Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro of

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro of

    Na mijn standaardzoomlens (18-135) ben ik nu op zoek naar een tweede lens. Aangezien ik deze vooral wil gebruiken op mooie portretten te trekken (met een mooie bokeh) lijkt de EF 50mm f/1.4 USM LENS of iets gelijkaardig (de 1.8 of de 85 mm, er staan genoeg discuties op 't forum lijkt me) mij de meest logische keuze. Maar nu was ik wat verder aan 't kijken en kwam ik op de EF 50mm f/2.5 MACRO LENS uit.

    Vandaar mijn vraag: wat zijn de voor en nadelen van een macrolens ten opzichte van een standaard (of portret) lens? Is een macro lens echt niet geschikt voor portretten?

  • #2
    Re: Macro of

    In principe is een macro lens ook geschikt voor portretten. Indien een lens een macro lens wil alleen maar aangeven dat hij in staat in om ook "dichtbij" te focussen.
    Hierbij is het niet altijd duidelijk wat bedoelt wordt. Soms staat "macro" voor een lens die normaal minimale focus heeft op 1 meter en nu wordt dat 50cm. Dat is niet echt macro.
    Soms staat macro ook voor een lens die kan scherpstellen zodat 1:1 foto's kunnen worden gemaakt. Een (kleine) vlinder kun je dan ook beeldvullend fotograferen.
    Nadeel is wel dat de scherptediepte erg gering gaat worden op deze korte afstanden.

    De keuze tussen een 50mm f/1.4 of 85mm f/1.8 zou ik laten afhangen van je camera. Heb je een full frame dan zou ik kiezen voor de 85mm, heb je een APS-C (dus cropfactor 1,5 of zoiets) dan zou ik voor de 50mm kiezen.

    De lens is vaak optimaal scherp bij een diafragma instelling de een paar stops onder het maximum zit.

    De 50mm f/2.5 macro van canon kan macro opname maken tot 1:2 en by diafragma van 5.6 is hij op zijn best met 1850 lijnen over de volledige beeldhoogte.

    Neem je nu de 50mm f/1.4 van sigma (die is beter dan die van canon zelf) dan zit je bij f/2.8 met maximaal 3700 lijnen in het midden van de lens en aan de randen altijd nog beter dan 1850 lijnen.

    Ik neem aan dat je van het lichtvoordeel en de scherpte voordeel van de sigma 1.4 veel meer plezier zult hebben dan van de mogelijkheid van de macro scherpstelling
    Jacques Bakker
    www.fotohandig.be

    Comment

    Working...
    X