Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste groothoek

    Hallo,

    Ik wil een groothoeklens kopen in de range van ca 10-20 mm, maar twijfel over de specificaties. Ik gebruik hem zowel op Canon als Nikon bodies. Hij moet aan drie belangrijke gegevens voldoen:
    1 scherpstelling zo dichtbij mogelijk. Liefst op een paar cm.
    2 zo min mogelijk milimeters (8-, maar zonder vertekening aan de randen, geen fish eye effecten
    3 het liefst zou ik hem zowel op FF als op camera met kleinere sensor willen kunnen gebruiken.

    Ik heb een heel rijtje zooms gezien op internet van Tokina tot Nikon, maar ben benieuwd naar gebruikerservaringen. Bovendien gaan die niet dichterbij dan 25 cm (Sigma en Tamron. Nikon en Canon tot 30 cm!). Graag jullie ervaringen.

    Tevens heb ik begrepen dat je zo'n korte scherpstelafstand ook kunt verkrijgen door het gebruiken van een tussenring of een voorzetlens. Wie heeft hier ervaring mee? Met welke groothoeklens en welke hulpattributen? Gaat dat niet te veel ten koste van de kwaliteit foto?

    Thanks,
    Rob

  • #2
    Re: beste groothoek

    Rob,

    voor scherpstelling op een paar mm zal je een macrolens nodig hebben.
    Akkoord tussenringen zouden kunnen helpen, maar de Canon EF-S 10-22 past bvb. niet op de tussenringen van Kenko, daar zal je een EF lens voor moeten hebben.
    Waarom je EN breed EN zo dicht mogelijk wil is mij een raadsel, tenzij je kabouterlandschappen weet zijn.
    Een Canon EF-s 60mm zal bvb op 90mm focussen, een Sigma 105 op 122mm, en dan heb je vergroting 1:1.
    bij de Tokina 11-16 is dat 11,8" best wel veel verschil dus.

    Comment


    • #3
      Re: beste groothoek

      Ik werk tegenwoordig met de sigma 8-16
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: beste groothoek

        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Ik werk tegenwoordig met de sigma 8-16
        dacht dat je daarmee maar tot 24 centimeter kan gaan?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: beste groothoek

          Tussenringen gaat niet werken op een UWA

          gr.ron.
          http://exhi-fotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: beste groothoek

            welke body is het exact?

            Indien Canon cropbody => Canon EFs 10-22 kopen
            Indien Canon 1D of Fullframe body's => Canon EF 16-35 f2.8 II kopen

            dat zijn de beste als het op Canon aankomt
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: beste groothoek

              Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik wil een groothoeklens kopen in de range van ca 10-20 mm, maar twijfel over de specificaties. Ik gebruik hem zowel op Canon als Nikon bodies.
              Thanks,
              Rob
              Gaat niet lukken.

              Graag gedaan....

              Comment


              • #8
                Re: beste groothoek

                Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                Rob,


                Waarom je EN breed EN zo dicht mogelijk wil is mij een raadsel, tenzij je kabouterlandschappen weet zijn
                Ik wil insekten groothoeken. Dat is alleen maar interessant als je het insect dichtbij de lens hebt, omdat ze zo klein zijn. Ik heb hier mee geexperimenteerd met video camera en groothoekadapters met goede resultaten. Daarom dus en BREED en DICHTBIJ! Echter een Canon HV20 bijvoorbeeld heeft een erg kleine sensor. Daar kun je al bijna mee scherpstellen tot op het glas. Voor een DSLR gelden andere wetten, die ik dus probeer te omzeilen/manipuleren.

                Wellicht wil iemand eens een close up filter op zijn groothoek zoom uitproberen. Ik zou dan erg graag willen weten of je en hoeveel je dichterbij kunt scherpstellen. Of een tussenring. Of mogelijk kent iemand toch een groothoeklens die wel dichtbij scherpstelt.

                Thanks,
                Rob

                Comment


                • #9
                  Re: beste groothoek

                  Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik wil een groothoeklens kopen in de range van ca 10-20 mm, maar twijfel over de specificaties. Ik gebruik hem zowel op Canon als Nikon bodies. Hij moet aan drie belangrijke gegevens voldoen:
                  1 scherpstelling zo dichtbij mogelijk. Liefst op een paar cm.
                  2 zo min mogelijk milimeters (8-, maar zonder vertekening aan de randen, geen fish eye effecten
                  3 het liefst zou ik hem zowel op FF als op camera met kleinere sensor willen kunnen gebruiken.

                  Ik heb een heel rijtje zooms gezien op internet van Tokina tot Nikon, maar ben benieuwd naar gebruikerservaringen. Bovendien gaan die niet dichterbij dan 25 cm (Sigma en Tamron. Nikon en Canon tot 30 cm!). Graag jullie ervaringen.

                  Tevens heb ik begrepen dat je zo'n korte scherpstelafstand ook kunt verkrijgen door het gebruiken van een tussenring of een voorzetlens. Wie heeft hier ervaring mee? Met welke groothoeklens en welke hulpattributen? Gaat dat niet te veel ten koste van de kwaliteit foto?

                  Thanks,
                  Rob
                  Een 10-20 voor full frame bestaat evenmin als eentje die op Nikon EN Canon past.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: beste groothoek

                    Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
                    . Of mogelijk kent iemand toch een groothoeklens die wel dichtbij scherpstelt.

                    Thanks,
                    Rob
                    Sigma primes kunnen doorgaans vrij dichbij scherpstellen.
                    Echte macro haal je daar nooit mee......

                    Comment


                    • #11
                      Re: beste groothoek

                      Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
                      Daar kun je al bijna mee scherpstellen tot op het glas. Voor een DSLR gelden andere wetten,

                      Rob
                      het is net omdat dezelfde wetten gelden dat je in de problemen komt als je op een reflexcamera wil doen wat op een camera met kleinere sensor lukt.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: beste groothoek

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        het is net omdat dezelfde wetten gelden dat je in de problemen komt als je op een reflexcamera wil doen wat op een camera met kleinere sensor lukt.
                        Ja, en toch wil ik het proberen. De gebaande paden verlaten, leidt tot mogelijk tot verrassende resultaten. Op de paden blijven is zo saai.

                        Comment


                        • #13
                          Re: beste groothoek

                          nikon 12-24 f2.8
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: beste groothoek

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Een 10-20 voor full frame bestaat evenmin als eentje die op Nikon EN Canon past.
                            wat zou de wereld toch een stuk eenvoudiger kunnen zijn
                            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                            IMac/IPad/Mac Air 
                            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: beste groothoek

                              Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
                              Ja, en toch wil ik het proberen. De gebaande paden verlaten, leidt tot mogelijk tot verrassende resultaten. Op de paden blijven is zo saai.
                              extreem kort focussen, lijkt me hiermee mogelijk.

                              Zet daar vooraan een een Nikkor 14-24 f/2.8 (de genoemde 12-24 f/2.8 bestaat niet) en het zou kunnen dat je redelijk ver geraakt.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X