Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fotograaf ben jij...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke fotograaf ben jij...?

    Onderwerp : welke fotograaf ben jij?

    Dit is een commentaar bij een foto (geplaatst in landschappen show case) met als titel "landschap in de Vlaamse Ardennen.



    Uw bemerking over het verkeersbord

    Ik probeer mij te verduidelijken: onder de vele mensen (forumbezoekers) die zich geroepen voelen om iemands anders "werk" te voorzien van commentaar , merk ik minstens twee "strekkingen" op.

    1) De commentaren die vertrekken van het bijna "perfecte beeld of het perfect gewenste beeld" die groep noem ik de "BARBIEFOTOGRAFEN". Het zijn die fotografen en commentatoren die er dus naar streven dat een foto geen enkel obstakel of geen onderdeel of kleur of compositie heeft dat als ballast kan gezien worden en dat als zodanig niet bijdraagt aan de essentie van het "fraaie idealistische beeld" (sommigen gaan nog een stap verder en gaan hun ideaal beeld (foto) in scene zetten... dus doelbewust objecten opstellen etc.. waarbij je de indruk moet krijgen dat "het afdrukmoment" absoluut de realiteit is... ).

    Daar is niets op tegen dat fotografen zich zodoende wensen te profileren... maar als de "barbiefotografen" alles in het werk stellen om dit "ideale beoogde beeld" ten koste van alles te realiseren, dan " verdoezelen zij de werkelijkheid" !!! Meer nog ze manipuleren de werkelijkheid, voegen elementen toe of gommen objecten softwarematig weg... Het leunt bijna aan bij de "commerciële fotografie" waar alles "gelikt en gestreken en dromerig idealistisch wordt getoond". Nogmaals daar is niets op tegen dat kan maar men moet het niet voorstellen als de enige goede vorm van fotografie !!!



    2) De andere groep van commentatoren en fotografen, kan men ongetwijfeld de "reaal-fotografen" noemen, zij proberen de realiteit in hun foto's weer te geven, de realiteit zoals de fotografen dit zelf "ervaren" vanachter hun camera. Punt. Hoe confronterend die "werkelijkheid" dan ook wel kan zijn... de reaal-fotograaf toont een copie (naar eigen inzicht) van die werkelijkheid.! Het is niet de fout van de reaalfotograaf dat er een verkeersbord staat in het "geidealiseerde fotobeeld" van de eerste groep van fotografen...ongeacht of dit een "meerwaarde" aan de foto betekent of niet .

    3) De derde groep zijn de fotografen die zoeken naar compromissen (tussen beide groepen) in hun fotowerk... Zoals wij (Vlamingen en Walen) dit dagelijks zelf ondervinden in ons politieke landschap... Het zoeken naar compromissen is lijkt mij de aangewezen methode om tot een beter eindresultaat , zonder de werkelijkheid niet extreem "geweld" aan te doen.... En ik ga dus zeker niet beweren dat sommige objecten in een foto inderdaad, niet mogen worden weg gegomd... die objecten kunnen inderdaad niet relevant zijn en geven geen meerwaarde aan het "totaalbeeld"

    Conclusie
    Het verkeersbord behoort tot de werkelijkheid en de fotograaf kon het bord in dit beeld weggommen, maar deed dat niet ! Het is zijn keuze. Hik koos wellicht ook voor " de werkelijkheid" te behouden, zodat de kijker zich "nieuwsgierig" kan afvragen wat zou er nu op dat bord staat...?

    met vriendelijke groet

    LAMP

  • #2
    Re: Welke fotograaf ben jij...?

    Euh... ok.... denk ik...
    Eens effe herlezen, denk ik...
    www.YourConcertShots.com

    Comment


    • #3
      Re: Welke fotograaf ben jij...?

      2

      Helaas ga je met de manier waarop je groep 1 profileert ze op stang jagen en vurige reacties uitlokken en op die manier zal dit topic helaas resulteren in een bitsige discussie.

      Comment


      • #4
        Re: Welke fotograaf ben jij...?

