PDA

Volledige versie bekijken : No time for euphoria ... PUSH !

kohraya
14 oktober 2010, 13:07
Deel 1:
Met al die euforische toestanden zou je bijna vergeten
hoe ze op sommige plaatsen daar beneden nog steeds werken.
Eén woord: slavenarbeid!

http://img828.imageshack.us/img828/2218/sized7224bd.jpg (http://img828.imageshack.us/i/sized7224bd.jpg/)

Hans Swolfs
14 oktober 2010, 13:15
en dan heb je nog van die flippo's die daar in de weg komen staan met hun camera!!!

grapje uiteraard ;) inderdaad deze taferelen zijn de wereld nog niet uit... mooi vastgelegd :G

armando113
14 oktober 2010, 16:05
mooi beeld met veel zeggingskracht:G

saphi
14 oktober 2010, 16:09
Sprekend beeld mooi in compo gebracht.

Plaatwerker
14 oktober 2010, 16:53
Mooie kleuren hoor.

Maar waarom die stemmingmakerij?
Voor mij zien ze er niet uit als slaven.
Ze zitten goed in het vlees en netjes in het werkpak.
En ik zie ook geen man met een zweepje.

G.R.
15 oktober 2010, 00:49
mooi beeld met veel zeggingskracht:G
Volg deze graag:G

kohraya
15 oktober 2010, 06:38
Mooie kleuren hoor.

Maar waarom die stemmingmakerij?
Voor mij zien ze er niet uit als slaven.
Ze zitten goed in het vlees en netjes in het werkpak.
En ik zie ook geen man met een zweepje.

Onwetendheid kan ik best vergeven. Uitspraken als deze vallen bij mij echter niet in de smaak.
Maar je kan eens googlen op de mijnen van Potosí voor een meer uitvoerige uitleg over de werkomstandigheden aldaar.

Zappa
15 oktober 2010, 13:01
Voor mij is de push beter dan de pull, hoewel de kleuren van de pull dan weer intenser zijn, leuk dat je daar kon en mocht fotograferen.

Fotohandig
15 oktober 2010, 13:03
Goede kleuren!

t.billy
18 oktober 2010, 18:37
Weet niet hoe je daar binnenraakte ... maar 't leverde in ieder geval prachtfoto's op :G

GlennDC
18 oktober 2010, 20:26
Knap vastgelegd.:G

kohraya
18 oktober 2010, 22:56
Mercikes nog voor de leuke reactie's.

Ik was net in Potosí toen stakers het half land lam legden met hun blokkades en betogingen. Pas na een week geraakte ik 's nachts weg door me met een 4x4 off-road met een gids de stad uit te laten rijden doorheen de bergen. Er heerste een grimmige sfeer in en om de mijnen omdat dit het hekelpunt was van heel de situatie.
Wij hebben omweggetjes gemaakt om het gepeupel met hun dynamiet te ontwijken, langs straten vol met autowrakken, schroot en rotsblokken.
Maar 'normaal' kom je daar makkelijk binnen met een gids :green:

armando113
19 oktober 2010, 23:54
Mercikes nog voor de leuke reactie's.

Ik was net in Potosí toen stakers het half land lam legden met hun blokkades en betogingen. Pas na een week geraakte ik 's nachts weg door me met een 4x4 off-road met een gids de stad uit te laten rijden doorheen de bergen.

even off topic. Bolivia bij uitstek. heb het zelfde meegemaakt maar dan uit uyuni. even lastig maar wel een avontuur:D

David Verdonck
21 oktober 2010, 15:22
Onwetendheid kan ik best vergeven. Uitspraken als deze vallen bij mij echter niet in de smaak.
Maar je kan eens googlen op de mijnen van Potosí voor een meer uitvoerige uitleg over de werkomstandigheden aldaar.

"Eerst en vooral zijn het prachtige foto's die je daar gemaakt hebt".
De omstandigheden lijken verre van ideaal. Ik vraag me wel af met welke ingesteldheid je deze foto's gemaakt hebt ? Aan je reactie te lezen , zijn het middeleeuwse toestanden daar.
Apart als de situatie zo schrijnend is, dat je de situatie grappig , vol kleur, verbloemd weergeeft?

Gr David
www.davidverdonck.be

kohraya
21 oktober 2010, 15:50
Ik begrijp je gedachtengang met de kracht van zwart wit fotografie in mijn achterhoofd. Omdat ik graag zwart wit met sterke contrasten zie, heb ik het zelf ook overwogen. Juist vanwege de ingesteldheid die ik had op het moment van de opname: 'Dit is drama, dat moet ik ook zo weer geven zonder iets te verbloemen.' Ik kom uit een mijnwerkersfamilie en mijn grootvader is aan de gevolgen ervan overleden. Het was dus niet mijn bedoeling 'leuke' fotografie te leveren.
Bij het bewerken heb ik een zwart wit versie geprobeerd maar tot de vaststelling gekomen dat de contrasten niet mooi uit kwamen (kan ook smaak zijn).
Ik heb het dan over een andere boeg gegooid door een Orton bewerking toe te passen.
Puur om te weten of het werkt bij dit soort fotografie. Maar ik kreeg geen reactie's op dat vlak.
Jij bent de enige die aangeeft dat het de sfeer op een bepaalde manier aantast en ik ben wel blij dat je die opmerking hebt gemaakt. Ik zal dus zeker voorzichtig zijn in de toekomst als het er om gaat een bepaalde ingesteldheid te koppelen aan het maken van een opname of bewerking er van.
Van kritiek leer je, niet van de oooh's en aaah's (las ik onlangs ergens :D ).

gNo
21 oktober 2010, 17:00
Doet mij hier anders sterk denken aan de mannen in Chili onlangs, dan mogen ze nog goed in het vlees zitten, kleren aan hebben ik denk dat hier geen een van ons wil wisselen met die mannen,
mooi portret, zeer mooie kleuren, real life:G:G

Plaatwerker
25 oktober 2010, 12:41

Een onwetendheid die u zelf veroorzaakte door geen achtergrondinformatie bij deze mooie
foto te geven. Alleen emotionele uitingen die achteraf pas worden verklaard.
Een link naar de door u vermelde informatie bij de foto was wenselijk.

Wikipedia: In de jaren 1980 werden alle staatsmijnen gesloten en gingen de
mijnwerkers over op een systeem van coöperaties, waarbij de mijnwerkers onder
zelfbestuur voor stukloon werken. Het erts wordt gewonnen en verwerkt tot een poeder
van zink, lood en zilver, dat geëxporteerd wordt. Naast de mijbouw heeft Potosí geen
andere industrie. De stad wordt steeds afhankelijker van het toerisme en mijnwerkers
verdienen wat bij door toeristen rond te leiden in de mijnen.

In 1987 verklaarde de UNESCO de stad Potosí tot "Werelderfgoed" vanwege zijn rijke
historie en de koloniale architectuur.

Dus hooguit slaven van zich zelf.