Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afspraken maken, zoja,hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afspraken maken, zoja,hoe?

    Ik ga wat foto's voor mijn nicht maken. Samen met een zakenpartner heeft zij sinds kort een uitzendbureau, en daarvan ga ik foto's maken. Die foto's zijn ter promotie van hun bedrijfje en worden o.a. op de website geplaatst.
    Voor de foto's hoeft ze me niet te betalen, maar ik wil wel graag een paar afspraken maken, mijn vraag is dus hoe ik dat aanpak en of ik dat evt. in een contractje kan/moet opstellen.
    wat gedachten:
    - Ze krijgt het recht om de foto's te gebruiken zoals ze wil, ze mag ze ook bewerken.
    - Ze mag ze niet zonder mijn toestemming verkopen of op andere wijze aan derden overdoen.
    - Ik mag die foto's gebruiken voor evt. promotie van mijn werk, bv. in een online portfolio.
    - Misschien nog iets gemist?

    Verdere toelichting: ik zie mijn nicht niet vaak, eens per jaar ofzo. Daarbij is het niet voor haarzelf, maar voor haar bedrijf, waar ook nog een ander in betrokken is. Daarom denk er aan om wat afspraken op te stellen.
    Ik ben een amateur, maar ik zit soms met het idee te spelen om van fotografie (deels) mijn beroep te maken, vandaar de vraag naar mijn 'recht' om foto's zelf ook te kunnen gebruiken.

    ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen

  • #2
    Re: afspraken maken, zoja,hoe?

    Gezien het een half en half familie/zakelijk project is, telt hier maar enkel een 100% zakelijk contract ttz. de foto's blijven je eigendom en voor gebruik moet je toestemming geven. Let op voor de fiscus : wanneer je foto's verkoopt aan een bedrijf brengen die het bedrag in als aftrekbare kost en bij controle van de fiscus wordt het document getoetst of het conform het wetboek is. Dan komen we op het niveau van o.a BTW en in verdere lijn op het niveau van de sociale zekerheid. Dat is dus allemaal niet zo simpel. Ik adviseer : doe het gratis en hou het copyright van je foto's voor jou. Bij twijfel : consulteer een plaatselijke kantoor inzake boekhouding en fiscaliteit. Een eerste advies is normaal gratis.Veel succes en denk goed na !

    Comment


    • #3
      Re: afspraken maken, zoja,hoe?

      Dank je Grupello, dat is een nuttige reactie
      Ik doe het inderdaad gratis, dat is voor nu wel zo overzichtelijk (ik heb ook geen btw nummer). Ik ga nog eens de tijd nemen om uit te zoeken waar ik zoal rekening mee moet houden als ik echt zelf zou gaan beginnen ('als'... want het is nog maar een idee en ik heb ook geen haast).
      Maar goed, voor nu, ik heb mijn nicht gemaild met de vraag om wat afspraken te maken over de rechten op de foto's, ik verwacht nog wel een antwoord van haar. Het maken van de foto's is binnenkort, maar het leek me wel goed om vooraf wat afspraken te maken en niet ter plekke.

      Comment

      Working...
      X