PDA

Volledige versie bekijken : Engels voor negenjarigen - Oaxaca, Mexico

basti
24 oktober 2010, 05:46
In zekere zin een gokje, deze foto, aangezien dat ik weet dat er veel dingen fout zitten. Dat heeft veel te maken met het feit dat ik echt het onderste uit de kan van mijn Sony heb moeten halen: normaalgezien werk ik nooit op ISO 1600, dat in combinatie met een diafragma van f1.7 en een sluitertijd van 1/20, zegt genoeg denk ik ... ;)

Nu, waarom post ik deze foto? Sommigen vinden misschien dat een foto soms geen verhaal nodig heeft, deze in mijn ogen toch wel. Dit meisje heet 'Dulce', ze is negen jaar en was het dochtertje van de familie waar we verbleven in Oaxaca. De eerste avond reeds, vroeg ze of we Engels met haar konden oefenen. Ze gaat hier naar een 'private school', waar de Mexicanen vreselijk veel geld voor moeten afdokken. Het meisje kon amper zeggen wat haar naam was in het Engels, en dat zorgde ervoor dat mijn mond nog meer openviel bij het zien van de test die ze had moeten afleggen op school, en waarop ze een score van welgeteld 1 op 20 had behaald. De vragen en oefeningen waren zo absurd moeilijk - ben ervan overtuigd dat de gemiddelde Belg niet veel beter had gescoord - dat het gewoon onmogelijk was om degelijk te scoren, laat staan voor een negenjarig meisje. 's Avonds kwam er een traditionele dansgroep optreden, iets waar het zij duidelijk belangstelling voor had. Als een ware 'universiteitsstudent, de nacht voor het examen', besloot ze echter niet om te kijken en braaf haar oefeningetjes te blijven maken, die ze ongetwijfeld toch niet begreep, terwijl al de rest, al de 'Europeanen' met veel belangstelling naar de voorstelling keken.

Ik hoop dat er toch nog een paar enkelingen zijn die tot hier gevolgd hebben, omdat de situatie het schrijnende probleem wat educatie betreft in Mexico illustreert. Bij deze de foto:

http://www.klaasgoethals.be/oaxaca%201.JPG

Enjoy!

Klaas

Kurrrt
24 oktober 2010, 05:52
Ook zonder tekst en uitleg vind ik dit een speciale en knappe foto waar veel uit spreekt :G :G :G

Grtz,
K.

doudeke
24 oktober 2010, 09:49
Heel mooi beeld. Duidelijk dat haar aandacht toch een beetje van het leren is afgeleid en
er elders iets fijner gaande is waar haar oogjes gaan van twinkelen. Dit zou het ook zijn
zonder het erbij geleverde verhaaltje. :G:G

armando113
24 oktober 2010, 14:04
hahahaha nog meer korrel. mooie foto hoor dat wel.

PatrickW
24 oktober 2010, 15:10
Ontroerende foto, ook zonder de uitleg :G

basti
24 oktober 2010, 18:08
hahahaha nog meer korrel. mooie foto hoor dat wel.

Haha, ik weet het, maar deze keer kon ik er echt helemaal niet aan doen. Mijn digitaal bakske is hier niet meer voor gemaakt vrees ik ;)

Bablo
24 oktober 2010, 19:53
heel mooi sprekend beeld, jammer van de hoge korrel die de foto toch heel onscherp doet aanvoelen. mooie compo , mooie docu fotografie:G

Werner1
24 oktober 2010, 20:24
Voor mij ook :G:G:G
Soms heeft een foto geen verhaal nodig, zoals deze :)

basti
24 oktober 2010, 20:35
Bedankt voor de reacties! Mijn excuses voor diegenen die het verhaal er overbodig aan vinden, maar ik vond het toch wel noodzakelijk om een concrete 'touch' aan de foto mee te geven, zeker gezien het feit dat die problematiek hier toch wel groter en groter wordt in Mexico.

Dama
24 oktober 2010, 20:43
De uitdrukking van het meisje, het licht, het kader... alles is er om er een knappe "straat"foto van te maken. :G :love:

Ik had het al moeilijk met de technische kant (hoge contrasten en grove korrel) van sommige van jouw vorige posts, maar dit is er voor mij toch wel over, wat hem zelfs niet meer SC-waardig maakt.
Bovenstaande elementen zijn voor mij niet voldoende om dit een goede foto te noemen...
Technisch moet hij voor mij toch ook aan een minimum voldoen...

Mijn persoonlijke mening uiteraard...

basti
24 oktober 2010, 20:54
De uitdrukking van het meisje, het licht, het kader... alles is er om er een knappe "straat"foto van te maken. :G :love:

Ik had het al moeilijk met de technische kant (hoge contrasten en grove korrel) van sommige van jouw vorige posts, maar dit is er voor mij toch wel over, wat hem zelfs niet meer SC-waardig maakt.
Bovenstaande elementen zijn voor mij niet voldoende om dit een goede foto te noemen...
Technisch moet hij voor mij toch ook aan een minimum voldoen...

Mijn persoonlijke mening uiteraard...

Tja, het contrast is en blijft mijn eigen keuze, wat de ruis betreft: dat had ik reeds vermeld. Niet iedereen heeft een Nikon D700 of Canon 5D Mark II tot zijn beschikking, en mijn bakske is nu eenmaal vreselijk op iso waarden boven de 800. Wil dat daarom dan zeggen dat ik die beelden niet in showcase mag posten? Ik vind persoonlijk van niet, het is en blijft straatfotografie, een specifieke soort fotografie waarin de beelden in mijn ogen niet altijd even 'smooth' zouden moeten zijn, iets wat vandaag de dag - tot mijn grote spijt - zo goed als de norm is geworden. Het mannetje achter de camera mag dan wel belangrijker zijn dan de camera zelf, maar wat als de camera zelf tegen zijn limiet zit ... ?

Dama
24 oktober 2010, 21:03
Het is aan de TS zelf te beslissen wat hij waar plaatst, en het is je volste recht dit hier te posten. Daar heb ik geen probleem mee.
Ik hoop dat je er eveneens geen probleem mee heb dat ik mijn mening zo rechtuit ventileer ;)

Ik denk dat je hier niet tegen de limiet van de cam zit, maar er al ferm over.

Zoals jij van ruis houdt, samen met vele anderen, kan ik mij voorstellen dat jij deze foto erg mooi vindt.
Voor mij is dit jammer genoeg niet het geval...

Maar zoals steeds respecteer ik de auteursvrijheid van de fotograaf :G

Tja, het contrast is en blijft mijn eigen keuze, wat de ruis betreft: dat had ik reeds vermeld. Niet iedereen heeft een Nikon D700 of Canon 5D Mark II tot zijn beschikking, en mijn bakske is nu eenmaal vreselijk op iso waarden boven de 800. Wil dat daarom dan zeggen dat ik die beelden niet in showcase mag posten? Ik vind persoonlijk van niet, het is en blijft straatfotografie, een specifieke soort fotografie waarin de beelden in mijn ogen niet altijd even 'smooth' zouden moeten zijn, iets wat vandaag de dag - tot mijn grote spijt - zo goed als de norm is geworden. Het mannetje achter de camera mag dan wel belangrijker zijn dan de camera zelf, maar wat als de camera zelf tegen zijn limiet zit ... ?