        Dit vind ik een gevaarlijk topic
        en voel toch een zeker ingenomenheid bij je stellingen als je spreekt over barbiefotografen in drukletter

        kijk: fotografie betekent uit het grieks schrijven met licht

        Er zijn schrijver die aan journalistiek doen en de werkelijkheid weergeven en andere schrijven proza en schrijven hun eigen visie, verhaal en gedachten neer.

        Met foto's nemen dit het net hetzelfde

        Is Hugo Claus een barbieschrijver ...
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Welke fotograaf ben jij...?

          Aangenaam ik ben KEN.....
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Welke fotograaf ben jij...?

            Tja, wat is werkelijkheid? Dus iemand die meer dan gemiddeld werkt met scherpte/diepte is een barbiefotograaf?
            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

            http://rouwkema.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: Welke fotograaf ben jij...?

              als amateur-fotograaf ben ik van de "reaal-strekking" (2) denk ik. Wellicht omdat ik weinig kaas heb gegeten van photoshop, hdr-fotografie, fotomerge, stacking, ... en omdat ik mijn eigen toestel nog niet ken zoals het hoort.

              let wel: dit betekent niet dat de foto's van de "Ken's en Barbie's" mijn niet kunnen bekoren. Vaak denk ik "kon ik ook maar zo'n fotootjes nemen".

              EOS 7D - Canon EF-S 15-85mm IS USM - Canon EF 70-200mm F4 L USM - EF 50mm F1.8 - Kenko tussenringen

              Comment


              • #8
                Re: Welke fotograaf ben jij...?

                Oorspronkelijk geplaatst door droop78 Bekijk bericht
                als amateur-fotograaf ben ik van de "reaal-strekking" (2) denk ik. Wellicht omdat ik weinig kaas heb gegeten van photoshop, hdr-fotografie, fotomerge, stacking, ... en omdat ik mijn eigen toestel nog niet ken zoals het hoort.

                let wel: dit betekent niet dat de foto's van de "Ken's en Barbie's" mijn niet kunnen bekoren. Vaak denk ik "kon ik ook maar zo'n fotootjes nemen".

                Wat de TS bedoeld is waarschijnlijk jou en velen hun probleem..
                Wij manipuleren(Kens,and BArbies) graag de opnames zodat ze toch een perfecte aflevering hebben..
                Met CS werken kan je uiteraard veel helpen met het verwezenlijken ervan.
                Welkom in de wondere wereld van Digitale fotografie.....zou ik willen zeggen tegen Lamp....

                Niet op tegen hoor 2 de categorie wat ik zeer waardeer...maar je kan en moet gewoon soms storende elementen zien te verwijderen of je hebt zo een goeie derde categorie die dit allemaal dadelijk zien en steeds zonder perfecte bewerking de perfecte HOF foto neerpoten...wel chapaux dan hoor...Maar ik geloof daar maar 1 op 100 % van....Geloof me maar.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #9
                  Re: Welke fotograaf ben jij...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                  2

                  Helaas ga je met de manier waarop je groep 1 profileert ze op stang jagen en vurige reacties uitlokken en op die manier zal dit topic helaas resulteren in een bitsige discussie.
                  Lees aub nog eens de tekst goed door....zie daarbij voornamelijk naar het punt drie " het compromisvoorstel" want te extreem van het ene en te extreem van het andere andere leidt enkel tot zinloze discussie waaraan niemand iets constructief aan overhoudt ...

                  Is dit een "gevaarlijk" item neen... helemaal niet, niet als je tenminste de inhoud "volwassen" en "rationeel" benadert, maar dat zijn wij fotografen ongetwijfeld... en dus niet voor een emotionele discussie kiest ...

                  LAMP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke fotograaf ben jij...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    Dit vind ik een gevaarlijk topic
                    en voel toch een zeker ingenomenheid bij je stellingen als je spreekt over barbiefotografen in drukletter

                    kijk: fotografie betekent uit het grieks schrijven met licht

                    Er zijn schrijver die aan journalistiek doen en de werkelijkheid weergeven en andere schrijven proza en schrijven hun eigen visie, verhaal en gedachten neer.

