Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 80-400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 80-400

    Ik zoek een 80-400 objectief. Het moet vooral dienen voor natuurfotografie. Als ik een snelle search doe op deze site kom ik nogal wat negatieve commentaar tegen op de Nikon 80-400.
    Zou dat dan niet de beste 80-400 zijn, die er nu te krijgen is? Tenminste in vergelijking met de Tokina of de Sigma.

    Groeten,

    Rafke

  • #2
    Re: Nikon 80-400

    Wat voor negatieve commentaren lees je dan? Naar mijn idee namelijk zeker de beste keus in dat bereik...als je het kan betalen natuurlijk. Denk dat je het negatieve (zal op snelheid met name zijn denk ik)? Meer in vergelijking moet zien met duurdere primes welke beter geschikt zijn voor het betere natuurwerk...?
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 80-400

      Ik twijfel of ik de 80/400 aanhou.
      De lens is nog geen jaar oud maar kreeg de mogelijk heid om een 500mm 2e hands aan te schaffen.
      De twijfel zit um dat de lens natuurlijk veel handzamer is dan de 500 en bij bv veel loopwerk veel geschikter is.
      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 80-400

        Is nogal een onderwaardeerde lens heb ik de indruk.
        Trage autofocus wordt hier dikwijls vermeld, en dat zal wel kloppen als je vergelijkt met een f/2.8 teleprime, maar slecht is ze zeker niet. Als ik mijn onderwerp via 3D tracking scherpstel op mijn D90 heb ik weinig missers. Ter illustratie, 2 foto's net na elkaar gemaakt, onderwerp bewoog snel naar de camera toe zoals je kunt zien.


        Verder is de lens erg scherp tussen 80-330mm, tegen 400mm aan wordt ze wat minder scherp, vooral bij onderwerpen die zich veraf bevinden.
        Croppen is dan niet de beste optie. Maar iets dichtgestopt op 400mm presteert de lens best goed.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 80-400

          Het enige negatieve wat ik aan de lens kan ontdekken is de wat trage AF, maar als je daar mee leert werken, kun je ook zeer snelle onderwerpen mee fotograferen. Niet op het onderwerp focussen op de plaats die je wilt, maar vroegtijdig oppikken en dan tracken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 80-400

            De AF is niet eens zo traag, als je ze gebruikt op een D90 of D300. Zeker de focuslimiter gebruiken en proberen een beetje vooruit te zien waar je onderwerp gaat opduiken, en zoals gezegd, bij goed licht een wat hoger f-getal gebruiken :

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 80-400

              ben het helemaal eens dat deze lens onderschat wordt.
              Pannen gaar gewoon goed geen enkel probleem.
              wel deel ik de mening van thierry boven de 330 mm
              https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 80-400

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Verder is de lens erg scherp tussen 80-330mm, tegen 400mm aan wordt ze wat minder scherp, vooral bij onderwerpen die zich veraf bevinden.
                Croppen is dan niet de beste optie. Maar iets dichtgestopt op 400mm presteert de lens best goed.
                Ik heb een test gezien en dan blijkt er een gigantisch verschil in scherpte te zijn tussen 5.6 en 6.3, dus staat het diafragma altijd op 6.3 bij mij. Er moest een mechanisme zijn dat er voor zorgde dat de lens altijd die 1/2 stop onder het maximum bleef bij zoomen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 80-400

                  de sigma 80-400 OS doet het zeker evengoed en volgens sommige test iets beter.
                  En daar heb je nog eens het prijsverschil. Enkel kan je deze niet meer nieuw kopen
                  nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 80-400

                    Kan je bij deze Nikon 80-400 een 2x sigma convertor gebruiken of moet dit een Nikon zijn?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 80-400

                      nee dat gaat niet lukken.

                      geen enkele converter trouwens
                      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                      Comment

                      Working...
                      X