, dus denk dat ik hier al redelijk met uit de weg kan.

      Maar zou graag eens zo'n lens huren voor een paar dagen.
      Bedankt voor het advies!
      Tilt shift is dé uitgelezen lens voor interieurfotografie. (=architektuur)
      Eigenlijk is deze lens zeer breed inzetbaar, echter wel statief en manueel focus.
      Optisch is de Canon 90mm (die heb ik een poosje mogen bezitten) ongelooflijk goed; er zijn geen lensfouten te verwachten, het enigste nadeel is op fullframe bij bepaalde standen iets meer vignetering, maar in de software is dat zo weggewerkt.
      Wel een probleem met de 5D mk1 is dat je geen live view hebt, en dus manueel door de zoeker moet scherpstellen, niet eenvoudig..
      Last edited by Rudy; 28 oktober 2010, 19:01.

      Comment


      • #4
        Re: interieur en tilt/shift lens

        ik gebruik hier bijna enkel nog de tse-24 voor interieur.
        Perfect gewoon, enkel wel op fuulframe anders kom je tekort.
        Lensfouten, misschien wel maar heb er alleszinds geen last van (m'n klanten ook niet )

        Comment


        • #5
          Re: interieur en tilt/shift lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Tilt shift is dé uitgelezen lens voor interieurfotografie. (=architektuur)
          Eigenlijk is deze lens zeer breed inzetbaar, echter wel statief en manueel focus.
          Optisch is de Canon 85mm (die heb ik een poosje mogen bezitten) Ongelooflijk goed; er zijn geen lensfout te verwachten, het enigste nadeel is op fullframe bij bepaalde standen iets meer vignetering, maar in de software is dat zo weggewerkt.
          Wel een probleem met de 5D is dat je geen live view hebt, en dus manueel door de zoeker moet scherpstellen, niet eenvoudig..
          85mm? voor interieurs?
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: interieur en tilt/shift lens

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            85mm? voor interieurs?
            Canon heeft niet eens een 85mm TS-E lens... Ik vermoed dat Rudy per abuis een verkeerde tekst heeft geplaatst in dit topic....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: interieur en tilt/shift lens

              Oorspronkelijk geplaatst door youri2401 Bekijk bericht
              Beste...

              Kun je een tilt/shift lens gebruiken voor interieurfotografie? Wat ik op de site van Canon terug vindt is hij geschikt voor architectuur en landschappen. Welke hinder ga ik terug vinden bij interieur, qua perspectief, lensfouten enz...
              Ik fotografeer met een 5D en heb een 24-70 2.8L USM, dus denk dat ik hier al redelijk met uit de weg kan.

              Maar zou graag eens zo'n lens huren voor een paar dagen.
              Bedankt voor het advies!
              Ga met een groothoeklens op een ladder staan - zorg dat het sensorvlak parallel is met de muren. that's it

              greetz, Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: interieur en tilt/shift lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Ga met een groothoeklens op een ladder staan - zorg dat het sensorvlak parallel is met de muren. that's it

                greetz, Nerdi
                met 'de muren' of met 1 muur
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: interieur en tilt/shift lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Canon heeft niet eens een 85mm TS-E lens... Ik vermoed dat Rudy per abuis een verkeerde tekst heeft geplaatst in dit topic....
                  Error, moest 90mm zijn.
                  Ik heb hem hier aan een forumlid verder verkocht, ik geloof dat die er nog steeds superkontent mee is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: interieur en tilt/shift lens

                    Dag Kestelyn,
                    Kun je mee eens een link sturen naar enkele interieurfoto's van je. Ben heel benieuwd want als ik ga kijken op internet naar afbeeldingen komt alles zo miniatuur over en is wel mooi bij een interieur?
                    Bedankt en groeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: interieur en tilt/shift lens

                      ik ben overgestapt naar een 17mm TSE als je zin hebt om naar het Gentse te rijden kan je mijn 24mm TSE proberen.
                      gr

                      Comment


                      • #12
                        Re: interieur en tilt/shift lens

                        Mijn droomlens, maar erg duur

                        http://www.dpreview.com/news/0801/08...ikkorpce24.asp
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                        Comment


                        • #13
                          Re: interieur en tilt/shift lens

                          De nieuwe TS objectieven van Canon en Nikon zijn erg duur, maar hebben een hoge optische kwaliteit en bieden veel instelmogelijkheden. Vooral door hun kwaliteit, door de controle van de scherptediepte en perspectiefcorrectie, en door de brede beeldhoek (voor de 24mm en 17mm (Canon) op een full-frame camera) zijn ze zeer geschikt voor interieur. De perspectiefcorrectie kan in sommige situaties ook met software, maar ter plaatse je beeldvlak verschuiven geeft je meer mogelijkheden in de compositie. Erg geschikt voor interieurs dus, of voor gelijkaardige onderwerpen die een brede beeldhoek en geen snelle fotografie vereisen.
                          Hou wel rekening met enkele specifieke gebruiksaspecten:
                          - Het scherpstellen is manueel: voor een maximale precisie is op een digitale camera lijkt me liveview met zoomfunctie onontbeerlijk, maar dat werkt dan ook heel vlot.
                          - Het gebruik van een statief is meestal nodig, maar voor interieurfotografie is dit normaal, denk ik.
                          - De shift-functie is meestal geen alternatief voor het veranderen van je opnamestandpunt, net zo min als een zoom-functie dat is bij zoomobjectieven. Eens op je gewenste opnamestandpunt, kan je met de shift-functie wel beter de gewenste beelduitsnede bepalen en toch sommige lijnen parallel of minder schuin houden.
                          - Door de brede beeldhoek van de groothoeken, is het zoals steeds opletten met de beeldcompositie, om geen onnatuurlijk resultaat te bekomen, zeker met een 17mm TS, en nog meer bij grote shift.

                          Comment

                          Working...
                          X