                    Met foto's nemen dit het net hetzelfde

                    Is Hugo Claus een barbieschrijver ...
                    Lees aub nog eens de tekst goed door....zie daarbij voornamelijk naar het punt drie " het compromisvoorstel" want te extreem van het ene en te extreem van het andere andere leidt enkel tot zinloze discussie waaraan niemand iets constructief aan overhoudt ...

                    Is dit een "gevaarlijk" item neen... helemaal niet, niet als je tenminste de inhoud "volwassen" en "rationeel" benadert, maar dat zijn wij fotografen ongetwijfeld... en dus niet voor een emotionele discussie kiest ...

                    LAMP

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke fotograaf ben jij...?

                      Ach, er is toch niets mis met esthetisme
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke fotograaf ben jij...?

                        Sinds we een vacht hebben aangetrokken willen we altijd een mooiere,en hebben we die, gaan we die verkopen, want anderen willen ook mooi zijn,om weer anderen te imponeren,en we laten graag onze mooie kinderen zien (is ook beeldspraak).grt
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke fotograaf ben jij...?

                          Barbie is a slut.
                          Laatst was hier een vraag naar "sociale fotografen", waar niet veel reactie op kwam. Dat is misschien een op te vullen gat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke fotograaf ben jij...?

                            Ik wil hier geen ruzie of ongelikte reacties veroorzaken op dit onderwerp sociale fotografie !!!!!!!!!! aan de moderators mocht het hier ontaarden in zware en belegende reacties gelieve op mijn reactie's dan een slot te zetten

                            Hoi Poza

                            ik doe regelmatig zo van die sociale fotografie ,wat ik hiermede bedoel is dat ik vaak op plaatsen kom waar het deksel al bijna gesloten is boven de mensen hun hoofd ,en waar je zekers ziet dat de tijd van afzien van bijna niks meer te kunnen doen ,op hun lijf staat gegraveerd ,nu dit soort van fotografie moet je niet gaan photoshoppen of bewerken met één of andere programma want dan haal je alles weg uit de foto die de werkelijkheid weergeeft .
                            Ook zie je vaak op de plaatsen waar deze mensen leven en je een foto maakt van hun omgeving dat het erzo slecht uitziet dat je zelfs echt geen goesting hebt om deze foto te manipuleren en zoals het er vaak aan toegaat moet je zeker zulke beelden hier niet op de website zetten .want ben er zekers van dat je wordt afgekraakt .

                            Ikzelf en uit respect voor de mensen die ik fotografeer zet ik de foto hier niet ,want op zulke foto's kan je niet gaan redetwisten of het beeld en de achtergrond weg of erbij moeten laten en of die verkeerspaal erbij of niet moet staan ,zijn foto's meestal uit het dagdagelijkse leven van deze mensen .

                            Groetjes

                            Ardesign

                            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Barbie is a slut.
                            Laatst was hier een vraag naar "sociale fotografen", waar niet veel reactie op kwam. Dat is misschien een op te vullen gat.
                            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke fotograaf ben jij...?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                              Lees aub nog eens de tekst goed door....zie daarbij voornamelijk naar het punt drie " het compromisvoorstel" want te extreem van het ene en te extreem van het andere andere leidt enkel tot zinloze discussie waaraan niemand iets constructief aan overhoudt ...

                              Is dit een "gevaarlijk" item neen... helemaal niet, niet als je tenminste de inhoud "volwassen" en "rationeel" benadert, maar dat zijn wij fotografen ongetwijfeld... en dus niet voor een emotionele discussie kiest ...

                              LAMP
                              Je kan toch moeilijk ontkennen dat je door in je eerste mogelijkheid de titel barbie fotograaf te gebruiken wat provoceert. Je had het ook perfectionisten kunnen noemen, maar je wou toch een titel gebruiken die eerder een negatieve klank had dan een positieve?

                              Nu ik kan wel tegen zo'n titel en ben dus een barbiefotograaf
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment

                              Working...
                              X