Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestandsnummering aanpassen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestandsnummering aanpassen

    Mijn vrouw en ik, we gebruiken elk zo'n COOLPIX toestelletje om overal mee naartoe te nemen. Allebei NIKON's. De miserie begint echter als we thuiskomen uit vakantie. We hebben dan elk onze eigen opnamen, maar vaak met dezelfde nummering. Bij die Coolpix-dingen begint dat met DSCN_.... Het is dan ook niet mogelijk onze vakantieopnamen in één gemeenschappelijke map te plaatsen. Is er een mogelijkheid om die toverletters aan te passen, zodat we allebei duidelijk gescheiden bestandsnummering krijgen, en we zonder ruzie te maken dezelfde map kunnen gebruiken ?
    NIKON D300s

  • #2
    Re: Bestandsnummering aanpassen

    Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling op de computer de foto's andere bestandsnamen te geven.
    Dat kan toch in elk fotoprogramma. Welk gebruik je?
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Bestandsnummering aanpassen

      "ren dscn*.* dsc2*.*" intypen in dos als je in desbetreffende map staat. Dan beginnen bijvoorbeeld jouw opnames met dsc2.
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

      Comment


      • #4
        Re: Bestandsnummering aanpassen

        Nenn, het is mijn bedoeling dat dat de beide Nikon toestelletjes opnamen aan de computer afleveren die niet identiek zijn. Bijvoorbeeld, dat die van mij allemaal beginnen met DSCN...., en die van mijn vrouw bij het overbrengen naar de computer allemaal LINN.... zodat ze reeds op haar toestel een andere benaming krijgen, nog voor dat ze naar de PC worden overgebracht.
        NIKON D300s

        Comment


        • #5
          Re: Bestandsnummering aanpassen

          Of die mogelijkheid voorzien is, lees je in de handleiding.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Bestandsnummering aanpassen

            Lijkt me makkelijker twee aparte mapjes op de computer aan te maken en ze daar
            naartoe te sturen. In ieder geval heb ik eens eenzelfde probleem gehad en daar geen
            oplossing voor gevonden.

            Comment


            • #7
              Re: Bestandsnummering aanpassen

              Ik kan in mijn D700 in het menu van mijn toestel de bestandsnaam veranderen, ik heb bv _Janxxxx en mijn vrouw heeft in haar D300 bv _Cobxxxx, dus is het misschien ook mogelijk in jou toestel

              Groetjes NoName
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment


              • #8
                Re: Bestandsnummering aanpassen

                Oorspronkelijk geplaatst door NoName Bekijk bericht
                Ik kan in mijn D700 in het menu van mijn toestel de bestandsnaam veranderen, ik heb bv _Janxxxx en mijn vrouw heeft in haar D300 bv _Cobxxxx, dus is het misschien ook mogelijk in jou toestel

                Groetjes NoName
                Op een D700 kan dit, ik kan me vergissen maar mijn D90 kan dit niet.
                Als een D90 het niet kan denk ik dat de kans er in zit dat een coolpix het ook niet kan.

                In mijn pre-lightroom tijdperk gebruikte ik acdsee om mijn foto's te beheren.
                Acdsee gaat jouw probleem tijdens het kopiëren automatisch voor je oplossen.
                Zodra je met eenzelfde bestandsnaam in dezelfde map komt aandraven gaat hij gaan kijken
                of de filesize exact hetzelfde is (waar de kans heel klein is als je over 2 verschillende foto's spreekt)
                Indien niet gaat hij voorstellen om de foto van een _2 te voorzien of een andere
                door jou gekozen instelling.

                Wat ik daarna dan deed om alle bestandsnamen terug netjes te krijgen is eerst
                de foto's sorteren op datum zodat ze in chronologische volgorde van opnametijdstip
                staan, en daarna via een batch rename ze allemaal renamen met autonummering.
                Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                Comment


                • #9
                  Re: Bestandsnummering aanpassen

                  Die oplossing van Spyro is idd een mooi alternatief. Vergt wel wat werk, maar ik ga dat zeker eens uitproberen. Bedankt aan allen voor de reacties.
                  NIKON D300s

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bestandsnummering aanpassen

                    Met Nikon Transfer kun je de file naam bij laden naar de computer veranderen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bestandsnummering aanpassen

                      Of je overweegt een foto beheer programma. Zoals Lightroom of Aperture, dan is de filenaam irrelevant.

                      En bij het naar binnenhalen van de foto's kan je instellen dat jouw naam of die van je vrouw in de copyright moet komen. Zo kan later nog altijd zien wie de foto genomen heeft.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bestandsnummering aanpassen

                        [Mod-LesC]Omdat de vraag niet direct thuishoort in het Camera's subforum, heb ik de vraag (en alle reacties uiteraard) verplaatst naar Algemeen.[/Mod]
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bestandsnummering aanpassen

                          [Mod-LesC]Niet relevante posts zijn verwijderd. De vraag van gblanchaert wordt hier opgelost door TS zelf! [/Mod]
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bestandsnummering aanpassen

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Met Nikon Transfer kun je de file naam bij laden naar de computer veranderen.
                            zou dit ook doen hoor!
                            of een map maken voor u en uw vrouw!
                            nikon stuff

                            Comment

                            Working...
                            X