Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap 40D naar 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap 40D naar 5D

    Hallo, zou mijn 40D verkopen, en me een 5D aanschaffen, of een 1Ds. Angezien ik nog maar een studentje ben, gaat het natuurlijk om de mark 1
    de reden is vooral omdat ik een full frame wil.

    En zou deze vooral gebruiken voor sport (autosport, boks..) en straatfotografie, en wat portretjes.

    Iemand raad of ervaring?

    Mvg

    Gilles
    Last edited by gil; 20 oktober 2010, 20:19.

  • #2
    Re: overstap 40D naar 5D

    Ik heb een 5dII ... een eerlijk gezegd voor autosport is ie niet echt ideaal, dan is je 40D nog altijd beter (heb zelf jaren autosport gedaan met 2x40D).

    Ik heb een vrij simpele regel voor fotografie tegenwoordig :
    Als het stilstaat gebruik ik de 5dII ...
    zit er beweging in dan neem ik altijd de 1dIV ...
    zo simpel is het !

    Dus ik zou gewoon je 40D houden tot je een 1dIII (of de IV) kan kopen ... ik zou eerlijk gezegd niet meer met een 1d mark I beginnen als je al een 40D hebt, een 5d is goed voor portretten, maar autosport of boksen zou ik er niet echt mee doen om eerlijk te zijn.

    Al eens aan de 7D gedacht voor je sport fotografie ?

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: overstap 40D naar 5D

      Overstap van 40D naar 5D mark1 klinkt voor mij ook niet echt logisch, tenzij je een full-frame 'nodig' hebt ivm meer kunnen spelen met scherpte/diepte. Met het gebruik wat je noemt is dat over het algemeen echter niet het geval. Ik vraag me af of een 1D of 5D mark1 je echt merkbare winst geeft ten opzicht van een 40D qua image quality en ruisverhoudingen. Daarnaast verlies je volgens mij snelheid.

      Investeren in beter glas of doorsparen voor een 5D mk2 of 1D3 lijkt mij dus ook logischer
      http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

      http://rouwkema.smugmug.com/

      Comment


      • #4
        Re: overstap 40D naar 5D

        Bedankt voor de raad, maar denk dat ik me een 1D mark II ga aansfchaffen.

        Comment


        • #5
          Re: overstap 40D naar 5D

          De 40D die je nu hebt ids van augustus 2007, heeft 10mpx and haalt 6.5 fps ... een 1d mark II is van januari 2004, heeft 8.2mpx en haalt 8.5 fps ... volgens mij ga je dus niet betere foto's maken met een toestel dat drie jaar ouder is.

          Akkoord, het is en blijft een 1d, dus een topmodel, maar volgens mij heeft op die drie jaar de 40D redelijk wat bijgeleerd ... eerlijk gezegd zou ik een 40D alleen maar vervangen door een 1d mark III, die tegenwoordig voor een 1500 Euro verkocht worden, een schitterende prijs/kwaliteit verhouding.

          Is mijn gedacht hoor, je doet uiteindelijk wat je zelf wil hé, en ik begrijp dat een 1dIII een stuk duurder zal zijn dan een mark II ... en dan moet je voor jezelf uitmaken of je die extra kost kan verantwoorden.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: overstap 40D naar 5D

            ik heb kort een mark II gehad, en heb nu de mark III.
            De II was op 1600 toch ook nog ferm OK hoor
            De 40D had al snel last van ruis soms. Maar ja, hangt ook af van het onderwerp en de omstandigheden. Een concert met goed licht ging al wat beter op hogere ISO. Als je dichterbij kan gaan of je hoeft de foto's achteraf niet ernstig op te lichten in RAW dan zal het nog wel meevallen.

            Een 5D voor snelle dinges is niet aan te raden, enkel het middelste scherpstelpunt werkt snel om scherp te stellen. En de Frames Per second is 2,5 (of zoiets? maar in elk geval : niet veel om actie-sequence vast te leggen)
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: overstap 40D naar 5D

              Ben ondertussen in het bezit van een 1D m II, en ben er echt content van, Het enige nadeel vind ik het toch redelijk kleine schermpje..

              Voor de rest ben ik content van de overstap..

              Mvg

              Comment

              Working...
              X